AndersPS AndersPS skrev:
Ja, det är betongplatta, byggt 1958 så givetvis oisolerad. Inne i duschen bilade jag ur och grävde mig lite djupare ner och la isolering som golvvärmen därefter är ingjuten i.
Det blir väldigt snyggt. Fanns det någon speciell anledning till att du inte bilade upp golvet i hela rummet?

• Älska
  • Gilla
Poap och 1 till
  • Laddar…
W Furis88 skrev:
Fick upp tråden idag, lite lustigt då jag också renoverar badrum, med sambo från polen. Och är inte det där OBI i Gdansk i närheten av oliwa så kommer jag aldrig lita på mig igen.😅
Du kan tryggt fortsätta att lite på dig själv!
W Furis88 skrev:
jag anade att det troligen inte är så mkt vinst i att köpa material där nere
Vissa grejor är fortfarande extremt mycket billigare, när vi var där förra året var det helt sjukt hur exempelvis toalettstolar och inbyggnadsfixturer var prisvärda. Exakt samma fixtur som säljs här, med svensk text på förpackningen.

Sen finns det ju grejor som är extremt billiga men som inte alls följer svenska byggnormer. Det verkar inte som att man tror lika mycket på täktskikt som vi gör här i Sverige 🙄

W Furis88 skrev:
Jag renoverar dock badrum på andra våningen i träbjälklag
Lägger du upp några inlägg om det? Jag kommer dit kanske efter sommaren, och innan dess ska jag hjälpa en kompis med sitt badrum. Tänkte att det var skönt att öva lite hemma hos honom innan jag börjar hos oss, källaren känns lite tryggare.

• Gilla
Wunderbaum444
  • Laddar…
G Galleta skrev:
Roligt projekt! Vi gör liknande och funderar nu på bästa material för att bygga nischen/väggen bakom toaletten. Vad har du använt? Hittar inget inlägg om det..(?)
Eftersom det är i en källare är det lite annorlunda när det kommer till tätskikt osv. I mitt fall är det vanlig betongvägg bakom som fixturen är skruvad i, därefter har jag satt en 50mm Jackoboard (just den storleken gjorde att bredden på kaklet matchade!). Inget tätskikt!

Installationsprocess av fixtur i källare med Jackoboard mot betongvägg, utan tätskikt, över hexagonalt kakelgolv. Skruvmejsel och vattenpass syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från nånstans mitti processen. Jag har ett litet hål ut i baksidan så om det skulle läcka vatten där inne rinner det ut till en golvbrunn på andra sidan väggen. Vanligtvis lägger man ju ett skvallerrör och låter det rinna "framåt", så man inte punkterar tätskiktet.

• Gilla
Galleta
  • Laddar…
J jhall skrev:
Det blir väldigt snyggt. Fanns det någon speciell anledning till att du inte bilade upp golvet i hela rummet?
Lättja!

Jag övervägde att göra det men insåg att om jag gör det där behöver jag göra det i hela källaren, och då kändes det inte riktigt värt det. Takhöjden är helt okej, men det är klart, ytterligare 10 cm hade varit trevligt.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Blå platonmatta på golv, omgiven av byggmaterial som en dyna, en vattenpass, isoleringsskivor och rör i ett rum under renovering.
Skapa konto

När så den gamla toaletten var riven (till vänster i bild) var det dags att börja återställa det området. Inte minst för att jag behövde flytta andra grejor dit, för att komma åt annat. Platonmatta på.

Renoveringsarbete med platonmatta, isoleringsskivor och golvspån på golvet, för framtida förråd och korridor.
Skapa konto

Det kommer att bli en ny vägg som delar av själva korridoren från utrymmet till vänster, som kommer att bli ett litet förråd. Vi kommer därför inte att lägga golvvärme där inne, så jag la vanliga isoleringsskivor istället.

Hål i vägg nära en hörna där isoleringsskivor är placerade; förberett för golvvärme i renoverat utrymme.
Skapa konto

Ett lite udda hål i hörnet, där golvvärmen kommer från anslutande rum.

Golvvärmeslingor och plåt installerade på golvet i en pågående renovering med isoleringsskivor och en burk med blått lock bredvid en vägg.
Skapa konto

Plåt och värmeslang på plats, det var lite tajt att få till slingorna och att trappan tar upp lite utrymme och sabbar att det blir jämna slingor gjorde det ju inte lättare.

Nylagt bambugolv i ett renoveringsprojekt med synlig trappkant och omgivande väggar.
Skapa konto

Mer av bambugolvet är på plats! Utrymmet som ska bli förråd har istället fått golvspån.

• Gilla
nameloser
  • Laddar…
Vägg med laserlinjer och monterade fästen för handdukshängare, problem med fästning nämns i texten.
Skapa konto

Jag var inte helt nöjd med överlappningen av handdukshängarna, men det blev ett kortvarigt problem - fästena fäste inte så att säga. Tvättade rent så att limmet skulle fästa och väntade 2 dagar istället för 2 timmar som beskrivningen sa, men det satt knappt kvar när man tittade på det, och än mindre när man hängde upp något i dem.

