V vedklyv skrev:
Men det är ju det där med att komma ihåg att plugga i och dra ur. För ca. 15 år sedan såg jag en som glömt att dra ur. det var på E18 vid Hjulstakorset, HAN hade 5 m kabel släpande under bilen mellan hjulen.
Jo men om fläkten i kupén fortfarande går när man ska åka då ska det mycket till att glömma

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
meriks meriks skrev:
Jo men om fläkten i kupén fortfarande går när man ska åka då ska det mycket till att glömma
Men nu var det inte kupefläkt det gällde, utan motorvärmare.

V vedklyv skrev:
Men nu var det inte kupefläkt det gällde, utan motorvärmare.
Ok jag har båda delarna

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Sladden sätter man i direkt bilen lämnas, otrolig vinst tycker jag, för att kunna sätta på värmaren i appen samt att styra tiden efter temp, om det är +5 eller -30.

Men bäst att ha den i garaget, men då står en hobbybil som igentligen skulle blivit vräkt och stått ute under ”tält”
Om man ändå bara hade en bil i garaget. Har dubbelgarage (i och för sig kallgarage) men inte haft inne en bil på minst 10 år :-)

Skulle hellre slippa motorvärmaren! Hur vet du att han inte hade kupéfäkt?

Motorvärmare utan kupefläkt är meningslöst! Måste man ändå sitta i en kall oskrapad bil.

Styrningen av motor/kupevärmare har väl inget med sladden att göra!

meriks meriks skrev:
Om man ändå bara hade en bil i garaget. Har dubbelgarage (i och för sig kallgarage) men inte haft inne en bil på minst 10 år :)
Nackdel med utrymmen, att det används, och blir bara mer! Skönt att ha bilen i garaget, än om det är kallgarage, motor/kupevärmare samt att man slipper skotta runt bilen när det snöat.

H Husqvarna220Ac skrev:
Nackdel med utrymmen, att det används, och blir bara mer! Skönt att ha bilen i garaget, än om det är kallgarage, motor/kupevärmare samt att man slipper skotta runt bilen när det snöat.
Carport/motorvärmare/kupévärmare skulle vara den perfekta kombon för mig ........ nån dag så .......

H Husqvarna220Ac skrev:
Skulle hellre slippa motorvärmaren! Hur vet du att han inte hade kupéfäkt?

Motorvärmare utan kupefläkt är meningslöst! Måste man ändå sitta i en kall oskrapad bil.

Styrningen av motor/kupevärmare har väl inget med sladden att göra!
Tvärtom kan motorvärmare utan kupefläkt vara väldigt värdefullt. Jag har en kraftigare motorvärmare, och ingen kupevärmare. Motorn är då varm direkt, det blir ingen kallstart och kupevärmen kommer direkt. Dessutom slipper man elda för kråkorna vilket är exakt vad kupevärmaren gör, men det är förstås ett bekvämt sätt att få bilen isfri.

Jag startar, sopar ett varv snabbt, och kör iväg. Ca 30-45 sek tomgångskörning kan det bli, men det gör inte så mkt eftersom motorn gör en varmstart utan att hinka in bränsle. Totalt sett sparae jag mest miljö och pengar.

Jag har DEFA smartstart, så när jag pluggar in bilen laddas batteriet och med en fjärrkontroll som går direkt till bilen kan jag lägga in olika program eller starta värmen manuellt.

Den andra bilen har en vanlig enkel värmare och den sitter på ett fjärrstyrt uttag.

Har en vanlig 525w motorvärmare, bilen är ändå iskall än om motorn är varm, men ska vara en 1500w kupevärmare i 2-3 timmar om motorn ska bli varm, jag kör 3timmar när det är -15 eller kallare, och värdelös kupévärmare som är energisnål! Och ger märkeffekt vid -25, och sänker effekten när tempen uppnås.

Och sällan att det endast behöver sopas, ibland sitter det rejält fast.

Vi har sol/vind/vattenkraft, så miljövänligt och skönt..

Redigerat:
Peter2400 Peter2400 skrev:
För mig är plejd förstavalet, lätt att installera och lätt att sätta och ändra schemat.
Ett vettigt budgetalternativ kan vara Shelly, har dock inte provat själv.
Sonoff däremot har jag en hel del, fungerar utmärkt, med en Sonoff Pow ser du dessutom energiförbrukning och statistik direkt i mobilen.
Nackdelen är att den inte får plats i en vanlig kopplingsdosa.
[länk]
Sonoff verkar ju väldigt prisvärd om den gör jobbet

meriks meriks skrev:
Sonoff verkar ju väldigt prisvärd om den gör jobbet
Det gör de, jag har sedan 1.5år tillbaka 7 st, dock ingen POW och alla har skött sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.