Jag tänkte köpa en manometer som har en utvändig gänganslutning på 1/4" (R8, G8). Jag tänkte kika vattentrycket i köket där kranen har en invändig gänganslutning på M24x1 (~23 mm).

Jag hittar verkligen ingen adapter för detta. Det närmaste jag har hittat är Övergångsnippel 1/2" (R15) x M22 som Biltema har.

Är det verkligen så att jag måste köpa X antal övergångsnippel för att få ihop detta? Hur brukar man göra annars om så är fallet?

Redigerat:
Claes Sörmland
  • Gilla
basickarl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det inte finns special i någon nischbutik så får du läsa det med t ex tre rördelar.

Från kran till manometer:

En övergångskoppling från M24x1 till G15 från Gardena:
[länk]

Sen en nippel på det från R15 till R8:
[länk]

Och sen en R8 muff för att komma till e
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
:
[länk]
Sen när allt är monterat far pipen av när vattnet släpps på🤣

basickarl basickarl skrev:
Jag tänkte köpa en manometer som har en utvändig gänganslutning på 1/4" (R8, G8). Jag tänkte kika vattentrycket i köket där kranen har en invändig gänganslutning på M24x1 (~23 mm).

Jag hittar verkligen ingen adapter för detta. Det närmaste jag har hittat är Övergångsnippel 1/2" (R15) x M22 som Biltema har.

Är det verkligen så att jag måste köpa X antal övergångsnippel för att få ihop detta? Hur brukar man göra annars om så är fallet?
Svaret är väl att man inte brukar göra det :-)

Men rördelar är en ganska nischad bransch, saker som är till en område passar ihop men inte till andra område. Exempelvis så är gängan i en dusch 1/2" men i kökskranen är det mm. Man ska inte kunna koppla en duschslang till kökskranen helt enkelt, hade blivit många vattenskador om det var för enkelt.

Men får man fråga var orsaken är? Har du dåligt flöde och misstänker att trycket är dåligt? I så fall kan en mätning ge dig svaret att du har fint tryck fram, men när kranen är öppen så sjunker trycket rejält eftersom rören före är för klena.

• Gilla
Hemnare
  • Laddar…
basickarl basickarl skrev:

Om du har en blandare med uttag för diskmaskin är det nog betydligt enklare att koppla på den anslutningen. Övergångar mellan rörgänga och millimetergänga är ovanliga. M gänga används sällan i applikationer där den får trycktätande funktion.

En ännu enklare lösning är nog att köpa en manometer avsedd att skruva direkt på blandaren. Sådana kostar ett par hundralappar på valfri asiatisk webshop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.