Hej, vi har påbörjat ett stambyte och kommer i samband med detta byta duschblandare. Vi har tidigare haft en blandare med inbyggda rör i väggen, dvs duschblandare med så kallad inbyggnadsbox och ville ha detta även nu. Dock säger vår hantverkare/rörmokare att han inte kan montera en sådan utan att friskriva sig från ansvar om den går sönder då allt är dolt i väggen. Har stämt av med mitt försäkringsbolag som inte har några åsikter om just en sådan blandare. Så varför tror ni rörmokaren gör så här, finns det ngn sanning i hans oro om något går sönder? Eller är det ett svepskäl för att detta är mer komplicerat att montera än en vanlig utanpåliggande blandare? Vad skulle ni ha gjort?

Redigerat:
E ebbjo skrev:
Hej, vi har påbörjat ett stambyte och kommer i samband med detta byta duschblandare. Vi har tidigare haft en blandare med inbyggda rör i väggen, dvs duschblandare med så kallad inbyggnadsbox och ville ha detta även nu. Dock säger vår hantverkare/rörmokare att han inte kan montera en sådan utan att friskriva sig från ansvar om den går sönder då allt är dolt i väggen. Har stämt av med mitt försäkringsbolag som inte har några åsikter om just en sådan blandare. Så varför tror ni rörmokaren gör så här, finns det ngn sanning i hans oro om något går sönder? Eller är det ett svepskäl för att detta är mer komplicerat att montera en en vanlig utanpåliggande blandare? Vad skulle ni ha gjort?
Vad är det för blandare? Har den instruktioner som stödjer en installation enligt svenska regler (säker vatten)? I så fall borde du ta ett snack med rörmokaren, finns det inte så förstår jag honom 🙂

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är en blandare från Tapwell, godkänd av Säkert Vatten så det är inga specialgrejer alls som jag förstår det..?

Då borde det inte vara mer komplicerat än en vägghängd toa antar jag. Vet rörisen om att den är godkänd enligt säker vatten?

D Dublin skrev:
Då borde det inte vara mer komplicerat än en vägghängd toa antar jag. Vet rörisen om att den är godkänd enligt säker vatten?
Jag får väl förtydliga det men trodde nog att de hade koll själv på sådant innan de sa att det inte gick.

Det är nog bra att prata igenom hela badrummet med den/de som ska bygga. Oftast behöver alla delar matchas, t.ex. kanske vissa tätskikt rekommenderas för vissa inbyggnadsdetaljer osv. Det är inte någon nackdel att få veta vilka fabrikat som de väljer och själv kolla upp att kombinationen är ok. Alla tillverkare har installationsinfo på sina webbsidor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det är nog bra att prata igenom hela badrummet med den/de som ska bygga. Oftast behöver alla delar matchas, t.ex. kanske vissa tätskikt rekommenderas för vissa inbyggnadsdetaljer osv. Det är inte någon nackdel att få veta vilka fabrikat som de väljer och själv kolla upp att kombinationen är ok. Alla tillverkare har installationsinfo på sina webbsidor.
Jo tydligen. Jag trodde bara att när en arkitekt har ritat hela badrummet så skulle man slippa sånt här. Dessutom pratat med en annan rörmokare som aldrig skulle tveka att montera denna blandare.

Paul-Staffanstorp
E ebbjo skrev:
Jo tydligen. Jag trodde bara att när en arkitekt har ritat hela badrummet så skulle man slippa sånt här. Dessutom pratat med en annan rörmokare som aldrig skulle tveka att montera denna blandare.
Ser inga problem med detta så det verkar konstigt men jag skulle aldrig lita på en arkitekt... 😱

De kan tyvärr alltför ofta komma med världens märkligaste idéer och hittepå utan att det är godkänt och går att utföra praktiskt i verkligheten. 😱

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.