Hej,

Jag har haft en firma hemma som har dragit om en del rör till elementen i källaren på min villa. Den tidigare rördragningen var ganska rörig och gick dessutom genom flera gästrum och andra vistelseutrymmen. Tanken med omdragningen var att få en mer effektiv dragning och i möjligaste mån leda rören genom garage och förråd i stället, för att få ett bättre och mer diskret utförande i de rum där man vistas.

Tyvärr har det uppstått en diskussion kring fakturorna då kostnaden blev betydligt högre än jag hade förväntat mig. Det jag skulle vilja fråga er om är dock kvaliteten på det utförda arbetet.

Rent funktionellt verkar allt fungera som det ska – elementen blir varma och det finns inga läckage. Jag har däremot påtalat en punkt för firman (se bild nedan), och där höll de själva med om att rördragningen inte var särskilt snygg och har sagt att de ska åtgärda detta.

Utöver den punkten har jag inte lyft några ytterligare synpunkter med dem. I stället tänkte jag fråga er vad ni tycker om utförandet i stort. Jag är inte ute efter att få medhåll, utan vill ha en objektiv bedömning eftersom jag själv saknar kunskap inom området.

Det gäller utrymmen i garage och förråd, så jag har inte haft några krav på något särskilt exklusivt hantverk. Det var också mitt eget val att använda plaströr.

Bild 1.
Det är denna jag redan lyft med dem och de sa att de ska åtgärda den, jag är inte säker på vad de kommer göra men antar dels att den inte sitter fast i tak eller annat utan bara ligger där, samt att den är onödigt långt ner.

Bild2.. (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2.
Här är vänstra delen som man ser är gammal då den går upp till element på ovanvåningen så de valde att lämna cirka en meter där, till höger går det in i badrum så dessa förutsättningar var givna. Ser detta arbetsmoment ok ut?
IMG_4453.jpeg
Skapa konto

Bild 3.
Här har jag fotat den nya rördragningen i taket. Det jag reagerar på är att rören inte går helt rakt utan svänger och varierar en del i sidled längs sträckan. Är detta normalt, eller brukar man normalt vara mer noggrann med att få rördragningen rak?

Som sagt är detta i garaget, så det är ingen katastrof ur estetisk synvinkel. Samtidigt noterade jag att elektrikern som drog sina installationer var noga med att få allt rakt och prydligt, vilket gjorde mig osäker på vad som kan anses vara ett normalt utförande för VVS-arbeten.

IMG_4454.jpeg
Skapa konto

Bild 4.
Här kommer värmen in i garaget, några kommentarer?

IMG_4455.jpeg
Skapa konto

Bild 5.
Något speciellt ni reagerar på här eller ser ok ut? Vattenröret ska tas bort.

IMG_4456.jpeg
Skapa konto

Tusen tack!

Ja... det blir ju egentligen inte snyggt med plaströr då dom har lite eget liv. Sen så har man väl kunna gjort det lite snyggare. Blandat olika fästdon är väl inte snyggt det heller

• Gilla
Jonas 1970 och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Ja... det blir ju egentligen inte snyggt med plaströr då dom har lite eget liv. Sen så har man väl kunna gjort det lite snyggare. Blandat olika fästdon är väl inte snyggt det heller
Hej Vector,
Kan jag tolka ditt svar som att du bedömer utförandet som godkänt? =)

Min personliga åsikt är att dra sådär är aldrig snyggt,ser så oproffsigt ut. Tacka vet jag raka hårda rör med fasta c/c mått. Det fungerar ju för dig så det är väl godkänt men som sagt var snyggt är det inte.

• Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Min personliga åsikt är att dra sådär är aldrig snyggt,ser så oproffsigt ut. Tacka vet jag raka hårda rör med fasta c/c mått. Det fungerar ju för dig så det är väl godkänt men som sagt var snyggt är det inte.
Tack. Då tolkar jag ändå som att du tycker att arbetet är godkänt utfört av det som framgår på bilderna, tack!

