357 973 läst ·
1 199 svar
358k läst
1,2k svar
Fiskals gatan - den stora renoveringen som aldrig tar slut
För att återkoppla till de där marmorskivorna, förra årets vinst hamnade ovanpå dem. Pinsamt nog tog det faktiskt ett år innan vi provade att röka något i den, men den som väntar på något gott etc etc. 
Det tog ganska lång tid, men nu har entréportalen gått från att se ut såhär:
... till att se ut sådär:
Inte ett av sommarens största projekt direkt, men nu är det struket från listan!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
... till att se ut sådär:
Logga in
Skapa konto
Inte ett av sommarens största projekt direkt, men nu är det struket från listan!
Jag upprepade även en klassiker. Efter service och vattenbyte på badtunnan är det dags att fylla på den igen. Till och med extra effektiv och drog fram vatten från 2 olika matningar.
Sen gör man något annat, ska bara fixa något och plötsligt är det lite väl blött... igen.
Sen gör man något annat, ska bara fixa något och plötsligt är det lite väl blött... igen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Apropå att att vara blött så fick min magkänsla mig att gå och kika utanför källarentrén när det kom ett riktigt rejält regnväder. Med tanke på vad jag möttes av var det ett bra beslut, det visade sig att det hade fastnat lite skräp inne i röret från spygatten. Med en väldigt blöt mig tog det bara några sekunder innan ytan var återställd och vattnet borta, även om det fylldes på uppeifrån under tiden.
(Ingen skada skedd, vattnet kom aldrig in i huset)
Redigerat:
Med en mindre version av oss själva som springer runt i trädgården kändes det att det var på tiden att jag faktiskt tog tag i att bygga in badtunnan. Hade gjort ett halvhjärtat försök sommaren innan, men sen kom så mycket annat som tog upp tid - bland annat den där lilla kopian.
Började riva det gamla som varit uppsatt och det gick relativt snabbt att få upp de första stolparna.
Vi har egentligen inte tänkt att sätta ribbor på pergolan utan vi vill mest rama in det och skapa någon form av rum, samt att ha för att fästa upp staket, glas och grinden i.
Lite klurigt att få upp de tvärsgående reglarna på egen hand, men med lite klossar och skruvtvingar gick det till slut. Den svenska sommaren passade också på att visa sig från den bästa sidan, med ömsom riktigt varmt och soligt och ömsom riktigt varmt, soligt och ösregn...
Lite glas och grinden på plats.
Nu är allt glaset, grinden och det nya staketet på plats. Första delen av uppdraget var färdigt och jag tänkte att nu kunde vi andas ut kring i vart fall en farlighet här hemma.
Mina fina öppningsbara lådor som jag byggde på långsidan mot häcken fick modifieras eftersom stolparna fästes där. Just i det ögonblicket var jag lite tacksam att jag inte skruvat fast den innersta plankan, dock
Logga in
Skapa konto
Började riva det gamla som varit uppsatt och det gick relativt snabbt att få upp de första stolparna.
Logga in
Skapa konto
Vi har egentligen inte tänkt att sätta ribbor på pergolan utan vi vill mest rama in det och skapa någon form av rum, samt att ha för att fästa upp staket, glas och grinden i.
Logga in
Skapa konto
Lite klurigt att få upp de tvärsgående reglarna på egen hand, men med lite klossar och skruvtvingar gick det till slut. Den svenska sommaren passade också på att visa sig från den bästa sidan, med ömsom riktigt varmt och soligt och ömsom riktigt varmt, soligt och ösregn...
Logga in
Skapa konto
Lite glas och grinden på plats.
Logga in
Skapa konto
Nu är allt glaset, grinden och det nya staketet på plats. Första delen av uppdraget var färdigt och jag tänkte att nu kunde vi andas ut kring i vart fall en farlighet här hemma.
Logga in
Skapa konto
Mina fina öppningsbara lådor som jag byggde på långsidan mot häcken fick modifieras eftersom stolparna fästes där. Just i det ögonblicket var jag lite tacksam att jag inte skruvat fast den innersta plankan, dock
Ljusa sommarkvällar i all ära, men med en nybyggd pergola på plats var det dags att fixa lite belysning. Första försöket från Amazon var helt misslyckat och såg ut som ... tja, något som kostar 5 kronor på valfri importbutik och håller i mindre än 5 minuter.
