Jag har 2 uttag på garaget som styrs av en digital timer som sitter i elcentralen i garaget. Dessa uttag används för motorvärmarna till våra bilar. Fungerar bra så länge vi åker ungefär samtidigt på morgonen och vid samma tider varje dag. Men de dagar nån åker senare eller vill ha motorvärmare på helgerna är det inte lika bra. Därför funderar jag på nån typ av "smartmodul" som antingen går att styra direkt från mobilen eller som lätt går att programmera från mobilen. Tycker det är svårt att hitta såna när man googlar, nån som har bra förslag?

/Magnus

• Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Plejd

• Gilla
Henrik Ewertz och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Utan att veta exakt hur det är uppsatt kan jag rekommendera IKEA trådfri uttag som du kan både ha timer på eller styra från app (kräver deras gateway för ca. 300kr). Är du någorlunda händig kan du ta en billig Raspberry Pi som du kopplar ett relä till som du kan styra via egensnickad sajt, så löste en bekant samma problem :)

Shelly eller Plejd

Bowser
Vill bara inflika med att Ikeas trådfri är endast för inomhusbruk.. så man är medveten om det.

• Gilla
MrJay
  • Laddar…
Motorvärmare är ganska effekthungriga prylar. Viktigt då att använda prylar som pallar för dessa strömmar, både i plintar, relä och kretskort.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
De flesta grejor klarar effekten, jag har en wi-fi brytare på insidan som jag styr motorvärmare med, och styr tiden enkelt efter temp.

Det gäller att grejorna klarar ex 10-16 A över tid och med många till/från-slag.
Många lågprisgrejor och tillverkare tar genvägar för att spara pengar och har små avstånd på kretskort, ej bortfräst kretskortsmaterial och billiga reläer.

För mig är plejd förstavalet, lätt att installera och lätt att sätta och ändra schemat.
Ett vettigt budgetalternativ kan vara Shelly, har dock inte provat själv.
Sonoff däremot har jag en hel del, fungerar utmärkt, med en Sonoff Pow ser du dessutom energiförbrukning och statistik direkt i mobilen.
Nackdelen är att den inte får plats i en vanlig kopplingsdosa.
https://www.styrahem.se/p/436?gclid...HA3O8TEVRmXV8sJOjCwFHl9Nr_8kSxl8aAqr4EALw_wcB

Är Shelly godkänd för 3500w så borde det funka me det mesta, tittar man på plintarna skulle man tro att den skulle klara 6A

meriks meriks skrev:
Jag har 2 uttag på garaget som styrs av en digital timer som sitter i elcentralen i garaget. Dessa uttag används för motorvärmarna till våra bilar. Fungerar bra så länge vi åker ungefär samtidigt på morgonen och vid samma tider varje dag. Men de dagar nån åker senare eller vill ha motorvärmare på helgerna är det inte lika bra. Därför funderar jag på nån typ av "smartmodul" som antingen går att styra direkt från mobilen eller som lätt går att programmera från mobilen. Tycker det är svårt att hitta såna när man googlar, nån som har bra förslag?

/Magnus
Vad är det egentligen för vits med en massa fjärrstyrda manicker?. Du måste ju ändå komma ihåg att plugga i sladden mellan vägguttag och bilarna. (Och framför allt, att dra ut dom när du åker). Men du kanske har HF-slingor i golvet och motsvarande under bilarna, a-la, de Japanska höghastighetstågen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Plejd fungerar bra när jag testade.
Tyvärr så var räckvidden för kort för att kunna slå på inne från huset(fristående garage).

Någon som har annan lösning med bättre räckvidd?

Tack för alla bra tips. Jag tror att en wifi brytare skulle fungera bättre än bluetooth då garaget ligger en liten bit från huset. Ska kolla lite mer på alternativen ikväll när jag har mer tid.
Hf slingor i marken var ju en intressant tanke Nä men allvarligt så sätter vi i sladden när vi kommer hem (och drar ur den när vi åker) men vi vill ju inte att värmaren står på hela natten.

Sladden sätter man i direkt bilen lämnas, otrolig vinst tycker jag, för att kunna sätta på värmaren i appen samt att styra tiden efter temp, om det är +5 eller -30.

Men bäst att ha den i garaget, men då står en hobbybil som igentligen skulle blivit vräkt och stått ute under ”tält”

Men det är ju det där med att komma ihåg att plugga i och dra ur. För ca. 15 år sedan såg jag en som glömt att dra ur. det var på E18 vid Hjulstakorset, HAN hade 5 m kabel släpande under bilen mellan hjulen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.