Jag har nyss renoverat köket grundligt med nytt golv och rubbet. Jag la golvet först , täckte det och monterade det nya köket. Nu när jag är klar ser jag att jag på lite olika ställen fått småskador som ser ut ungefär som om man hade gett golvet en liten smäll med en spik. Hålen är inte så djupa och jag syns egentligen inte så mkt men det känns lite trist i ett helt nytt golv. Golvet är av lackat 15mm askparkett. Finns det någon metod att fylla igen små skador i ett lackat golv utan att behöva slipa och lacka golvet? Jag gissar att det med tiden kommer att bli fler små skador eftersom det rör sig om ett kök.

Hålen är troligen orsakade av småsten.

Slipa ner en spillbit av golvet så att Du får fram rent askpulver. Blanda det med tvåkomponentlim, lite åt gången, och provspackla några hål.

per

tack för svaret, det ska jag prova! Små sten eller små bitar betong verkar rimligt eftersom det är betongväggar och jag har bilat lite här och var.

Annars kan man ju köpa plastiskt trä på tub (finns olika färger). Spackla i och dutta lite lack på då det torkat

Har provat plastiskt trä, är väl inte helnöjd med resultatet, bättre med träpulver. Svårt att hitta rätt nyans.

Linoljespackel brukar jag använda vid mindre "hål" och springor. Lättanvänt och oftast stämmer färgen väldigt bra.

P
Prova att pressa skadan med en fuktig trasa och ett strykjärn. Funkar inte det så brukar jag använda färgat vax som smälts ner i såret med en lödkolv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.