3 602 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Fjärrvärme - plus, minus och så funkar det
På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Varmt och skönt i huset och obegränsat med varmvatten i duschen är några av fördelarna med fjärrvärme. Enkelt, miljövänligt, hyfsat billigt och i stort sett underhållsfritt är andra argument.
Du kan läsa artikeln här: Fjärrvärme - plus, minus och så funkar det
Du kan läsa artikeln här: Fjärrvärme - plus, minus och så funkar det
Skrivet av: AndersHSK
Bor i en bostadsrättsförening med fjärrvärme. Vi funderar på att installera individuella värmemätare i alla enheter för att minska värmeåtgången och göra avgiften rättvisare. Har någon tips om vilka system som finns på marknaden och hur de fungerar?
Bor i en bostadsrättsförening med fjärrvärme. Vi funderar på att installera individuella värmemätare i alla enheter för att minska värmeåtgången och göra avgiften rättvisare. Har någon tips om vilka system som finns på marknaden och hur de fungerar?
Skrivet av: Elektriker
Vill bara hålla med. Fjärrvärmeverken gör av med massvis med olja sommartid när det inte är så stort effektuttag. Fliseldningen eller sopförbrånningen vad dom nu kör på går inte att köra ner på så "låg" effekt som behövs, vilket går med olja.
Vill bara hålla med. Fjärrvärmeverken gör av med massvis med olja sommartid när det inte är så stort effektuttag. Fliseldningen eller sopförbrånningen vad dom nu kör på går inte att köra ner på så "låg" effekt som behövs, vilket går med olja.
Skrivet av: Gäst
Hej AndersHSK! Kolla med Minol - De är duktiga på individuell mätning.
Läs mer på: http://www.minol.se/
mvh Thomas
Hej AndersHSK! Kolla med Minol - De är duktiga på individuell mätning.
Läs mer på: http://www.minol.se/
mvh Thomas
Skrivet av: patric
Har en del fastigheter och har tagit pulsen på fjärrvärmealternativet flera gånger.
Dyrt,krångligt, dolda avgifter, om du funderar på fjärrvärmealternativet så för guds skull behåll ditt gamla system så du kan återgå till det senare.
Jag har industrifastigheter och det kan nog skilja sig en del, men det första dom gör är att plocka ur din gamla lösning så du blir låst vid deras system.
Har en del fastigheter och har tagit pulsen på fjärrvärmealternativet flera gånger.
Dyrt,krångligt, dolda avgifter, om du funderar på fjärrvärmealternativet så för guds skull behåll ditt gamla system så du kan återgå till det senare.
Jag har industrifastigheter och det kan nog skilja sig en del, men det första dom gör är att plocka ur din gamla lösning så du blir låst vid deras system.
Skrivet av: e 2
Se härhttp://www.el.se/artiklar/fjarrvarme/
Byggs oftast i dag så att de producerar el också.
Därmed är vi tillbaka till ruta 1.
Det är billigare och mindre förluster att dra elledningar till husen än att dra miltals med fjärrvärmerör.
Däremot är det helsmart att producera el genom att bränna sopor.
... men där kan ju inte kommunerna sätta priset själva ...
Se härhttp://www.el.se/artiklar/fjarrvarme/
Byggs oftast i dag så att de producerar el också.
Därmed är vi tillbaka till ruta 1.
Det är billigare och mindre förluster att dra elledningar till husen än att dra miltals med fjärrvärmerör.
Däremot är det helsmart att producera el genom att bränna sopor.
... men där kan ju inte kommunerna sätta priset själva ...
Klicka här för att svara