Jag har en Woods 80, sorptionsavfuktare, i garaget som är byggt 75, ca 30m2. Garaget är nyligen isolerat och plastat, har ny isolerad port. Plattan är oisolerad. Inga ventiler är öppna.

Försöker förstå förbrukningen på avfuktaren och varför det kan skilja sig så mycket från dag till dag.
Den är inställd på 60% RF. Garaget är i sig inte uppvärmt men avfuktaren i sig avger en del värme så alltid över sådär 3-8c vintertid.
Utan att öppna garaget kan under lördagen avfuktaren förbruka 3kwh men på söndagen 12kwh och vädret samma tråkiga skit som är under vintern i södra Sverige. Hur? Jag har koll på att kall luft inte kan bära lite mycket fukt men är det pga att temperaturen i garaget kan höjs om dag 2 är 3-5c varmare?

Är 60% RF på avfuktaren tillräckligt för att skydda bil (jävla saltet) och verktyg under vintern eller räcker 70% vid kall temperatur? Har man 50% förbrukar avfuktaren minst x2 jämfört med 60% men har aldrig förrän nu funderat på ifall 70% räcker under vintertid?

Tack :)

Redigerat:
Tomture61
https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw38fm-made-in-sweden/
Kan jobba ned till 2 gr och förbrukar inte lika mycket el .
Bäst mår bilen i en carport , nederbördsfritt men ändå kan vinden hålla bilen fuktfriare än i ett garage .
Vart fuktgränsen går för att bilen skall rosta mindre , ingen aning .
Varmare garage + mer avfuktning är mitt råd .
Rost uppkommer spontant (utan väta) vid 70% RH

• Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.