13 430 läst ·
108 svar
13k läst
108 svar
Firma drog om värmerör - ser okej ut?
Tack för svar, ja jag vet inte vad juridiken säger när det gäller just att det inte är snyggt utfört, vet du något?N NoiseMaker skrev:Det ser ut som om någon som aldrig jobbat med rör och saknar känsla för feeling har dragit de där rören. Gräsligt fult. Tyvärr är det väl svårt att hävda bristande funktion, så det kan vara svårt att få åtgärdat, även om det känns som om det mesta borde ha gjorts om.
För övrigt groteska priser. Jag kollade vad vi skulle betala på Ahlsell för rad två i materiallistan och du betalar 2,1 gånger de pengarna. En rörforma bör rimligen ha bättre pris på Dahl. Du har alltså betalat nästan 5000 kr inkl moms mer än inköpspris. Rimligt påslag hade väl varit 20 % eller nåt sånt.
Min bild är dock att en annan del som jag inte visat bild tidigare i tråden, men se nedan, där de kopplade in bergvärmen ser helt okej ut (eller?). Där var ju materialen annorlunda men kanske att han var ovan att jobba just med plaströr, kan det förklara att det blivit så tokigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aaa jag tycker det är fullkomligt galet med materialpriserna, men jag lyckas inte heller finna lagstöd eller annat för att de inte får göra såhär, eller vet du? Svensk konsumentlagstiftning generellt är ju skapad för att skydda konsumenten, men här verkar man fullkomligt misslyckats med det upplägg som vissa hantverkare och t.ex. Dahl/Ahlsell satt i system.
Jag skickade några foton till firman igår och min förhoppning är att de svarar:Intet skrev:
"Jag är ledsen, det där motsvarar inte den kvalitén vår firma står för, vi kommer ut på måndag och gör allt fint, jag lovar du kommer bli nöjd."
Jag misstänker dock att svaret istället blir
"Du har fått vad du beställt, det där är enligt branschstandard, vi hade en av våra bästa killar hos dig osv..."
Ja, helt riktigt. Det skulle suttit klammer i taket där. Sen bockar man avsticket som ett u när man korsar en stam. använder en överböj eller två böjar. Syftet är att avsticket hamnar parallellt med taket så nära stammen som möjligt - annars ser det ut som hos dig.
Tusen tack, då är jag med! =)mexitegel skrev:
Företag behöver gå med vinst för att överleva. Det kan vara svårt för en del att förstå, men så är det.Intet skrev:
Påslag på material är helt naturligt, dock är det helt galet är när påslagen är så stora som i det här exemplet. När jag räknar på jobb försöker jag se till att kunden inte hamnar allt för långt ifrån vad det skulle ha blivit om de köpt det själva, men det är inte alltid det är möjligt. Man utför ju dessutom en tjänst genom att köpa materialet åt kunden, ta ansvar för att det passar ihop och är lämpligt för vad som ska installeras. All materialhantering kostar pengar. Därtill ska man hantera eventuella reklamationer. Kanske får man ut nytt material av leverantören, men då har man ändå lagt tid på att hantera reklamationen, vilket inte alltid är så smidigt. Den tiden är svår att fakturera för.
Jag håller helt med, men det är en svår balansgång.N NoiseMaker skrev:Företag behöver gå med vinst för att överleva. Det kan vara svårt för en del att förstå, men så är det.
Påslag på material är helt naturligt, dock är det helt galet är när påslagen är så stora som i det här exemplet. När jag räknar på jobb försöker jag se till att kunden inte hamnar allt för långt ifrån vad det skulle ha blivit om de köpt det själva, men det är inte alltid det är möjligt. Man utför ju dessutom en tjänst genom att köpa materialet åt kunden, ta ansvar för att det passar ihop och är lämpligt för vad som ska installeras. All materialhantering kostar pengar. Därtill ska man hantera eventuella reklamationer. Kanske får man ut nytt material av leverantören, men då har man ändå lagt tid på att hantera reklamationen, vilket inte alltid är så smidigt. Den tiden är svår att fakturera för.
Jag tänker till exempel också på att den här typen av företag räknar på många jobb som de aldrig får. Någonstans blir det ju så att jobbet hos mig också behöver bidra till att finansiera de jobb de varit ute och räknat på utan att få, och så vidare.
Det svåra är var gränsen går och vad som är skäligt. Där kan jag tycka att det borde finnas en tydligare praxis eller rättspraxis, till exempel när det gäller materialpåslag.
Nedan förklaras det utmärkt + att 1 naturligtvis inte skall ligga klossa an taket. Böjen över andra röret kallas för "hundben". Det finns för järnrör och koppar redan sådana kopplingar. Med dina slangar hade det varit en lätt sak att bocka till det snyggt med en bockapparat eller i värsta fall, för hand.S simonnnn skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du försöka förklara igen? Jag lägger in en bild till på samma dragning. Om vi döper dem till 1 och 2 så är min bild att rör 1 är fult då det både går runt det ena A25 röret och hänger ner osv. Rör 2 är väl förhållandevis fint jämfört med 1 men den hade ju också enklare förutsättningar eftersom den var närmast väggen.
Hur skulle man gjort? Rita gärnaTack!
[bild]
https://www.rinkabyror.se/artikel/lod-s-boj-15/
mexitegel skrev:
Kort sökning på webben ger (för LK, inkl moms):S simonnnn skrev:Precis, PAL, inte PEXNedan utdrag från fakturan, det är inte billigt... Jag frågade vad det är för priser och de säger att de fakturerar rakt av från Dahls prislista. Alla priser exkl. m
S simonnnn skrev:
PAL RIR A25 50m: 4774:-
PAL RIR A16 50m: 1798:-
Hmm... För övrigt verkar fakturan gälla RIR för A25, men det ser inte ut som detta på bilderna?S simonnnn skrev:
Endast A16 är RIR?
Uppmärksamt! Jag insåg också det igår, ju mer man gräver i detta jobb desto fler frågetecken uppstår.D dala_leon skrev:
De har tagit betalt för 50 meter A25 RiR, men som man kört är A25 utan rör och bara dragit cirka 17 meter, tveksamt va?
A16 RiR har det tagit betalt för 50 meter och dragit samma produkt, cirka 40 meter, det får anses rimligt "svinn" tänker jag.
Nej - inte 10 meter!S simonnnn skrev:
Nu får du faktiskt gaska upp dig lite och inte lägga dig platt för den här skojarfirmans fasoner. Be chefen komma ut på plats och förklara sig för hur f-n de resonerat kring det här jobbet på ren svenska.
Redigerat:
Bland bedragare är det antagligen praxis. En hederlig hantverkare skickar givetvis inte vidare denna fejkprislista till kunden när han själv kanske betalar 20% av det priset. Krävs att man är kriminell för att göra så.S simonnnn skrev: