VVX-paketet sitter ihop ”rygg mot rygg”, det är totalt fyra kanaler för vattnet, en kanal för varmvattnet samt en korsströmskanal för fjv-vattnet, en kanal för radiatorvattnet samt en korsströmskanal för fjv-vattnet.
 
R
L lordi skrev:
Det framgår helt tydligt på schemat att det är två växlare.
Bra då visar du på var dom sitter , jag kan bara se en s.k dubbelväxlare inte 2 st som du säger , men peka var respektive sitter
på bilden som följer med
 
  • Schematisk bild av en värmesysteminstallation med rör, mätare och en expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Bra då visar du på var dom sitter , jag kan bara se en s.k dubbelväxlare inte 2 st som du säger , men peka var respektive sitter
på bilden som följer med
Det ÄR två växlare även om de råkar vara monterade i ett stycke. Ingenstans delar de två halvorna vatten med varandra internt. Returerna går ut separat för att gå ihop i ett T efter växlarna och ventilerna. Du ser ju den själv på bilden så peka behövs inte. Läs Dempas inlägg för förklaring.
 
Förgreningen av fjv-vattnet sker direkt efter att vattnet kommit in i värmeväxlarpaketet, fjv-vattnet går i två olika flöden oberoende av varandra, fjv-vattnet går ut ur värmeväxlarpaketet vid två olika ställen till var sin reglerventil.

Ja, det blir lite värmeöverledning mellan dom två olika växlardelarna. Hur stor värmeöverledningen är beror bla på i vilken ordning plattorna ligger.
Normalt så kommer fjv-vattnet in intill där VV går ut & fjv ut där KV kommer in, samt fjv-vattnet in intill där radiatortillopet går ut & fjv ut där ratiatorreturen kommer in
 
R rävlyan skrev:
Bra då visar du på var dom sitter , jag kan bara se en s.k dubbelväxlare inte 2 st som du säger , men peka var respektive sitter
på bilden som följer med
R rävlyan skrev:
Bra då visar du på var dom sitter , jag kan bara se en s.k dubbelväxlare inte 2 st som du säger , men peka var respektive sitter
på bilden som fö
R rävlyan skrev:
Bra då visar du på var dom sitter , jag kan bara se en s.k dubbelväxlare inte 2 st som du säger , men peka var respektive sitter
på bilden som följer med
R rävlyan skrev:
Bra då visar du på var dom sitter , jag kan bara se en s.k dubbelväxlare inte 2 st som du säger , men peka var respektive sitter
på bilden som
Två växlare, monterade tillsammans.
 
R
Har inte påstått att något om att det inte är två växlare , men det är bara en fysiskt
Hur fungerar det med överförningsvärme mellan metaller eller finns det inte något sådant i denna växlare , så den
andra halvan är kall
Skitsnack , så kom inte och säg att det inte blir varmt på den andra halvan när den andra halvan matas med 95C
 
R rävlyan skrev:
Skitsnack , så kom inte och säg att det inte blir varmt på den andra halvan när den andra halvan matas med 95C
Det är en ytterst liten del som är 95°
Om jag tappar långsamt 65° varmvatten är min växlar, kallvatten kall utom några cm närmast utloppet.
Men om jag fyller poolen med 40° vatten så är hela växlaren varm.
Tar man inte ut någon energi skall växlaren vara kall annars läcker en ventil.
 
R
M moje1977 skrev:
Vår befintliga värmeväxlare har pajjat ihop och står "låst" i bottenläge. Vilket innebär att vi får ut maxvärme på vattenkranarna och det vattenburna systemet.
Enligt det fösta inlägget som jag citerar här så är det problem med för hett på alla håll , läs hela tråden , VV-regulatorn är öppen och FJV flödar igenom med fart , då är frågan vem har rätt eller fel i det hela , kanske någon behöver göra en PUDEL
 
