N NoiseMaker skrev:
Det ser ut som om någon som aldrig jobbat med rör och saknar känsla för feeling har dragit de där rören. Gräsligt fult. Tyvärr är det väl svårt att hävda bristande funktion, så det kan vara svårt att få åtgärdat, även om det känns som om det mesta borde ha gjorts om.

För övrigt groteska priser. Jag kollade vad vi skulle betala på Ahlsell för rad två i materiallistan och du betalar 2,1 gånger de pengarna. En rörforma bör rimligen ha bättre pris på Dahl. Du har alltså betalat nästan 5000 kr inkl moms mer än inköpspris. Rimligt påslag hade väl varit 20 % eller nåt sånt.
Tack för svar, ja jag vet inte vad juridiken säger när det gäller just att det inte är snyggt utfört, vet du något?

Min bild är dock att en annan del som jag inte visat bild tidigare i tråden, men se nedan, där de kopplade in bergvärmen ser helt okej ut (eller?). Där var ju materialen annorlunda men kanske att han var ovan att jobba just med plaströr, kan det förklara att det blivit så tokigt? :)

1780553507630.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aaa jag tycker det är fullkomligt galet med materialpriserna, men jag lyckas inte heller finna lagstöd eller annat för att de inte får göra såhär, eller vet du? Svensk konsumentlagstiftning generellt är ju skapad för att skydda konsumenten, men här verkar man fullkomligt misslyckats med det upplägg som vissa hantverkare och t.ex. Dahl/Ahlsell satt i system.
 
Intet Intet skrev:
Jag skulle säga att precis allt är oprofetionellt. Visa bilderna för firman och be den skicka en rörmokare som gör om alltihop samtidigt som du får en ny relevant faktura. Lämpligen med ett avdrag för att de släppte lös en uppenbart inkompetent slarver i ditt hus.
Jag skickade några foton till firman igår och min förhoppning är att de svarar:
"Jag är ledsen, det där motsvarar inte den kvalitén vår firma står för, vi kommer ut på måndag och gör allt fint, jag lovar du kommer bli nöjd."
Jag misstänker dock att svaret istället blir
"Du har fått vad du beställt, det där är enligt branschstandard, vi hade en av våra bästa killar hos dig osv..."
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Dessutom ska ju avsticket ha korrekt c-c mått och ha ordentliga rörklammer. Även det saknas här

Det är som sagt så många fel i denna installationen att det knappt går att räkna upp alla….
menar du cc enligt rödmarkering? Det ska vara cc så att det matchar med klammer? Förstår jag rätt? :)
1780554070689.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, helt riktigt. Det skulle suttit klammer i taket där. Sen bockar man avsticket som ett u när man korsar en stam. använder en överböj eller två böjar. Syftet är att avsticket hamnar parallellt med taket så nära stammen som möjligt - annars ser det ut som hos dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, helt riktigt. Det skulle suttit klammer i taket där. Sen bockar man avsticket som ett u när man korsar en stam. använder en överböj eller två böjar. Syftet är att avsticket hamnar parallellt med taket så nära stammen som möjligt - annars ser det ut som hos dig.
Tusen tack, då är jag med! =)
 
Intet Intet skrev:
Man kan ju undra varför det skall vara självklart att firman först tjänar pengar på att rörläggaren åker till grossisten och hämtar ut materialet vilket kunden betalar för. Sedan går kunden betala en gång till för materialpåslaget. Varför?
Företag behöver gå med vinst för att överleva. Det kan vara svårt för en del att förstå, men så är det.

Påslag på material är helt naturligt, dock är det helt galet är när påslagen är så stora som i det här exemplet. När jag räknar på jobb försöker jag se till att kunden inte hamnar allt för långt ifrån vad det skulle ha blivit om de köpt det själva, men det är inte alltid det är möjligt. Man utför ju dessutom en tjänst genom att köpa materialet åt kunden, ta ansvar för att det passar ihop och är lämpligt för vad som ska installeras. All materialhantering kostar pengar. Därtill ska man hantera eventuella reklamationer. Kanske får man ut nytt material av leverantören, men då har man ändå lagt tid på att hantera reklamationen, vilket inte alltid är så smidigt. Den tiden är svår att fakturera för.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Företag behöver gå med vinst för att överleva. Det kan vara svårt för en del att förstå, men så är det.

Påslag på material är helt naturligt, dock är det helt galet är när påslagen är så stora som i det här exemplet. När jag räknar på jobb försöker jag se till att kunden inte hamnar allt för långt ifrån vad det skulle ha blivit om de köpt det själva, men det är inte alltid det är möjligt. Man utför ju dessutom en tjänst genom att köpa materialet åt kunden, ta ansvar för att det passar ihop och är lämpligt för vad som ska installeras. All materialhantering kostar pengar. Därtill ska man hantera eventuella reklamationer. Kanske får man ut nytt material av leverantören, men då har man ändå lagt tid på att hantera reklamationen, vilket inte alltid är så smidigt. Den tiden är svår att fakturera för.
Jag håller helt med, men det är en svår balansgång.

