13 430 läst ·
108 svar
13k läst
108 svar
Firma drog om värmerör - ser okej ut?
Isåfall skall de lämna kvar materialet om du så önskar. Men, jag gissar att du varken blivit tillfrågad eller har materialet kvar. Stöld, kallas det när någon tar någon annans egendom.S simonnnn skrev:
Andra hantverkare gör likadant.
Jag köpte en gång en triangulär stenskiva. Jag fick betala för en kvadratisk med motiveringen att den andra halvan var skrot. Gick tillbaka samma dag för att hämta "skrotet" som de påstod sig ha slängt. Hittade skivan snyggt upplagd bland de andra skivorna. 😁.
Det är alltså inte alls rätt att de tar betalt för mer än de förbrukar. Så mät alla rör efter dimension och be de inte bara göra om jobbet utan även korrigera fakturan efter faktiskt använt material.
Det går bra att få det tillräckligt för din installation. PAL är billiga rör det är pressdelar eller kopplingar som kostar, det gäller i stort även vid andra rör och nutida sätt att arbeta.S simonnnn skrev:
Ska bli intressant att se hur och om du kommer framåt med firman. En bra sak på marginalen är att plåga lite med material som debiterats men inte installerats. Kräv tillbaka antingen summan för det eller materialet i sig det skulle i extremfallet även kunna vara "spill" av normalomfattning. Ganska omöjligt att försöka slingra sig ur och desto mer fastnar man i fållan markerad som fä om man försöker.
Hue menade du med sista delen: "Ganska omöjligt att försöka slingra sig ur och desto mer fastnar man i fållan markerad som fä om man försöker."? Menar du att jag borde bråka om materialet/spillet eller inte?GK100 skrev:
Det går bra att få det tillräckligt för din installation. PAL är billiga rör det är pressdelar eller kopplingar som kostar, det gäller i stort även vid andra rör och nutida sätt att arbeta.
Ska bli intressant att se hur och om du kommer framåt med firman. En bra sak på marginalen är att plåga lite med material som debiterats men inte installerats. Kräv tillbaka antingen summan för det eller materialet i sig det skulle i extremfallet även kunna vara "spill" av normalomfattning. Ganska omöjligt att försöka slingra sig ur och desto mer fastnar man i fållan markerad som fä om man försöker.
Nu verkade det ju vara betydligt mer än spill du fått betala för. Det borde vara en bra väg in för dig att komma till tals med de fä som gjort jobbet. Bör vara i stort omöjligt att förklara bort jämfört med att ge sig in på diskussioner kring utförandet. Givetvis bör du ta upp det också men de rena felen i fakturering är ju mer klart uppenbara och inget att försöka dribbla bort.S simonnnn skrev:
Just det! Jag tänkte också på att det var dåligt isolerat. Som konstateras ovan så är vattnet i de där rören typ 4 grader eller ännu kallare. Det blir rejält med kondens och det vill man inte ha. Det är visserligen lite besvärligt med alla böjar och klammer, men det går att lösa.S simonnnn skrev:
Tack, ja lite pilligt som du skriver men verkar ju definitivt nödvändigt.N NoiseMaker skrev:
En detaljfråga om klamringen i taket.
Det som har använts är, enligt bifogad bild från Ahlsell och Lundagrossisten (tyvärr har man ju blandat..), den lösning som framgår nedan. När jag läser LK monteringsanvisning (se bifogad bild) framgår att klamringen ska utföras på ett annat sätt. Beskrivningen i monteringsanvisningen och det utförda arbetet verkar alltså skilja sig åt relativt mycket.
Hur ska detta tolkas? Måste entreprenören följa LK monteringsanvisning, eller är anvisningen främst en rekommendation från LK för deras eget system och ett sätt för dem att sälja sina produkter? =)
Har entreprenören uppfyllt kraven så länge utförandet kan anses vara fackmässigt och i enlighet med exempelvis branschreglerna för Säkert Vatten, eller innebär avvikelsen från monteringsanvisningen i sig att utförandet inte är korrekt?
Det som har använts är, enligt bifogad bild från Ahlsell och Lundagrossisten (tyvärr har man ju blandat..), den lösning som framgår nedan. När jag läser LK monteringsanvisning (se bifogad bild) framgår att klamringen ska utföras på ett annat sätt. Beskrivningen i monteringsanvisningen och det utförda arbetet verkar alltså skilja sig åt relativt mycket.
