357 852 läst ·
1 199 svar
358k läst
1,2k svar
Fiskals gatan - den stora renoveringen som aldrig tar slut
Kolla vilka accesskrav de har i kontraktet! Det kan vara avgörande, jag har min över en bänkskiva i tvättstugan och det blev lite grymtande när den skulle byta. Fick ju sträcka sig 60 cm...AndersPS skrev:
Nu har vårt vattenbolag hört av sig och vill byta vattenmätare. Vi håller ju på att renovera i det rummet även om det inte är så mycket action där inne just nu, men på sikt villhöver vi flytta in vattenmätaren i ett skåp.
Färdiga skåp var dock rysligt dyra, någon som har löst det med inbyggnadsskåp på egen hand och kan ge lite inspiration?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är med blandad känsla som jag med hjälp av Fredrik gav mig in på veckans projekt. Vi har en Quooker installerad i köket, en helt fantastisk uppfinning som ger kokande vatten direkt i kranen. Totalt idiotiskt egentligen, men när man har vant sig vid det är det "svårt att vara utan".
Upptäckte förra veckan att det hade läckt vatten inne i köksskåpet, det finns en övertrycksventil som ska släppa ut vatten från "termosen", så långt inga konstigheter. Dock har det vid något tillfälle blivit stopp i den lilla avloppsslangen mellan denna ventil och avloppet, så det har läckt en hel del vatten inne i skåpet.
Inte tittar man in under diskbänken så ofta, speciellt inte som sopsorteringen döljer själva innehållet ganska så väl. Med viss bävan tömde vi skåpet och bröt upp spånskivan i botten av skåpet, den var rejält fuktskadad - men som tur är inga skador på golvet under!
Mest troligen har det läckt enbart lite, lite vatten, och det har fångats upp av spånskivan snarare än att det har runnit ner under skåpet. Rensat ut det dåliga och nu har det stått öppet några dagar i väntan på några delar till vattenlåset, men i det stora hela, inte så farligt som jag befarade.
Logga in
Skapa konto
Men det var väl tusan. Det har uppstått ett behov av att skaffa ett lite mer barnsäkert lås på fönstret, så jag skruvade av det för att mäta. Satte tillbaks det igen, inga konstigheter och stängde fönstret.
Hmm, vad var det som lät, helvete, jag glömde vrida tillbaks plastskyddet, så halva flög iväg... nåväl, den ska ju ändå bytas...
Vi har ju flera odlingslådor i trädgården och även om vi inte har haft så mycket tid att odla de senaste 2 åren gillar vi båda det. Det har funnits tankar på att bygga ett växthus under ganska lång tid, men det har inte kommer längre än till just idéer.
Men så visade det sig att grannen skulle göra sig av med sitt växthus och min kära sambo frågade om vi kunde ta det... sagt och gjort....
Det visade sig att det i princip inte vägde någonting och faktiskt gick att lyfta rakt upp, så att vi kunde tömma lådorna på jord.
La ut en ram av gamla stenplattor som jag grävt upp och lagt på hög, "man vet aldrig när de kan komma till användning" och ställde växthuset ovanpå. Blev ändå riktigt bra, och äntligen har vi ett växthus.
Men så visade det sig att grannen skulle göra sig av med sitt växthus och min kära sambo frågade om vi kunde ta det... sagt och gjort....
Logga in
Skapa konto
Det visade sig att det i princip inte vägde någonting och faktiskt gick att lyfta rakt upp, så att vi kunde tömma lådorna på jord.
Logga in
Skapa konto
La ut en ram av gamla stenplattor som jag grävt upp och lagt på hög, "man vet aldrig när de kan komma till användning" och ställde växthuset ovanpå. Blev ändå riktigt bra, och äntligen har vi ett växthus.
Skulle ju dock förankra det rejält i marken, för annars finns ju risken att någon granne helt plötsligt har ett drivhus hos sig istället...AndersPS skrev:
Vi har ju flera odlingslådor i trädgården och även om vi inte har haft så mycket tid att odla de senaste 2 åren gillar vi båda det. Det har funnits tankar på att bygga ett växthus under ganska lång tid, men det har inte kommer längre än till just idéer.
