Utifrån bilderna- kan jag fixa till dessa gjoutjärnsplattor som rostat så att de fungerar hjälpligt? Dvs kan jag ta bort allt som sitter löst? De finns i ett enkelt fritidshus där jag inte vill lägga pengar på att byta ut plattorna till nya alternativt ny spis.
Jag känner mig lite orolig att om jag väl börjar ta bort det som sitter lös-putsa med stålull eller likande så kommer till sist inget av ytskiktet att vara kvar..?

• IMG_0337.JPEG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0338.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_0339.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_0340.JPEG
    Skapa konto
Redigerat:
Ja det kan du, enklast med roterande stålborste på borrmaskin.
Det finns inget "ytskikt" att vara orolig för, det är gjutjärn.

D Dilato skrev:
Ja det kan du, enklast med roterande stålborste på borrmaskin.
Det finns inget "ytskikt" att vara orolig för, det är gjutjärn.
tack för svar! när jag ai googlade på detta så menade ai:n att där är nån slags värmeslinga en bit ner-den ska man inte komma åt/frilägga för då sabbar man funktionen. Stämmer detta? Men att gå loss med stålborste/stålull(har nog ingen rotera stålborste till borr tyvärr) på själva gjutjärnet är alltså inget problem. Gjutjärnet är kanske ett tjockt skikt? Om där nu är sådana slingor inunder..

A anna_kristina skrev:
tack för svar! när jag ai googlade på detta så menade ai:n att där är nån slags värmeslinga en bit ner-den ska man inte komma åt/frilägga för då sabbar man funktionen. Stämmer detta? Men att gå loss med stålborste/stålull(har nog ingen rotera stålborste till borr tyvärr) på själva gjutjärnet är alltså inget problem. Gjutjärnet är kanske ett tjockt skikt? Om där nu är sådana slingor inunder..
Du kan inte komma åt slingorna i plattan genom att rengöra den med stålborste, roterande eller ej.

• Gilla
sonny72
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du kan inte komma åt slingorna i plattan genom att rengöra den med stålborste, roterande eller ej.
ok, tack! Då kanske jag provar det i alla fall. Det ska alltså vara stålborste/stålull. Eller sandpapper?

Du kan köra med vad du vill men lättare att få bort allt med stålborste.
Enklast med en roterande på borrmaskin men lär funka fint med en vanlig manuell borste också

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.