6 719 läst ·
56 svar
7k läst
56 svar
Firma drog om värmerör - ser okej ut?
Du är arg för att folk gör antaganden utan att veta nåt och antar sen själv att den som gjort det här är från Polen.R RasmusVVS skrev:Förstår inte varför ni som inte har med branschen att göra ens ska yttra er, knappt ett enda svar i tråden har varit vettigt.
Ni framstår precis lika duktiga som "rörmokaren" ni kommenterar. Helt jävla värdelösa.
Håll käft istället för att jaga en post count?
Till sak:
Har du själv valt att få rör på rulle så får du fan skylla dig själv för resultatet.
Hade jag utfört jobbet med krav på PAL rör hade du fått längder, de kommer raka och går absolut att göra snyggt.
Jobbet är katastrofalt illa ut och personen som gjort det borde ta första bästa färjan tillbaka till Polen.
Välkommen till forumet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Men vänta nu. Du kritiserar alltså nästan samtliga svar i tråden, sen kommer du själv inte med någonting nytt över huvud taget och avslutar det med lite osköna fördomar... Menar du att ditt inlägg skulle vara av hög kvalité?R RasmusVVS skrev:Förstår inte varför ni som inte har med branschen att göra ens ska yttra er, knappt ett enda svar i tråden har varit vettigt.
Ni framstår precis lika duktiga som "rörmokaren" ni kommenterar. Helt jävla värdelösa.
Till sak:
Har du själv valt att få rör på rulle så får du fan skylla dig själv för resultatet.
Hade jag utfört jobbet med krav på PAL rör hade du fått längder, de kommer raka och går absolut att göra snyggt.
Jobbet är katastrofalt illa ut och personen som gjort det borde ta första bästa färjan tillbaka till Polen.
Kanske för att det här är ett konsumentforum och att alla har rätt att skriva inlägg.R RasmusVVS skrev:Förstår inte varför ni som inte har med branschen att göra ens ska yttra er, knappt ett enda svar i tråden har varit vettigt.
Till sak:
Det står att läsa om i forumets regler som du accepterade när du blev medlem. Gillar du inte det upplägget så bör du söka dig någon annanstans.
Välkommen hit förresten.
Det är väldigt långt ifrån ditt tidigare tvärsäkra påstående.O oneill skrev:
De har jag undvikt hela livet efter att ha sett alltför många som sakta, sakta, rostat sönder vid otäta kopplingar. I en villa blir det sällan så många meter rör att prisskillnaden är avgörande.O oneill skrev:
Lödda kopparkopplingar är helt överlägsna alla andra. Nja. Gröna gängade rör är helt överlägsna de med?O oneill skrev:
Nej. "PAL" hade jag aldrig hört förut. Alupex däremot, lade jag som golvvärme i min tillbyggnad.O oneill skrev:
Mycket riktigt ÄR jag inte i branschen. Däremot VAR jag i branschen när din mamma föddes och 2-tumsrör bockades med sand och gasolbrännare alá herredjävlar. Värme drogs med gröna rör eller koppar. I praktiken har inte mycket hänt annat än att rörmokarna numera knappt kan varken svetsa eller löda. Än mindre bocka sandfyllda rör med tillhuggna träproppar. Fast det var på utgående redan när jag började gänga och kröka på jobbet.😁
Ja då säger väl din ålder mer.Intet skrev:
Det är väldigt långt ifrån ditt tidigare tvärsäkra påstående.
De har jag undvikt hela livet efter att ha sett alltför många som sakta, sakta, rostat sönder vid otäta kopplingar. I en villa blir det sällan så många meter rör att prisskillnaden är avgörande.
Lödda kopparkopplingar är helt överlägsna alla andra. Nja. Gröna gängade rör är helt överlägsna de med?
Nej. "PAL" hade jag aldrig hört förut. Alupex däremot, lade jag som golvvärme i min tillbyggnad.
Mycket riktigt ÄR jag inte i branschen. Däremot VAR jag i branschen när din mamma föddes och 2-tumsrör bockades med sand och gasolbrännare alá herredjävlar. Värme drogs med gröna rör eller koppar. I praktiken har inte mycket hänt annat än att rörmokarna numera knappt kan varken svetsa eller löda. Än mindre bocka sandfyllda rör med tillhuggna träproppar. Fast det var på utgående redan när jag började gänga och kröka på jobbet.😁
Elförsinkat med press idag håller bra. Hänt en del där.
Och nej det är inte långt ifrån. Absolut pratar vi bara villor är det inga mängder eller kostnader vi pratar om det kan jag hålla med om men på större jobb är det en avsevärd skillnad i pris.
