154 878 läst ·
1 141 svar
155k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Enklast är att du istället följer konsumenttjänstlagen när du köper en tjänst och sluter avtal om priset.Abbe W skrev:
Ok, nivån är satt: Jag skall alltså utgå ifrån att en hantverkare jobbar så mycket dom vill, på vilket sätt dom vill såvida jag inte avtalat innan att de skall jobba från de kommer till de går, bara debitera detta, inte ta mer än X tid per dag för rast/lunch/telefon och INTE debitera detta som arbets tid?
Sluter du inte avtal om priset så betalar du vad som är skäligt (+hela harangen om övriga omständigheter o s v i KtjL). Det innebär att företaget skickar dig en faktura på vad de bedömer som skäligt betalt för arbetet utifrån konsumentjänstlagens skrivning. Du kan begära en detaljerad beskrivning av hur de kom fram till detta belopp. Sen gör du en skälighetsbedömning baserat på det och betalar det som du finner lämpligt. Har de t ex fakturerat för arbete som inte har med ditt jobb att göra så är det inte skäligt. Underskrider det beloppet på fakturan så är ni inte överens och då bestrider du överskjutande fakturabelopp.
Jag tydde dig som att det var självklart att du skulle få ta en kvarts 3 fika när du redan haft en timme på hela dagen. Och att jag ska betala dig för den kvarten i 2 veckor (eller något)Krille-72 skrev:
Hantverksföraktet lyser verkligen igenom. Skulle vara väldigt kul att veta vad ni själva ser i er egen spegelbild under arbetstid.
Jag har aldrig påstått att någon ska betala för hantverkarens rast. Om du läser igen så har hen i exemplet tex. Varit borta 60 min på lunch.
Jag har läst Ts inlägg och reagerar över hans inställning till hantverkare och vad han förväntar sig. Det lyser igenom. Kalla oss gärna bortskämda men glöm inte att kolla er själva i spegeln ibland. Förutom detta finns kollektivavtal bland många hantverkare 2021. Inget som ni privatare behöver sätta er in i. Men det ställer till det i många fall när privatpersonen förväntar sig att arbetet börjar och slutar vid tröskeln.
Om någon kommer hem till mig för att utföra ett arbete och jag ger hen en kopp kaffe. Då stänger jag inte samtidigt av stoppuret. Jag skulle personligen mer koncentrera mig på att hoppas och fokusera på att arbetet blir väl utfört. Självklart skulle jag också reagera om hantverkaren satt och fikade stup i kvarten med mobilen i handen. Men då tar jag det direkt. Antingen med chefen eller med hantverkaren.
Ja när du kommer till mitt hus och från minuten du debiterar skall du göra det jag gett dig i uppdrag, inget annat.
Kommer jag med fika till dig klockan tre så stoppar vi inte tiduret utan du får betalt, men det får du bara om du gjort ett bra jobb och jag är nöjd.
Hantverkaren har inget på facebook att göra under varenda minut jag betalar dig som exempel. Där går jag med gott exempel då jag kollar sånt skit under middagen, sen svarar jag bara akuta samtal.
Myglar jag själv så stannar 60 personers arbete förr eller senare och massor av andra folk på gården lär bli tosiga.
Skulle jag ha fullt med hantverkare i huset och jag märker att det myglas så tar jag det först med dem, lyssnar de inte så tar jag det med chefen.
Jag har lyckligtvis inga problem med detta. Och då driver jag företag sen ca 20 år tillbaks. Nu är det ganska sparsamt med arbete till privatpersoner sen många år tillbaks. Men det förekommer fortfarande. Som tur är känner jag inte alls igen hantverksföraktet som lyser igenom i detta forum. Tvärtom måste jag säga att de allra flesta är väldigt trevliga. Inte brukar det vara problem vid fakturering heller. Men då utför vi aldrig arbete utan avtal och de flesta avtal är på fast pris.Mikael_L skrev:
Men ibland stöter vi på dom. Föraktet lyser oftast igenom redan i tel. Ibland missar man det på tel men då brukar det bli väldigt tydligt när man kommer ut på plats för att titta på jobbet. Då backar man sakta men säkert ut genom tröskeln och tackar för sig. Mitt resonemang i dessa lägen är ett det är bäst för båda att inte ens försöka inleda en relation när det känns fel. Det har varit likadant åt andra hållet också och det respekterar jag.
En viktig del för att komma överens är att respektera varandra. Jag respekterar verkligen privatpersoner som anlitar hantverkare. Har stor förståelse för att det inte är det lättaste.
Vet du vad. Du ska inte utgå från något alls. När jag är osäker på något då frågar jag innan jag beställer en tjänst. Då slipper jag bli besviken efteråt för att mina antaganden inte stämmer med verkligheten. Ganska enkelt faktisk.Abbe W skrev:
Ok, nivån är satt: Jag skall alltså utgå ifrån att en hantverkare jobbar så mycket dom vill, på vilket sätt dom vill såvida jag inte avtalat innan att de skall jobba från de kommer till de går, bara debitera detta, inte ta mer än X tid per dag för rast/lunch/telefon och INTE debitera detta som arbets tid?