Funderar på att sätta ett rör från sida till sida istället, tror att det kan bli ganska bra istället.

AndersPS AndersPS skrev:
Eftersom det är i en källare är det lite annorlunda när det kommer till tätskikt osv. I mitt fall är det vanlig betongvägg bakom som fixturen är skruvad i, därefter har jag satt en 50mm Jackoboard (just den storleken gjorde att bredden på kaklet matchade!). Inget tätskikt!

[bild]

Bild från nånstans mitti processen. Jag har ett litet hål ut i baksidan så om det skulle läcka vatten där inne rinner det ut till en golvbrunn på andra sidan väggen. Vanligtvis lägger man ju ett skvallerrör och låter det rinna "framåt", så man inte punkterar tätskiktet.
Tack för svar! Vilken typ av reglar är det du har använt?

G Galleta skrev:
Tack för svar! Vilken typ av reglar är det du har använt?
Metallreglar genomgående.

W
AndersPS AndersPS skrev:
Du kan tryggt fortsätta att lite på dig själv!

Vissa grejor är fortfarande extremt mycket billigare, när vi var där förra året var det helt sjukt hur exempelvis toalettstolar och inbyggnadsfixturer var prisvärda. Exakt samma fixtur som säljs här, med svensk text på förpackningen.

Sen finns det ju grejor som är extremt billiga men som inte alls följer svenska byggnormer. Det verkar inte som att man tror lika mycket på täktskikt som vi gör här i Sverige 🙄

Lägger du upp några inlägg om det? Jag kommer dit kanske efter sommaren, och innan dess ska jag hjälpa en kompis med sitt badrum. Tänkte att det var skönt att öva lite hemma hos honom innan jag börjar hos oss, källaren känns lite tryggare.
Ja alltså fästmön vill till och med att jag ska youtube:a renovering av badrummet. Får se om jag tar mig an det. Är i rivningsfasen ännu, min plan för golv är att använda mig av lättfyllnadsmassa (eps) med plast som täcker bjälkar och upp på vägg för att sen flytspackla på det sen. Jag tycker det låter som en vettig konstruktion :) involverar en ny blindbotten osv

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
B
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Jag var inte helt nöjd med överlappningen av handdukshängarna, men det blev ett kortvarigt problem - fästena fäste inte så att säga. Tvättade rent så att limmet skulle fästa och väntade 2 dagar istället för 2 timmar som beskrivningen sa, men det satt knappt kvar när man tittade på det, och än mindre när man hängde upp något i dem.

Funderar på att sätta ett rör från sida till sida istället, tror att det kan bli ganska bra istället.
Jag kör knåd-epoxy, inga problem att hålla upp 4 badlakan.
https://www.clasohlson.com/se/Repair-Putty-Universal-Loctite/p/34-9016

Fyra bruna badlakan hänger på en silverfärgad handdukshängare monterad på vitkaklad vägg med hjälp av knåd-epoxy.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Två lite äldre bilder på fler hål som mystiskt dyker upp varstans i huset! Hål i betonggolv vid tegelvägg i uterum, visar pågående renovering med fokus på vatten och avlopp.
Skapa konto
Flera hål i betonggolv nära tegelvägg i uterum, förberett för avlopp och pågående renovering.
Skapa konto

Detta är på uterummet, som är ett lite bortglömt sorgebarn, där det kommer att fixas med vatten och avlopp.

Ett avloppsrör i uterummet, omgivet av handdukar och en tegelvägg, med konstruktionstejp och isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto

Det är lite av en följetång när det kommer till att renovera, för att kunna koppla in detta går det inte att bygga klart badrummet i källaren, eftersom detta anslutet till avloppet där. Så nu finns det ett avlopp på uterummet, men ingenting mer. Vi får se när vi hinner göra mer där...

En garderob med kläder organiserade i trådkorgar och skjortor hängande på en stång, mot en vägg av röda tegelstenar.
Skapa konto

Jag skrev om det tidigare, för att komma åt för att förbereda för ventilationen var jag tvungen att ta bort en garderob i sovrummet. Det har sen dess bara varit ett hörn som saker magiskt samlats i, helt utan att vara organiserat.

Det tog ju egentligen inte så många minuter att göra det lite mer användbart...

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Du vet väl att kläder har inbyggda magneter?! Ett par strumpor på golvet suger till sig allt möjligt i klädväg.

Barnen har hört mig gå på om klädmagneter hela deras uppväxt... Blev bra folk ändå.

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
Nu har vårt vattenbolag hört av sig och vill byta vattenmätare. Vi håller ju på att renovera i det rummet även om det inte är så mycket action där inne just nu, men på sikt villhöver vi flytta in vattenmätaren i ett skåp.

Färdiga skåp var dock rysligt dyra, någon som har löst det med inbyggnadsskåp på egen hand och kan ge lite inspiration?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.