Försöker att få bort dålig lukt från handfatet i badrummet genom att täta med en gumminippel.
Anslutningen från golvet är 50 mm (yttermått) och PP-röret som ska anslutas är 40 mm (yttermått).
Har köpt en 45/40 mm gumminippel som passar perfekt i anslutningen från golvet och även perfekt på anslutningsröret. Däremot lyckas jag inte få ihop dem! Har smort med diskmedel och tvål, men lyckad inte trycka ner 40-röret i 50-röret tillräckligt hur mycket jag än trycker...
Gör jag fel? Har jag fel delar?? Hjälp!
Anslutningen från golvet är 50 mm (yttermått) och PP-röret som ska anslutas är 40 mm (yttermått).
Har köpt en 45/40 mm gumminippel som passar perfekt i anslutningen från golvet och även perfekt på anslutningsröret. Däremot lyckas jag inte få ihop dem! Har smort med diskmedel och tvål, men lyckad inte trycka ner 40-röret i 50-röret tillräckligt hur mycket jag än trycker...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det borde väl fungera. Se till att röränden är avrundad. Om du har en skarp kant blir det väldigt svårt att få igenom den. Jag brukar köra med en fil, så att ca 2mm av röret är avfast till 45 grader.
Det finns ju smörjmedel som är avsett för ändamålet, möjligt att det ger bättre glid än diskmedel.
Det finns ju smörjmedel som är avsett för ändamålet, möjligt att det ger bättre glid än diskmedel.
Silikonfett eller vaselin borde fungera bra som smörjmedel. När röret är snedfasat ska det inte vara något problem.H hempularen skrev:
Bästa svaret
Hej och välkommen till forumet @Tze1 👍👍T Tze1 skrev:Försöker att få bort dålig lukt från handfatet i badrummet genom att täta med en gumminippel.
Det kan ju vara så att du behöver en gumminippel som heter 43/40 och inte 45/40.
Det är faktiskt ganska svårt att få i röret om du köpt den tjockare varianten men behöver den klenare.
https://www.purus.se/productvariation/3106960
Du kan ju enkelt mäta innerdiametern i röret så får du svar om det är just detta som är problemet. ✅✅
45 eller 43mm?
Annars blir ju gummi mjukare med lite värme, prova med hårtorken och se om det gör någon skillnad.
Tack för snabbt svar!H hempularen skrev:
Har varit iväg och inhandlat en fil och avfasat, men lyckades ändå inte.. Ska ta nya tag efter helgen och fila ännu mer!
Tack!!! Nu är röret på plats!!Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet @Tze1 👍👍
Det kan ju vara så att du behöver en gumminippel som heter 43/40 och inte 45/40.
Det är faktiskt ganska svårt att få i röret om du köpt den tjockare varianten men behöver den klenare.
[länk]
Du kan ju enkelt mäta innerdiametern i röret så får du svar om det är just detta som är problemet. ✅✅
45 eller 43mm?
Klicka här för att svara