Lödning håller jag med dig om det är därför jag själv älskar kopparn som material då man kan rädd upp de flesta situationer. Tyvärr är det väldigt få som kan löda bra längre och än färre som föreskriver det nu för tiden.
En viktig del från hantverket som är på väg bort helt. Utvecklingen går framåt men det är inte alltid till det bättre tyvärr.
Oavsett vad anser jag inte att arbetet är bra gjort i TS källare och det finns många olika alternativ man skulle kunna gjort det mycket bättre på
Bild 1.Saknas minst ett fäste på mittenS simonnnn skrev:Hej,
Jag har haft en firma hemma som har dragit om en del rör till elementen i källaren på min villa. Den tidigare rördragningen var ganska rörig och gick dessutom genom flera gästrum och andra vistelseutrymmen. Tanken med omdragningen var att få en mer effektiv dragning och i möjligaste mån leda rören genom garage och förråd i stället, för att få ett bättre och mer diskret utförande i de rum där man vistas.
Tyvärr har det uppstått en diskussion kring fakturorna då kostnaden blev betydligt högre än jag hade förväntat mig. Det jag skulle vilja fråga er om är dock kvaliteten på det utförda arbetet.
Rent funktionellt verkar allt fungera som det ska – elementen blir varma och det finns inga läckage. Jag har däremot påtalat en punkt för firman (se bild nedan), och där höll de själva med om att rördragningen inte var särskilt snygg och har sagt att de ska åtgärda detta.
Utöver den punkten har jag inte lyft några ytterligare synpunkter med dem. I stället tänkte jag fråga er vad ni tycker om utförandet i stort. Jag är inte ute efter att få medhåll, utan vill ha en objektiv bedömning eftersom jag själv saknar kunskap inom området.
Det gäller utrymmen i garage och förråd, så jag har inte haft några krav på något särskilt exklusivt hantverk. Det var också mitt eget val att använda plaströr.
Bild 1.
Det är denna jag redan lyft med dem och de sa att de ska åtgärda den, jag är inte säker på vad de kommer göra men antar dels att den inte sitter fast i tak eller annat utan bara ligger där, samt att den är onödigt långt ner.
[bild]
Bild 2.
Här är vänstra delen som man ser är gammal då den går upp till element på ovanvåningen så de valde att lämna cirka en meter där, till höger går det in i badrum så dessa förutsättningar var givna. Ser detta arbetsmoment ok ut?
[bild]
Bild 3.
Här har jag fotat den nya rördragningen i taket. Det jag reagerar på är att rören inte går helt rakt utan svänger och varierar en del i sidled längs sträckan. Är detta normalt, eller brukar man normalt vara mer noggrann med att få rördragningen rak?
Som sagt är detta i garaget, så det är ingen katastrof ur estetisk synvinkel. Samtidigt noterade jag att elektrikern som drog sina installationer var noga med att få allt rakt och prydligt, vilket gjorde mig osäker på vad som kan anses vara ett normalt utförande för VVS-arbeten.
[bild]
Bild 4.
Här kommer värmen in i garaget, några kommentarer?
[bild]
Bild 5.
Något speciellt ni reagerar på här eller ser ok ut? Vattenröret ska tas bort.
[bild]
Tusen tack!
Ska inte vara skyddsrör på synliga installationer. Dom får räta ut rören och sätta klammor med samma cc-mått.
Rören är inte bockade med bockverktyg som hade gett mycket snyggare dragning.
Det får inte godkänt av mig. /Rörmokare
Tusen tack för konkreta punkter!H Hävarn skrev:
Har du någon gissning hur de har resonerat när de genomgående verkar kört skyddsrör på väggar och under golv, men utan i tak, vad kan tanken ha varit?
Gällande bockverktyg, är det framförallt bild 4 i mitt första inlägg du tänker på för att få en skarpare böj, eller även andra ställen?
Gällande bilden nedan, måste man göra som de gjort, dvs. att röret enligt rött går utanpå och runt det bortre, vilket ger denna tråkiga slut-finish, eller hur gör man normalt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att precis allt är oprofetionellt. Visa bilderna för firman och be den skicka en rörmokare som gör om alltihop samtidigt som du får en ny relevant faktura. Lämpligen med ett avdrag för att de släppte lös en uppenbart inkompetent slarver i ditt hus.S simonnnn skrev:
Naturligtvis inte. Man bockar röret/slangen så att det blir parallellt med det innersta för att de båda efter ytterligare en bockning går rakt ner.S simonnnn skrev:
Det är genuint dåligt gjort.
Dessutom ska ju avsticket ha korrekt c-c mått och ha ordentliga rörklammer. Även det saknas här
Det är som sagt så många fel i denna installationen att det knappt går att räkna upp alla….
Det är som sagt så många fel i denna installationen att det knappt går att räkna upp alla….
Klicka här för att svara