[bild]
[bild]
Trälådorna som syns på första bilden står inuti, så det blir väldigt stabilt, det är inte direkt något utrymme för det att röra sig. Det enda är spikrakt upp, och så fort det inte är helt rakt tar det stopp.Lasse Suzican skrev:
Stod extremt vindutsatt innan, nu är det i lä. Men kanske en skruv igenom ramen bara för säkerhets skull.
Nu har sommaren kommit men inte riktigt semester ännu. Försöker få till nån timme om dagen och visst går det framåt, blandat stort och smått. Drog igång projekten för några veckor sedan, och då började jag med uteköket, ni kanske minns det, jag hade egentligen tänkt att bygga det förra året när jag vann grillen här på Byggahus.
Det blev inte så mycket bilder under byggprocessen, men det började med att lägga ut betongplattorna som jag flyttade till denna ändan av trädgården för ungefär 6 år sedan, när vi tog bort garagenedfarten. Tror möjligen att de mellanlandade vid bilplatsen innan också, det var hur som skönt att bli av med den ganska anskrämliga pallen som bara stod där... På denna bilden är den gamla ramen till grillen fortfarande intakt.
Börjat bygga upp en ny ram till grillen, blir totalt 4 sektioner, 2 avställningsytor och 2 grillar. Äntligen har jag hittat ett användningsområde för våra gamla marmorskivor som satt i fönsterkarmarna, lite roligt att kunna återanvända nånting från det ursprungliga huset.
Sen såg det ut såhär i några veckor. Bänken mot planket är medvetet ganska hög, perfekt höjd att stå och hänga mot med en öl i handen.
Igår fick det bli början av inklädnad, nästa sektion blir en dörr så nu ska jag fundera över hur jag ska göra med dörrarna. Går på samma stil med tryckt virke som återfinns i hela trädgården, denna gången ribbor med lite mellanrum och svart plast bakom. Blev ändå ganska bra tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Det blev inte så mycket bilder under byggprocessen, men det började med att lägga ut betongplattorna som jag flyttade till denna ändan av trädgården för ungefär 6 år sedan, när vi tog bort garagenedfarten. Tror möjligen att de mellanlandade vid bilplatsen innan också, det var hur som skönt att bli av med den ganska anskrämliga pallen som bara stod där... På denna bilden är den gamla ramen till grillen fortfarande intakt.
Logga in
Skapa konto
Börjat bygga upp en ny ram till grillen, blir totalt 4 sektioner, 2 avställningsytor och 2 grillar. Äntligen har jag hittat ett användningsområde för våra gamla marmorskivor som satt i fönsterkarmarna, lite roligt att kunna återanvända nånting från det ursprungliga huset.
Logga in
Skapa konto
Sen såg det ut såhär i några veckor. Bänken mot planket är medvetet ganska hög, perfekt höjd att stå och hänga mot med en öl i handen.
Logga in
Skapa konto
Igår fick det bli början av inklädnad, nästa sektion blir en dörr så nu ska jag fundera över hur jag ska göra med dörrarna. Går på samma stil med tryckt virke som återfinns i hela trädgården, denna gången ribbor med lite mellanrum och svart plast bakom. Blev ändå ganska bra tycker jag.
Logga in
Skapa konto
När det var långhelg hann vi med en liten tripp till Norge, måste erkänna att jag kände att det var långt för bara så kort tid, men så magiskt... Vi hälsade på en barndomsvän till min sambo och de har en stuga uppe i bergen, och utan att överdriva så tar det andan ur en när man bara tittar ur över detta.
Logga in
Skapa konto
Regnet är på väg, dags att vända tillbaks till stugan.
Logga in
Skapa konto
Vi hann nästan komma tillbaks innan det började regna...
Logga in
Skapa konto
Apropå @Lasse Suzican och hans tanke om båtvax, allting i livet handlar ju inte om renovering, ibland blir man inkallad att hjälpa till med båten. Tro nu inte att jag blivit så galen att jag skaffat en egen båt, det får @Raka Rör stå för.
Men ibland är det ju nice att hänga i klubbstugan och pilla lite med båten. Blev lite av panikmålning innan sjösättning, men det gick bra.