Jag tänker till exempel också på att den här typen av företag räknar på många jobb som de aldrig får. Någonstans blir det ju så att jobbet hos mig också behöver bidra till att finansiera de jobb de varit ute och räknat på utan att få, och så vidare.

Det svåra är var gränsen går och vad som är skäligt. Där kan jag tycka att det borde finnas en tydligare praxis eller rättspraxis, till exempel när det gäller materialpåslag.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
S simonnnn skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du försöka förklara igen? Jag lägger in en bild till på samma dragning. Om vi döper dem till 1 och 2 så är min bild att rör 1 är fult då det både går runt det ena A25 röret och hänger ner osv. Rör 2 är väl förhållandevis fint jämfört med 1 men den hade ju också enklare förutsättningar eftersom den var närmast väggen.

Hur skulle man gjort? Rita gärna :) Tack!

[bild]
Nedan förklaras det utmärkt + att 1 naturligtvis inte skall ligga klossa an taket. Böjen över andra röret kallas för "hundben". Det finns för järnrör och koppar redan sådana kopplingar. Med dina slangar hade det varit en lätt sak att bocka till det snyggt med en bockapparat eller i värsta fall, för hand.

https://www.rinkabyror.se/artikel/lod-s-boj-15/

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, helt riktigt. Det skulle suttit klammer i taket där. Sen bockar man avsticket som ett u när man korsar en stam. använder en överböj eller två böjar. Syftet är att avsticket hamnar parallellt med taket så nära stammen som möjligt - annars ser det ut som hos dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
S simonnnn skrev:
Precis, PAL, inte PEX :) Nedan utdrag från fakturan, det är inte billigt... Jag frågade vad det är för priser och de säger att de fakturerar rakt av från Dahls prislista. Alla priser exkl. m
S simonnnn skrev:
Precis, PAL, inte PEX :) Nedan utdrag från fakturan, det är inte billigt... Jag frågade vad det är för priser och de säger att de fakturerar rakt av från Dahls prislista. Alla priser exkl. moms.

[bild]
Kort sökning på webben ger (för LK, inkl moms):
PAL RIR A25 50m: 4774:-
PAL RIR A16 50m: 1798:-
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
D
S simonnnn skrev:
Precis, PAL, inte PEX :) Nedan utdrag från fakturan, det är inte billigt... Jag frågade vad det är för priser och de säger att de fakturerar rakt av från Dahls prislista. Alla priser exkl. moms.

[bild]
Hmm... För övrigt verkar fakturan gälla RIR för A25, men det ser inte ut som detta på bilderna?
Endast A16 är RIR?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D dala_leon skrev:
Hmm... För övrigt verkar fakturan gälla RIR för A25, men det ser inte ut som detta på bilderna?
Endast A16 är RIR?
Uppmärksamt! Jag insåg också det igår, ju mer man gräver i detta jobb desto fler frågetecken uppstår.
De har tagit betalt för 50 meter A25 RiR, men som man kört är A25 utan rör och bara dragit cirka 17 meter, tveksamt va?

A16 RiR har det tagit betalt för 50 meter och dragit samma produkt, cirka 40 meter, det får anses rimligt "svinn" tänker jag.
 
Som jag skrev tidigare. Du skall betala för förbrukat material hos dig. Inte det material de säljer, en gång till, till nästa offer. Bedrägeri kallas det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S simonnnn skrev:
A16 RiR har det tagit betalt för 50 meter och dragit samma produkt, cirka 40 meter, det får anses rimligt "svinn" tänker jag.
Nej - inte 10 meter!
Nu får du faktiskt gaska upp dig lite och inte lägga dig platt för den här skojarfirmans fasoner. Be chefen komma ut på plats och förklara sig för hur f-n de resonerat kring det här jobbet på ren svenska.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S simonnnn skrev:
Ja, men samtidigt tolkar jag det som att detta är typ branschpraxis och att det är så marknaden fungerar, rätt eller fel? :)
Bland bedragare är det antagligen praxis. En hederlig hantverkare skickar givetvis inte vidare denna fejkprislista till kunden när han själv kanske betalar 20% av det priset. Krävs att man är kriminell för att göra så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
L lbgu skrev:
Bland bedragare är det antagligen praxis. En hederlig hantverkare skickar givetvis inte vidare denna fejkprislista till kunden när han själv kanske betalar 20% av det priset. Krävs att man är kriminell för att göra så.
Eller hon själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.