Hur ska detta tolkas? Måste entreprenören följa LK monteringsanvisning, eller är anvisningen främst en rekommendation från LK för deras eget system och ett sätt för dem att sälja sina produkter? =)
Har entreprenören uppfyllt kraven så länge utförandet kan anses vara fackmässigt och i enlighet med exempelvis branschreglerna för Säkert Vatten, eller innebär avvikelsen från monteringsanvisningen i sig att utförandet inte är korrekt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Av gammal hävd är mansdominerade yrken dominerade av män. Liksom sjuksystrar oftast är systrar och inte bröder.Farstatjej90 skrev:
I båda fallen är "man" och "syster" könsneutrala, precis som manskap kan bestå av idel kvinnor och sjuksköterskor kan vara bara män. För du tror väl inte att manskapsboden endast är för män, så du letar istället efter kvinnoskapsboden eller möjligen unisexboden med skylten "henbod".
Eftersom ordet "man" i dessa sammanhang är könsneutralt är ordet "hen" fullständigt onödigt.
ÅTER TILL ÄMNET.
Ett annat fel är att slangarna i taket är klammade för när taket så de inte kan isoleras. Samt att I första bilden har "proffset" tvärs emot sitt eget påståenden att vertikala slangar skall ha skyddslang även trätt skyddsslang på de horisontella.
Jag tror att han istället hade brist på klammor i rätt dimension och utförande.
Medhålles.Farstatjej90 skrev:
Intressant om tvärtom skulle råda. 'Branschstandard är att man inte behöver följa tillverkarens anvisningar'.
Ger ju en del frågetecken 🙄.
Ang. faktura igen, fakturerat är:
LK PAL RIR A25, 50 m. 7925-. exkl. moms.
Monterat är:
LK A25 (inte RIR), Ex från butik, 50 m. 3221:- inkl. moms.
Och då är åtgången 17 meter (enligt #72).
Vad hände med de 33 meter som blev över?
Principiellt ska det tolkas bokstavligt. Tillverkarnas monteringsanvisningar ska följas till punkt och pricka. Annars gäller inte deras garantier. Nu är väl just klamringen kanske inte avgörande, men i det läge du befinner dig med denna entreprenören är det bara att köra med öppet spjäll. Gör om och gör rätt - och då ska allt vara helt perfekt.S simonnnn skrev:
Istället för att kasta ut alla dina leksaker ur vagnen kan du, när du inte vet om det handlar om en kvinna eller man, bara säga "hen" (om du vill, jag gör inte det) eller "han/hon" när du pratar om sjuksystrar och hantverkare....Intet skrev:
Av gammal hävd är mansdominerade yrken dominerade av män. Liksom sjuksystrar oftast är systrar och inte bröder.
I båda fallen är "man" och "syster" könsneutrala, precis som manskap kan bestå av idel kvinnor och sjuksköterskor kan vara bara män. För du tror väl inte att manskapsboden endast är för män, så du letar istället efter kvinnoskapsboden eller möjligen unisexboden med skylten "henbod".
Eftersom ordet "man" i dessa sammanhang är könsneutralt är ordet "hen" fullständigt onödigt.
ÅTER TILL ÄMNET.
Ett annat fel är att slangarna i taket är klammade för när taket så de inte kan isoleras. Samt att I första bilden har "proffset" tvärs emot sitt eget påståenden att vertikala slangar skall ha skyddslang även trätt skyddsslang på de horisontella.
Jag tror att han istället hade brist på klammor i rätt dimension och utförande.
Eller bara "han" eller "man". "Denne" eller dina alternativ. Poängen är att "hen" är ett ord som inte fyller något lingvistiskt syfte.Farstatjej90 skrev:
Lika onödiga är de engelska termer som ersätter redan adekvata svenska ord. -no brainer, my bad, rodda etc.
Undantag finns naturligtvis. -"Slipstream" kan möjligen ersättas med "turbulens efter bil i hög fart"? Men riktigt bra blir det inte. 😁
Liknelsen med leksakerna begriper jag inte.
Hoppas TS inte har något emot att tråden hålls levande med några sidoskutt hit och dit, för vår samlade bedömning är att alltihop bör göras om. Vilket definitivt även innefattar fakturan samt de saknade metrarna slang.
Redigerat:
