154 882 läst ·
1 141 svar
155k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Eeeh, va? I s f är frågan snarare om rörmokare behöver utbildning i grundläggande matte och ekonomi.Henrik Nordlander skrev:
Jag tycker det här var ett vansinnigt dumt uttalande.
Jag har i tidigare inlägg försökt förklara varför vi som byggare hellre handlar på en sk. proffsbutik. För oss handlar det inte om rabatter utan om service. En service som även kommer vår kund till nytta. Den servicen finns inte på Hornbach eller Bauhaus. Vi har konto på Bauhaus. Vi har tillgång till en företagssäljare. Men det går inte att jämföra med tex. En företagsförsäljare på Beijer.Abbe W skrev:
Förutom ovanstående är kvaliteten på tex. Virke helt annorlunda. Går inte riktigt att jämföra. Gäller självklart inte alla produkter.
Billigt kakel är ett lysande exempel. Där har våra plattsättare infört ett annat m2 pris när kaklet är inköpt på tex. Bauhaus. Dessutom räknar dom med betydligt mer spill. Varför kan jag förklara i ett annat inlägg eller så får någon plattsättare kliva in och svara.
sammanfattningsvis tror jag jakten på billigt pris på material, hantverkare etc. Riskerar att bita en i svansen när allt är summerat.
Börjar nästan gilla min antagonist inlägg. Man är inte sämre än att mankan ändra sig ibland. Observera att det bara gäller några inlägg...Staffan2000 skrev:
Aldrig, säg "aldrig". Det är ett gott råd. När magen kurrar och telefonen slutar ringa samtidigt som räkningarna samlas på hög, är nog "aldrig" långt borta. Eller hur?
Men. Att plocka ihop allt material i förväg och inte missa en endaste koppling eller svep, är inte lätt. Det är bla. därför servicebilen finns. Den är alltså inte i första hand till för att transportera rörläggaren till och från gratisluncher på betald arbetstid. Tvärs om, faktiskt. Den skall förhindra dessa transporter, vilket inte alla riktigt försått.
Vilket skitsnack! Det där är bara bortskämt struntprat, från någon som gärna spenderar andras pengar.
Resten av ditt inlägg är bara en blandning av hörsägner (i bästa fall) och ren rappakalja från en person med ett ohemult ego.
Staffan
Du är alltså inte egen företagare utan vanlig löntagare som inte gagnas ekonomiskt utav den modellen du försvarar med näbbar och klor.Krille-72 skrev:
Jag har i tidigare inlägg försökt förklara varför vi som byggare hellre handlar på en sk. proffsbutik. För oss handlar det inte om rabatter utan om service. En service som även kommer vår kund till nytta. Den servicen finns inte på Hornbach eller Bauhaus. Vi har konto på Bauhaus. Vi har tillgång till en företagssäljare. Men det går inte att jämföra med tex. En företagsförsäljare på Beijer.
Förutom ovanstående är kvaliteten på tex. Virke helt annorlunda. Går inte riktigt att jämföra. Gäller självklart inte alla produkter.
Billigt kakel är ett lysande exempel. Där har våra plattsättare infört ett annat m2 pris när kaklet är inköpt på tex. Bauhaus. Dessutom räknar dom med betydligt mer spill. Varför kan jag förklara i ett annat inlägg eller så får någon plattsättare kliva in och svara.
sammanfattningsvis tror jag jakten på billigt pris på material, hantverkare etc. Riskerar att bita en i svansen när allt är summerat.
Du är väl den typen av hantverkare som inte är speciellt skicklig på sitt jobb, som försöker göra så lite som möjligt och gärna sitter och snackar i fikarummet om hur dum i huvudet din beställare är.
Jag har redan förklarat för dig vad jag tycker om dina förväntningar. Vi är inga tankeläsare. Folk förväntar sig olika saker här i livet. Det enda dom har gemensamt är att dom ofta kommer bli besvikna när deras förväntningar inte går i uppfyllelse. Därför är det bättre att ta reda på fakta först.Abbe W skrev:
Jag försvarar en hantverkares rätt att gå på din toalett och skita på arbetstid om hen måste. Går du inte med på det får du istället betala en bajamaja som vi ställer upp. Fortfarande kommer du att få betala för hantverkarens tid på muggen så länge det inte börjar bli oskäligt.
Nöden har ingen lag brukar man säga. Det gäller även hantverkare.
Jag tror de flesta människor i detta land försöker uträtta sina behov på raster etc. Men måste man så måste man och jag har aldrig hört talas om löneavdrag för detta. Har du?
Ännu märkligare är det att folk med egna arbeten förväntar sig avtal som dom själva inte arbetar under eller skulle kunna tänka sig att arbeta under. Men det kanske är många här i tråden som minns tjänstefolket på mormors tid och förväntar sig att det fortfarande är likadant.Mikael_L skrev:
Du ska nog inte förvänta dig att någon som tror att kunden är ansvarig för att uppfylla kollektivavtalen ska förstå det du är ute efter.
Det är lite av detta som jag finner så märkligt, att det just bland hantverkare finns så många som driver företag men inte har en susning om vilka regelverk de verkar inom.
Du får be frugan läsa upp och förklara mina inlägg i tråden. Det andra könet har ofta en bättre läsförståelse har jag märkt.K Krillehus skrev:Du är alltså inte egen företagare utan vanlig löntagare som inte gagnas ekonomiskt utav den modellen du försvarar med näbbar och klor.
Du är väl den typen av hantverkare som inte är speciellt skicklig på sitt jobb, som försöker göra så lite som möjligt och gärna sitter och snackar i fikarummet om hur dum i huvudet din beställare är.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Som jag sa, Krilles argument börjar tryta, nu kommer tramset.
Jag försöker hjälpa dig med hur konsumenttjänstlagen är upplagd, det är lagen som du måste förhålla dig till. Att avtala om timpris men inte antal timmar bygger ju på att du räknar med att du har en avtalspart som verkligen levererar under de där timmarna. Det är en vansklig lösning när man inte känner sin avtalspart och med tanke på rötan i branschen därför ett vågspel.Abbe W skrev:
Om du vill vara chef för hantverkare är lösningen att anställa dem i egenskap av arbetsgivare. Inte trivialt. Men visst kan du reglera hur arbetet ska utföras även i ett avtal med ett tjänsteleverantörsföretag. Men jag tvivlar att någon vill sluta ett sådant detaljerat avtal med dig om du vill att det ska reglera raster, lunch och telefontid för företagets arbetare.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Intressant. En av de skickligaste plattsättare jag känner till (en som mer än en gång fått göra om när andra misslyckats) rekommenderade min syster att köpa kakel på Bauhaus och det blev kanonbra utfört. Dock kollade vi om den modellen var ok innan vi slog till, så kanske var det en bättre modell, vad vet jag?!Krille-72 skrev:
Han hade däremot en annan kund som kommit över mosaik billigt... Haken var att de inte satt på ark, utan låg i en säck. Materialet var billigt, monteringen däremot tog tid och det kostade därefter.