Någon annan som kan tycka till också? =)

• Arg
kimmens
  • Laddar…
Det ser ut som om en småfull snål amatör av sämsta sorten dragit det där. Funktionen är säkert ok. Men utseendet ser riktigt illa ut. Det sämsta jag någonsin sett en rörläggare åstadkomma någonsin, tror jag. Nornalt dras synligt med hårda kopparrör just för att det skall bli rakt och fint. Tvärs emot nollan som drog dina rör. Det ör helt enkelt embarmeligt dåligt gjort.

• Gilla
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det ser ut som om en småfull snål amatör av sämsta sorten dragit det där. Funktionen är säkert ok. Men utseendet ser riktigt illa ut. Det sämsta jag någonsin sett en rörläggare åstadkomma någonsin, tror jag. Nornalt dras synligt med hårda kopparrör just för att det skall bli rakt och fint. Tvärs emot nollan som drog dina rör. Det ör helt enkelt embarmeligt dåligt gjort.
Vill du konkretisera? =)
Valet av plast är som sagt mitt så det tar jag på mig.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
surris
Intet Intet skrev:
Nu överdriver du lite va? Det värsta du någonsin sett. 😀 har sett bra mycket värre än det där. Största problemet tycker jag som tidigare inlägg att man använt olika fästdon. Använder man mjuka rör får man räkna lite med att det inte blir helt rakt. Även om man kunde gjort detta bättre..

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S simonnnn skrev:
Vill du konkretisera? =)
Valet av plast är som sagt mitt så det tar jag på mig.
surris surris skrev:
Nu överdriver du lite va? Det värsta du någonsin sett. 😀 har sett bra mycket värre än det där. Största problemet tycker jag som tidigare inlägg att man använt olika fästdon. Använder man mjuka rör får man räkna lite med att det inte blir helt rakt.
Jag missade att TS själva valt slang och då blir det ju som det blir. Fult värre!
Än värre blir det när "proffset" rycker på axlarna och drar lite på måfå och klammar lite här och lite där allt efter behag. Inte blir det snyggare av att skyddsslangen ibland är påträdd. Ibland inte.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Nu framgår det inte vad ni kommit överens om men det där ser på ren svenska inte klokt ut. Det finns ju i princip inget som är rakt.

Jag tycker du ska reklamera hela jobbet och inte betala innan ni är överens.

Synlig rördragning förläggs med fördel antingen med kopparrör eller raka PAL-rör - annars får man lägga oförsvarbart mycket tid på att räta slangen för att det ska se vettigt ut (något man inte gjort här)

Att man använt olika klammer med olika c-c mått, det du påpekar i bild 1 samt att vertikala rör är fel längd så horisontella lutar, anslutningar generellt mm. är helt sinnesjukt dåligt. Det går inte att få ordning på det där med mindre än att göra om i princip allt.

• Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Riv ner och gör om. Pex slang har man dolt. Ingen fackmannanässig installation.

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
F Forsmark91 skrev:
Nu har ju TS själv valt slang men kanske inte förstått hur illa det skulle komma att se ut.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F Forsmark91 skrev:
Precis som @Intet skriver så var det mitt val med just plasten, något utöver det valet du reagerar på? :)

F Forsmark91 skrev:
Nu är ju detta Pal och inte Pex, vilket är helt okej att ha synligt, men det var ruskigt fult draget i detta fall, finns också att köpa i upp till åtminstone 5m längder som underlättar att få rakt å fint

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Materialvalet har redan diskuterats och det var fel. Även om man väljer plaströr borde man välja sådant utan extra-utanpårör.
OM man nu väljer plast så går det att lägga rakt också med rätt fästdon.
Rördragningen är direkt värdeminskande. Skulle du behöva sälja huset någon gång kommer spekulaterna direkt giss "hempuljobb" och blir misstänksamma.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.