Krilleman
Alla kommer vi ihåg den ultimata killen Snickar-Lasse som skulle visa hur enkelt det var att bygga ett helt badrum för vem som helst. Men Bauhaus hade liksom glömt bort det där med att kolla upp vad som verkligen gällde.

För den nyfikne finns tråden här:
https://www.byggahus.se/forum/badrum/212155-fixartv-och-liknande-filmsamlingar.html

Alla (läs jag) trodde att denna tiden med lite "holabaloo" instruktioner från stora byggvaruhus var förbi. Tji fick jag! Kikade lite på veckans tävling (sensorblandaren från mora) som sponsras av bygghemma.se. Där har man visst lanserat en "egen" variant av instruktionsfilmer.

http://www.bygghemma.se/media/

Min paradgren VVS ska ju självklart granskas och visst finns det fel här också (tyvärr)!

All heder att dom plockat in en VVS-firma. Och detta försöket är betydligt bättre än FixarTV men inte bra!

Badrumsfilm VVS Del 1
Badrumsfilm VVS Del 2

Dom säger inget om att alla delar i Rör-I-Rör systemet ska vara typgodkända med varandra. Dom upplyser inte att det är Vatettes väggenomföringssystem dom använder.

Det ser ut som VVS-firman har dragit LK:s Rör-I-Rör (grått skyddsrör). Men det enda systemet som är godkänt med Vatettes installations-produkter, som dom använder sig av, är Ahlsells egna A-collection (Svart skyddsrör)

Vatette har försökt att få sina prylar typgodkända med dom större tillverkarna av Rör-I-Rör men alla har nekat. Detta borde om upplysa om!

Bygghemma har inte vatettes sortiment som visas i filmerna till salu. :x

I del två säger han att "när man inte kan dra åt en koppling mer så väntar man ett par minuter och efterdrar" - Helt fel! Följ alltid monteringsanvisningen! Sidan 5 här.

Och hur kan han strunta i stödhylsan i kromröret i del två?
Det står klart och tydligt i monteringsanvisningen!

Ekelunds verkar inte vara med i säkervatten. Men det behöver inte betyda att man inte följer regelverket så det blir försäkringsmässigt för den enskilda hemmapularen!

Men det kanske är som "vanligt" lite fel här och där i dom olika momenten?! :thumbdown:

vattentatt_logo2.jpg

• 351217_1_812.jpg
T
5 år gamla videos...........

Krilleman
Åh fan, jag har missat att dom! :x

Jag kanske handlar för lite byggvaror!

krilleman_215 skrev:
Åh fan, jag har missat att dom! :x

Jag kanske handlar för lite byggvaror!
Ja men filmerna är ändå fel. Jag kan tycka att det är än värre att filmerna ligger kvar torts att dom varit fel i fem år! Men roligt var det att du inte märkte att dom var fem år:thumbup:

Snailman
Det verkar knepigt det här...

Jag har Uponor pex blå i väggen (inte combipex alltså) 15x2,5

Tänkte ta Trio Perfecta blandarfäste http://www.trio-perfekta.se/wp-content/uploads/2014/01/SC0249-10-TG-BEVIS.pdf

Är de typgodkända för Uponor? Har försökt att kolla om Moras eller FM mattsons är godkända, har bara hittat att FM mattson nämner Uponors combipex (som jag inte har)

Duger Trio perfecta eller finns det något överhuvudtaget som är godkänt? (typgodkänt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.