Istället blev det en bekantskap med Govee för första gången, och detta, detta var ju lite roligare
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det gick någon vecka och farhågan som slog mig mitt i bygget, att pergolan blev lite hög, kändes mer och mer sann för varje gång jag tittade på det hörnet. Så en sen kväll riggade jag upp lasern och måttade om.
Jag var så irriterad över det faktum att jag nog ändå hade känslan när jag byggde det men inte lyssnade att det inte blev ett enda foto på den processen. Men jo, det blev bättre när det blev lite lägre!
Logga in
Skapa konto
Jag hann också med några andra projekt under sommaren, som stått på att göra listan en lång tid. Som att såga av kanten på locket till min låda på trädäcket. Nu ska vi inte ta i allt för mycket, jag har självklart inte gjort helt klart med dörrarna in där!
Logga in
Skapa konto
Jag hittade en bild till på ett sånt projekt, som det egentligen inte fanns någon anledning att det inte redan var gjort, men som äntligen är klart! Det klart, det som saknades tidigare var ju en ordentlig sänksåg, kan vi använda det som ursäkt?
Logga in
Skapa konto
Det är viktigt att se reflektera och att se bakåt... Det var dags för ännu en tur till återvinningsgården, den gamla trotjänaren hänger fortfarande med! Men det är ju trist att visa bilder på svettiga killar som arbetar hårt i solen, så jag bjuder på en screenshot från min nya backspegelskamera istället. Riktigt bra kvalitet och visar även position och hastighet (även om det blir upp och ner).
Logga in
Skapa konto
Det här med sommar gör det verkligen trevligare att vara utomhus, oavsett om det är ett stort projekt eller bara pyttelitet som tar en kvart. En annan sån liten grej var luckan/staketet i nya källartrappan.
Logga in
Skapa konto
Det gick så jäkla fort när man ändå var ute, det där hade jag ju kunnat gjort förra året. Fast just det, skruven tog ju slut sist jag var på det projektet!
Logga in
Skapa konto
Den här delen tog lite längre tid, men nu är i vart fall hela källardelen "inklädd" och säkrad. Det skulle nästan kunna känneteckna sommaren, att göra klart skitsaker.
Logga in
Skapa konto
Hittade den här efter att jag satt ihop alla kopplingar till badtunnan. Eftersom tunnan var överfylld, se tidigare inlägg, och det var vatten lite överallt, så var det faktiskt inget problem direkt.
Men dagen efter var det 10 cm lägre vattennivå än jag förväntade mig, och senare på kvällen var det ännu några centimetrar lägre nivå. Som tur är har vi monterat avstängningsventiler mellan teknikutrymmet och själva tunnan, så det var enkelt att fixa.
Logga in
Skapa konto
Jag experimenterar, som så många andra, lite med AI. Låt Gemini göra en sammanfattning av mitt renoveringsprojekt och den fångade upp ett skämtinlägg från när vi köpte huset om vår "vallgrav" som jag grävde runt huset.
Ironin och humorn i inlägget gick givetvis helt förbi AIn som gravallvarligt pekade på detta som ett projekt speciellt värt att nämna. Men varför inte gå hela vägen och be om ett minne från den tiden?
Logga in
Skapa konto
Exakt där, precis i mitten, hörde jag ett litet knarr mitt på vardagsrumsgolvet. Gah!!! Jag som la så mycket tid och energi på att få golvet i vardagsrummet att bli utan knarr när vi gjorde golvet för snart 10 år sedan.... GAH!!
höll det sig så länge så var det nog väldigt välgjort! 👍AndersPS skrev:
Vårt har knarrat i flera år.. på flera ställen (men i "samma område"). Går inte o smyga här inte...
Inte så förtjust i knarr eg.. men tja.. kan ju alltid skylla på att jag bor. i ett 1800-tals hus.. det ska väl knarra? (och inte ha en rät vinkel nånstans..)
Snyggt golv oavsett knarr.. (ditt)