En sak föll mellan stolarna när snickarna och rörmokaren fixade vattenledningarna till duschen: ingen tycks ha fäst vattenledningarna riktigt ordentligt, så de är lite för lösa. Nu är väggen igensatt från båda håll, och golvet spacklat.

Rörmokaren tyckte att jag skulle fixera slangen med någon "gokka" av lämplig typ, alltså något slags fogmassa som blir ganska hård.

Tips på någon bra fogmassa, eller annan variant? (Skivorna sattes upp redan förra året)

• DSC01385.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom väggen fortfarande är "ren" utan tätskikt så borde det väl fortfarande gå att öppna den?

Visserligen så är ju golvet spacklat så att skruvarna där ner antagligen döljs, men det borde väl gå att dela på skivan en bit upp och skruva ur skruvarna ovanför det. Efter åtgärden sätter du en kortling som håller ihop skarven och skruvar tillbaka skivan.

Eller du kanske har dubbla skivor med överlapp? Då är det ju inte lika enkelt att öppna.

Det är dubbla överlappande skivor OSB (ja, jag vet) + gips, och det känns rätt knöligt att öppna väggen.

Jag råkade ut för detta en gång (när någon annan än jag hade skivat väggarna förstås :)), och testade då att skumma fast rören med fogskum. Det fungerade alldeles utmärkt.

Borra två hål med rätt avstånd i en kloss och trä på den när du använder fogskum (även jag limmar med fogskum). Både avstånd och riktning måste vara rätt.
Du kan även trä på blandarfästet så är du säker att det blir rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.