Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Min son har köpt sig en dimmer från England - för designens skull. Den är snygg och har sålts med uppgiften att den är enligt europeisk standard. Som vi vet har dom en dimmig (!) föreställning om Europa.
Fästskruvarna har mycket riktigt avståndet 60 mm men inte samma gänga som vi känner. Men det går att fixa.
Värre är det med baksidan. Den fyrkantiga dimmerinsatsen är 65 mm över diagonalen och passar inte in i våra runda dosor (Engelskmännen har större fyrkantiga dosor i metall). Dessutom är dimmerinstasen troligen bara för glödlampor 60-400 W. Knappen är en tung svarvad metallbit som sitter och svajar med axeln.
Min fråga är nu: finns det en dimmerinsats på svenska marknaden som
* passar i vanliga svenska apparatdosor
* klarar LED from 0 W
* har en stabil axel som kan bära detta tunga vred
* har en 6 mm axel med en flat sida
Tack för rådet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fästskruvarna har mycket riktigt avståndet 60 mm men inte samma gänga som vi känner. Men det går att fixa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värre är det med baksidan. Den fyrkantiga dimmerinsatsen är 65 mm över diagonalen och passar inte in i våra runda dosor (Engelskmännen har större fyrkantiga dosor i metall). Dessutom är dimmerinstasen troligen bara för glödlampor 60-400 W. Knappen är en tung svarvad metallbit som sitter och svajar med axeln.
Min fråga är nu: finns det en dimmerinsats på svenska marknaden som
* passar i vanliga svenska apparatdosor
* klarar LED from 0 W
* har en stabil axel som kan bära detta tunga vred
* har en 6 mm axel med en flat sida
Tack för rådet.
Alla svenskdimmrar jag sett har en frontplatta som på något vis är anpassad efter vredet, ofta med centrummutter så det kan bli knivigt att hitta en som kan passa mot ett främmande vred. Fälla in en brittisk dosa?
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Jag vill sänka ned detta i en svensk/europeisk apparatdosa. Jag kan inte alla europeiska dosor men tror att Tyskland är tongivande och där har man samma dosor som i Svrige.
Se om du kan få fast fronten från den här på en valfri scheiderdimmer. De har en rätt stabil pinne som om jag minns rätt är platt på en sida. Ingen aning om de har modeller som klarar ner till 0W dock.
Klicka här för att svara