14 124 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
Fixering av rör i vägg, sitter de fast tillräckligt???
Men hur menar du nu?! Det finns alltså kopplingar under tätskiktet som du tänker bygga in helt?! Visst man kan inte alltid följa säker vatten vid renovering men man ska alltid försöka om det går!Magnus_Andersson skrev:Tja, utbytbart hade det inte blivit i vilket fall. Det blev tvunget att koppla på sig på gamla rör i badrummet. Alternativet hade varit att knacka bort halva källaren i jakt på var man skulle koppla på sig. Inkommande vatten dyker upp ur källargolvet till en vattenmätare och sedan försvinner det ner i golvet igen. Källaren är delvis inredd så jag tror det skulle spårat ur ordentligt om man skulle dragit nytt hela vägen.
Plocket med klammer upplever jag inte som osmidigt utan frågan gällde om röret sitter fast där det kommer ut ur väggen så att man inte riskerar brott på tätskiktet. Nu är det tydligen ok enligt tidigare inlägg, och då är jag nöjd. Håller dock med om att rören kunde haft bättre vinkel ut ur väggen, men det är rörisen som skall montera blandade mm sen, så det blir väl han som får ta konsekvenserna. Det är för övrigt inte mitt eget badrum utan syrrans. Hade det varit mitt hade jag säkert dragit rören själv![]()
Nej, inte alls. Dina rör kommer inte ut ur vägg i 90º för din rörmokare inte vill investera i en bocknyckel, (LK har bocknyklar för 16, 20 och 25mm PAL men dom kostar en slant) Ja dom håller formen vid bockning som typ prisol, men det verkar inte din rörkrökare verkar veta om, då han bockat rören för hand. Ett enkelt sätt att undvika det är att montera bockfixturer och göra fast-sättningen med plastklammer! Vilket går bra då det är reglar som man kan "jacka" ur för korrekt cc-mått. Resultatet blir mycket bättre med tanke på framtiden, men det tar en timme extra... Så jag tycker inte tätskiktsproblematiken är den största frågan! Vad som är bakom tätskiktet är oftast viktigare!
Din inställning verkar int helt OK "men det är rörisen som skall montera blandade mm sen" Det är fortfarande du eller din "syrra" som ska bo i det sen... Karvet är fortfarande att rören SKA komma ut 90º och sticka ut 10cm!
Och ett LK väggbockstöd för RIR kräver en väggtjocklek på 70mm inte 120mm! Så jag tror det är du som "prickat fel produkt".
Skål och lycka till!
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Titta på produkten du länkat till: rörbockningsstöd radie 120mm för 16mm rör.krilleman_215 skrev:
Och installationen är inte RIR, och kommer inte att bli det.
Jag har redan skrivit att jag håller med om att rören borde komma ut 90 grader. När det gäller övriga frågor får du nog lugna ner dig. Jag försvarar inte rörmokaren, som kunde gjort ett snyggare jobb, men man kanske inte skall gå till överdrift. Frågan var om metoden bryter mot några regler, och tidigare svar tolkar jag som att metoden i sig är godkänd. Sedan finns det säkert bättre metoder, och det kan vi diskutera hur länge som helst vilket som är bäst tror jag. Det jag ville undvika var att bygga in några direkta felaktigheter. Nu är skivorna på plats i alla fall och rören verkar sitta fast.
Tack för alla svar!
Klicka här för att svara