Hej på er.
Hoppas alla som har barn blir firade på fars dag.
Själv måste jag panikbygga en friggebod före den 1 december och har för avsikt att bygga alla stommar liggande och sedan resa dom så fort allt är klart. Jag tänkte då skruva eller spika ihop stommen liggande 45x95 genom "sylbrädan" eller vad det nu heter. Jag hade först tänkt att skruva med 2 x 5x90 men det kanske är överkurs? Skall jag spika i stället och vilken spik skall jag då använda? 3,4x100? Vad är er rekommendation? Om skruv, är 2 st 5 x90 per sida bra eller vad skulle du välja och vilken storlek på spiken om ni skulle välja spik?

Redigerat:
Dina föreslagna längder funkar bra vilket du väljer spik/skruv, sätt dom parvis.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
J
Spik så räcker 3.4x100 men 5x90 skruv är för kort och klent att skruva tex. en syll i en stolpe du får ha 6x120 som kortast om du vill att det ska dra ofta har jag 140 långa..
Men spika är det billigaste..

• Gilla
Ludde Jakobsson och 2 till
  • Laddar…
Det finns en bra tumregel, när man spikar ska det man fäster var max en tredjedel av spikens längd. När man skruvar räcker det med dubbla längden. Det handlar ju om utdragsvärde . Den vanligaste spiken för stomspikning 45 virke är 100x34. Sen finns det ju ingen regel utan undantag.

Har du bråttom är båda svaren fel då.du bör köra med spikpistol och följa dimensionering för vald spik.
Då kan du också skjuta råspont och fasad.vilket gör att det går ännu snabbare. (fasaden så att spiken måste slås in för hand det allra sista)
Den lärdom jag plockat med mig från årets bygge är att jag inte skulle velat utan köpt en pistol innan jag började men jag hade redan spik och skruv så tyckte det var onödigt. Nu har jag skruvat stomme ich fasad samt spikat taket och ingen process är särskilt snabb.

J Jansson69 skrev:
Spik så räcker 3.4x100 men 5x90 skruv är för kort och klent att skruva tex. en syll i en stolpe du får ha 6x120 som kortast om du vill att det ska dra ofta har jag 140 långa..
Men spika är det billigaste..
Tack för info.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej på er.
Hoppas alla som har barn blir firade på fars dag.
Själv måste jag panikbygga en friggebod före den 1 december och har för avsikt att bygga alla stommar liggande och sedan resa dom så fort allt är klart. Jag tänkte då skruva eller spika ihop stommen liggande 45x95 genom "sylbrädan" eller vad det nu heter. Jag hade först tänkt att skruva med 2 x 5x90 men det kanske är överkurs? Skall jag spika i stället och vilken spik skall jag då använda? 3,4x100? Vad är er rekommendation? Om skruv, är 2 st 5 x90 per sida bra eller vad skulle du välja och vilken storlek på spiken om ni skulle välja spik?
Blev boden klar?

Det blev inte min. Funderar på hur man ska tolka regelverket med en delvis stomrest friggebod i område där det idag inte längre är tillåtet att bygga.

B Bele skrev:
Blev boden klar?

Det blev inte min. Funderar på hur man ska tolka regelverket med en delvis stomrest friggebod i område där det idag inte längre är tillåtet att byg
Den står där med tak och väggar. Saknar dörrar och måste lägga takpapp bara så den borde anses vara klar. Jag la in lite grejer i den igår för att markera att den är klar. Ska försöka måla de övriga sidorna under veckan.

• Ofärdigt byggprojekt med tak och väggar, utan dörrar. Två stegar står lutade mot den svarta strukturen täckt med presenning, omgivande träd och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bele och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.