Fönstren i vårt radhus är dåligt målade och den vita färgen flagnar av utvändigt. Vet inte om det är dåligt förarbete, fel/dålig färg, för lite färg (det ser misstänkt tunt ut) eller vad som orsakar det, men det verkar vara stor risk för röta innan det blir temperatur nog att måla om dem.

Finns det något man kan göra som temporärt skydd nu, t.ex. pensla på någon olja, som inte ställer till problem sedan när man ska göra ommålningen?

Vid vilken yttertemperatur kan man måla om fönstren, 15 grader?

Andra tips om förarbete, vilken typ av färg...?
 
Verkar som också Grundolja kräver +10 grader...

Kanske en "behandling" med Biokleen? (det finns ju inga synliga mögelangrepp nu, vad jag kan se, men det känns som man borde försöka göra något i alla fall...)
 
Var bor du? I största delen av landet har den fuktigaste årstiden redan varit.
Är flagningen något som uppstått nu? Eller talar vi om många års brist på underhåll?

Hur som helst, jag skulle låta det vara och ta itu med det i sommar när det har torkat upp ordentligt. Så himla mycket händer inte på en vinter!
 
tommypeters skrev:
Fönstren i vårt radhus är dåligt målade och den vita färgen flagnar av utvändigt. Vet inte om det är dåligt förarbete, fel/dålig färg, för lite färg (det ser misstänkt tunt ut) eller vad som orsakar det, men det verkar vara stor risk för röta innan det blir temperatur nog att måla om dem.

Finns det något man kan göra som temporärt skydd nu, t.ex. pensla på någon olja, som inte ställer till problem sedan när man ska göra ommålningen?

Vid vilken yttertemperatur kan man måla om fönstren, 15 grader?

Andra tips om förarbete, vilken typ av färg...?
Våra fönster har stått utan färg jag vet inte hur länge. Länge är det i alla fall. Det är nog närmare femtio år sedan de målades sist. Nåväl, inte kunde man då tala om någon direkt röta, det var ett enda fönster vi var tvungen att byta ut ett stycke på för att det hade spruckit. Du kan nog ta det lugnt och vänta in bättre tider att måla!
 
Bor i Stockholm. Flagningen började väl i höstas, men vi upptäckte det först nyligen. En bekant sa att det dessutom var alldeles för snålt med färg använt när det målades, att det också skulle kunna ställa till problem...
 
tommypeters skrev:
Bor i Stockholm. Flagningen började väl i höstas, men vi upptäckte det först nyligen. En bekant sa att det dessutom var alldeles för snålt med färg använt när det målades, att det också skulle kunna ställa till problem...
Kan också vara dåligt underarbete. Egentligen ska man inte måla tjockt när man målar fönster. Tjocka färgskikt flagar. Däremot viktigt att olja och grundmåla, och att det ska vara ordentligt rengjort och torrt innan man målar. Har det börjat flaga i höstas så är det ingen fara. Vänta till sommaren och gör ett ordentligt arbete då.
 
Eller vänta till våren, till sommaren kommer fukten.
 
konichiwa girl skrev:
Våra fönster har stått utan färg jag vet inte hur länge. Länge är det i alla fall. Det är nog närmare femtio år sedan de målades sist. Nåväl, inte kunde man då tala om någon direkt röta, det var ett enda fönster vi var tvungen att byta ut ett stycke på för att det hade spruckit. Du kan nog ta det lugnt och vänta in bättre tider att måla!
För 50 år sedan använde man kärnvirke till fönstren som håller bättre än tryckimpregnerat. Men i tommypeters fall bör det inte vara någon större fara att vänta till våren om träet inte står konstant genomvått. Se till att det är riktigt torrt innan målning bara. Slipa bort eventuellt grått trä och grundolja innan några lager fönsterfärg av god kvalitet.
 
imported_Benno: Jodå, det är jag mycket medveten om. Det tillverkas dock fortfarande fönster i kärnfura och trådstartaren har ju faktiskt inte skrivit att det rör sig om fönster i tryckimpregnerat virke... ;)
 
konichiwa girl skrev:
imported_Benno: Jodå, det är jag mycket medveten om. Det tillverkas dock fortfarande fönster i kärnfura och trådstartaren har ju faktiskt inte skrivit att det rör sig om fönster i tryckimpregnerat virke... ;)
Tryckimpregnerat skrev jag lite slarvigt som en jämförelse. Jag tror inte heller att det använts sådant i fönster.
Att kärnvirke kan fås i fönster även idag känner jag till, men det är inte standard.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.