R rävlyan skrev:
Enligt det fösta inlägget som jag citerar här så är det problem med för hett på alla håll , läs hela tråden , VV-regulatorn är öppen och FJV flödar igenom med fart , då är frågan vem har rätt eller fel i det hela , kanske någon behöver göra en PUDEL
Icke för min del. Jag opponerar mig mot att du säger att returen från varmvattenväxlaren passerar igenom värmeväxlaren vilket den inte gör. Viss värmetransmission sker mellan de två sidorna iom att de sitter rygg mot rygg, det säger jag inget om. Om värmeventilen stänger som den skall är detta inte märkbart, annars hade den åkt jojo varje gång någon tappar varmvatten. Vi kan ev ha ett fel där också, men det är inte det jag ifrågasätter.
 
Läs mitt inlägg #24 !
Innan jag bytte ventilen var hela min växlaren lika varm som fjärrvärmen som rusade genom växlaren.
Kolla med försäkring bolag.
Till mig betalar försäkringsbolagen allt.
 
I ditt första inlägg angående själva växlarna skriver du följande,
R rävlyan skrev:
... VV ligger alltid först ( högst temp ) och värme ( lite lägre temp ) efter i serie...
alltså att växlarna ligger i serie (efter varandra flödesmässigt), det är det jag säger att du har fel på eftersom växlarna ligger parallellt flödesmässigt även när bägge växlarna sitter ihop till ett växlarpaket.

R rävlyan skrev:
Enligt det fösta inlägget som jag citerar här så är det problem med för hett på alla håll , läs hela tråden , VV-regulatorn är öppen och FJV flödar igenom med fart , då är frågan vem har rätt eller fel i det hela , kanske någon behöver göra en PUDEL
Att det blir varmare i radiatorkretsen när AVTQn står öppen lääänge är precis så som det ska vara på just den modellen, det är inget fel.
 
Om det nu är så att det är två separata värmeväxlare som är ihopbyggda till en, med separat reglering för tappvarmvatten och uppvärmning, och varmvattenregleringen är trasig och står och spolar fjärrvärmevattnet rakt igenom värmeväxlaren fast att inget tappvarmvattenanvänds så kommer så klart värme att överföras till den andra halvan av växlaren?
Rätt mycket vågar jag påstå iom att kallvattnet står stilla och därmed "nästan direkt" får samma temp som fjärrvärmevattnet. Troligen inte så mycket att man kan värma ett hus i -20C men när det är plusgrader ute kan man säkert få över någon kW eller tre på det sättet.

Vid NORMAL DRIFT överförs "ingen" värme alls eftersom ventilen stänger när inget varmvatten förbrukas, och när det förbrukas är det ju kallt vatten som kommer in och värms till 55C.

Apropå själva ursprungsfrågan, det måste ju inte vara en likadan ventil som den som sitter där. "Vad som helst" som är avsett att vara varmvattenregulator i en fjärrvärmecentral för villa, som har rätt dimension på anslutningarna (regulator+ventil) och som använder samma reglerprincip går att använda.

Är det denna?
Danfoss AVTQ: http://se.varme.danfoss.com/xxTypex/10404_MNU17496437_SIT60.html
Servicevägledning: http://se.varme.danfoss.com/PresentationFiles/4174_Servicevägledning AVTQ ECL2010.pdf

H-vete vilket pris https://www.vvsochbad.se/Massuppraettade-Leverandoer--Danf-Temp-Regl-Avtq-15-G20-Utv-1036895.html
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/danf-temp-regl-avtq.html
 
Detta forum är ju fantastiskt! Jag som inte kan nåt om VVS uppskattar ert engagemang!

För att lägga till senaste inläggen så är det inte endast cylindern som är trasog utan även viss påverkan på vissa rör i växlaren som måste lödas/svetsas. Så ävem OM jag hittar reservdelar till ett pris som är ok och dessutom hittar en VVSare som kan installera plus reparera rören så har det rullat ett gäng tusingar. Och vem vet vad som mer kan vara på upphällningen på en 18 år gammal växlare?

Är det värt det? En ny BRA växlare. Vad går det på? 20k? 40k?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.