Jo, det har du tydliga problem med. Fast jag tror inte du bryr dig.Krille-72 skrev:
Krille-72 skrev:
On du nu har grymma snickare och el så borde väl dom kunna rekommendera en grym VVS kille? Fast det är klart. VVS killar från öst är inte lika vanligtK Krillehus skrev:
Och det har ju med garanti från biltillverkaren att göra också ... skall nybilsgarantin gälla (om det nu inte är en gammal bil) så kräver tillverkaren givetvis att originaldelar används. Helt naturligt.JA”Snabbe” skrev:
Absolut, men Jag hävdar att det inte är riktigt samma sak med en Vatette kulventil köpt på Hornbach eller hos Ahlsell, kontra en grenrörspackning till en Q7 V6 diesel köpt på Autodoc istället för hos Audi. Helt olika jobb, att byta ventilen tar några minuter, medans hela motorn måste ur för att byta packningen.
Tro mig, ingen bransch är så granskad och under luppen som bilbranschen. Vi får inte gör minsta fel utan att det ska va gratis bromsskivor osv osv. Goodwill hit och godwill dit, annars går man till Kalla Fakta.
Därför vill man helst inte sätta dit nått icke original. Men vi låter kunden köpa saker själv om dom vill, och vi är auktoriserade för alla de stora bilmärkena, BMW, VW, Audi, Skoda, Mercedes, Volvo mfl.
Öppen marknad? Var ligger den butiken och vad heter den?Abbe W skrev:
I princip: Rör på öppen marknad ~100:- Samma rör på Dahl ~300:- jag säljer det till Rörisen för 130:- Han säljer det till mig för 169:- Båda tjänar 30% på kontanter, hantering och ekonomihantering.
I mitt fall var det 30 sådana rör. Och detta gällde VARENDA post i faktureringen.
Jag skall förtydliga att de 75.000 jag såg mig spara var om jag köpte allt själv på öppen marknad.
Det mina hantverkare har gemensamt är att de är svenskar och över 50. Men det kanske skulle behövas några VVS:are från öst så de inhemska skärper till sig.Krille-72 skrev:
Tänk att det vet jag. För någon har räknat ut vad dom behöver debitera för att gå med vinst. Sen om den uträkningen baseras på 4 eller 8 Tim debiterbar tid är egentligen skitsamma. Kunden kommer att få betala på ett eller annat sätt. Var så säker.F falkn skrev:
Bra inlägg. Äntligen någon som kan förklara och som inte kommer från ”fel sida”.Claes Sörmland skrev:
Enklast är att du istället följer konsumenttjänstlagen när du köper en tjänst och sluter avtal om priset.
Sluter du inte avtal om priset så betalar du vad som är skäligt (+hela harangen om övriga omständigheter o s v i KtjL). Det innebär att företaget skickar dig en faktura på vad de bedömer som skäligt betalt för arbetet utifrån konsumentjänstlagens skrivning. Du kan begära en detaljerad beskrivning av hur de kom fram till detta belopp. Sen gör du en skälighetsbedömning baserat på det och betalar det som du finner lämpligt. Har de t ex fakturerat för arbete som inte har med ditt jobb att göra så är det inte skäligt. Underskrider det beloppet på fakturan så är ni inte överens och då bestrider du överskjutande fakturabelopp.
Nu vet jag inte om det är samma i alla branscher. Men.. Sambon är t.ex. rörläggare. Och största anledningen varför man inte vill installera grejer som kunden själv har köpt, är att de sedan måste överta garantin. Det är inget de kan friskriva sig ifrån. Så om du köper nån specialblandare eller egen panna, så är det de som måste stå för garanti om nåt går sönder. Och det kan vara svårt att få tag på reservdelar. Det tar tid och kostar pengar..K Krillehus skrev:Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.
Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.
Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Det är dels det. Dels att man ofta som firma har avtal med vissa återförsäljare som lämnar lite rabatter. Där ligger också en liten del av vinsten. Undantag kan såklart göras. Men de flesta vill nog inte ta på sig ett helt husbygge med allt material som det innebär, när kunden vill köpa material själv. Dessutom har man som hantverkare ofta hittat ett fabrikat som funkar bra för en, och har således delar m.m. Som passar till detta. Jobbar man normalt med LK, och kunden köpt in ett lass med ROTH golvvärme, så måste det kanske beställas andra delar, och från andra återförsäljare (där man kanske inte har lika bra rabatter, eftersom man inte brukar handla där). Att göra listor till kunden som hen ska köra och komplettera under pågående arbete är ju inte hållbart..
Skulle jag ha det skulle jag vara tvungen att börja fundera. Blir lite svårt att driva en verksamhet ifall jobben inte kommer in. Ni som direkt nu tänker skriva att det beror på bristen på konkurrens att vi har jobb kan lägga ner. Konkurrensen är hård och vi får ofta förklara varför vi är dyrare än någon annan som lämnat pris på samma arbete.Mikael_L skrev:
Jag bryr mig om konsumenten. Därför tjatar jag i inlägg efter inlägg att man ska läsa på lite. Prata med vänner och bekanta INNAN man anlitar en hantverkare. Sen när man anlitar en hantverkare ska man ALLTID ha ett skriftligt avtal. Gärna tex. Hantverksformuläret som grund.
MEN vissa av inläggen från konsumenter i detta forum hamnar under kategorin omöjliga fall i min bok. Dom undviker jag gärna att jobba med och jag är ganska övertygad om att dom skulle tycka samma sak ifall inträffades irl.
Det vet man väl om innan arbetet påbörjas?emmschen skrev:
Och merkostnaden vid kompletteringar betalar väl kunden?