Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Nu är ju detta Pal och inte Pex, vilket är helt okej att ha synligt, men det var ruskigt fult draget i detta fall, finns också att köpa i upp till åtminstone 5m längder som underlättar att få rakt å fint
Precis, PAL, inte PEX :) Nedan utdrag från fakturan, det är inte billigt... Jag frågade vad det är för priser och de säger att de fakturerar rakt av från Dahls prislista. Alla priser exkl. moms.

1780407258517.png

• Gilla
Jonas 1970
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Materialvalet har redan diskuterats och det var fel. Även om man väljer plaströr borde man välja sådant utan extra-utanpårör.
OM man nu väljer plast så går det att lägga rakt också med rätt fästdon.
Rördragningen är direkt värdeminskande. Skulle du behöva sälja huset någon gång kommer spekulaterna direkt giss "hempuljobb" och blir misstänksamma.
Jag förstår och håller delvis med. Rören är mitt fel, fästdonen låter som ett misstag av firman, det kanske inte kan anses vara ett direkt "fel" i juridisk mening, men absolut inte snyggt, eller?

S simonnnn skrev:
Precis, PAL, inte PEX :) Nedan utdrag från fakturan, det är inte billigt... Jag frågade vad det är för priser och de säger att de fakturerar rakt av från Dahls prislista. Alla priser exkl. moms.

[bild]
Ja, och som man av bilderna kunde gissa då så har han kört med pal på rulle, enligt fakturan, och inte raka längder, som hade varit mer rimligt i detta fall

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S simonnnn skrev:

[bild]
Du vet att du blir tokblåst på materialpriserna när de använder leverantörens fejk-prislista där de själva har mycket kraftiga rabatter?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Ja, och som man av bilderna kunde gissa då så har han kört med pal på rulle, enligt fakturan, och inte raka längder, som hade varit mer rimligt i detta fall
Det är sant, jag tänker dock att det är mer något man kan ha synpunkt på, snarare än direkt galet/fel, korrekt? :)

mexitegel mexitegel skrev:
Du vet att du blir tokblåst på materialpriserna när de använder leverantörens fejk-prislista där de själva har mycket kraftiga rabatter?
Det kunde varit värre. På 25mm rirrullen tjänar de bara 3000 jämfört med Rinkaby.

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pal-universalror-rir-a25x3-5-34mm-50-m/

Hur många meter 25mm rör har de använt. Mät och se. Det kan ju vara så att de har fakturerat mer än vad de faktiskt installerat.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ser för jävligt ut.
Men jag skulle tackat nej till jobbet om en kund ville ha plaströr utvändigt.

• Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
Ja, men samtidigt tolkar jag det som att detta är typ branschpraxis och att det är så marknaden fungerar, rätt eller fel? :)

Isakare Isakare skrev:
Ser för jävligt ut.
Men jag skulle tackat nej till jobbet om en kund ville ha plaströr utvändigt.
Haha jo, det är inget vi kör i de vanliga bostads-rummen heller, men bedömde att det "fick duga" i garaget, hade dock inte trott att det skulle bli riktigt såhär :

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
S simonnnn skrev:
Ja, men samtidigt tolkar jag det som att detta är typ branschpraxis och att det är så marknaden fungerar, rätt eller fel? :)
Det är så branschen vill att det ska fungera. Som kund vill du inte det, då vill du ha ett rimligt %-påslag på deras inköpspris.

Det är inte ovanligt att de har upp mot 70% rabatt på ”prislistan” så förstår du affärsmodellen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är så branschen vill att det ska fungera. Som kund vill du inte det, då vill du ha ett rimligt %-påslag på deras inköpspris.

Det är inte ovanligt att de har upp mot 70% rabatt på ”prislistan” så förstår du affärsmodellen.
Absolut, jag förstår. Men är det ändå praxis att det är såhär man fakturerar och får betalt, eller snarare företagens "drömvärld" men något kunderna aldrig skulle acceptera? (jag är ovan beställare av denna typ av jobb)

Förlåt men vad är det för sopa som hr gjort det där. Okej att du sagt att det är ok med plast. Absolut du kanske har funktionen men det där är inte ok någonstans. Jag blir fan förbannad. Finns det ingen yrkesstolthet alls. Fy fan. Och varför har han skyddsrör (rir) på vissa ställen men inte andra. Inte ett enda ställe fyller det sin funktion på. Jag hade aldrig accepterat det där. Visst bryr du dig inte om det visuella så har du funktionen. Men vad tror du en köpare säger den dagen du ska sälja? Liste svårt att se vad det är för dimensioner han satt samt vad det var innan men min spontana känsla är att han inte dimensionerat rören rätt

O oneill skrev:
Förlåt men vad är det för sopa som hr gjort det där. Okej att du sagt att det är ok med plast. Absolut du kanske har funktionen men det där är inte ok någonstans. Jag blir fan förbannad. Finns det ingen yrkesstolthet alls. Fy fan. Och varför har han skyddsrör (rir) på vissa ställen men inte andra. Inte ett enda ställe fyller det sin funktion på. Jag hade aldrig accepterat det där. Visst bryr du dig inte om det visuella så har du funktionen. Men vad tror du en köpare säger den dagen du ska sälja? Liste svårt att se vad det är för dimensioner han satt samt vad det var innan men min spontana känsla är att han inte dimensionerat rören rätt
Ord och inga visor :) Är det någon speciell del du reagerar på som är extra galen?
Som jag förstår det så menade han att regelverket säger att man måste ha skyddsrör på väggar men inte i tak, därav, låter vettigt?

Vad är det du misstänker gällande dimensioneringen?

S simonnnn skrev:
Ord och inga visor :) Är det någon speciell del du reagerar på som är extra galen?
Som jag förstår det så menade han att regelverket säger att man måste ha skyddsrör på väggar men inte i tak, därav, låter vettigt?

Vad är det du misstänker gällande dimensioneringen?
Nej det låter inte vettigt alls. Dom fyller ingen som helst funktion på det sättet han har dragit rören med skyddsrör. Jag är ledsen men din röris vet inte vad han pratar om. Han kanske kan få kallas rörmontör på sin höjd men inte rörmokare. När det gäller det visuella så finns det till och med ett verktyg att dra 16mm pal rör i för att få de släta och fina. Klamringen följer han inte tillverkarens monteringsanvisningar för. Nu är det förvisso bara en liten villa och förhoppningsvis inte klart annars skulle jag säga att de liggande rören (huvudstråken) bör isoleras. Medans kopplingsledningarna kan förbli utan isolering. Men där har han ju satt skyddsrör. Du kan ju fråga dig själv vad dom rören skyddar mot? Fånga upp vatten läckage?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tror den som gjort detta har en kombination av 1) dålig på sitt jobb 2) lite dum i huvudet
När han/hon hört att du ska ha plaströr har vederbörande tänkt att det kan aldrig bli snyggt och därför kan man göra hur som helst. Sen om du klagar skyller de allt på dig och ditt val.

Men som flera andra påpekat här finns flera saker man lätt kunde gjort snyggare om man han brytt sig. Men det har helt uppenbart det som installerat detta inte gjort...🤔

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.