Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kommer nog att ha svårt att hitta en röris om du inte redan känner någon:

"Hej Classe på Rör och Pul AB!

Det är mycket med jobben nu och vi är väldigt bokade. Är det något annat du behöver göra på rörsidan om vi ändå hittar tid? Du vet det är svårt med småjobb som dessa.

Vi jobbar helst med Mora just FMM 9000-serien är inte min favorit. Mora är nog en bättre blandare i ditt fall, ska du inte ha en sån istället som de kan ordna till dig? Du vet om du köper blandare och installation från samma företag så gäller garantin. Du har väl ändå öppet köp på FMM-blandaren så lämna tillbaka den.

Jaha du bor 8 mil bort, det kan vara körigt men om du kan ta det typ nu så kan vi skicka en kille från jouren. Funkar det? Vad det kostar? Vi tar det på standarddebitering för jouren. OK, då löser vi det här åt dig!"
Nu var det ju inte min fråga, jag har inga problem med att hitta rörkrökare då den jäveln dricker mitt kaffe och bär mina kläder.

Ja det är ju ett mycket möjligt scenario, att man råkar ringa en firma som är baserat i grannstaden.

Då kan man ju alltid testa att ringa en annan så man slipper 16x95kr och 3h restid.

Men vi säger att firman finns lokalt i samma stad.

Då finns det i mina ögon två utfall, man bokar tid om tid finns eller ringer annan annan firma.

Sen var det ju detta med garantin. Är det utförandegaranti eller garanti på blandaren som menas?

• Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
E
S SnickareHobb skrev:
Nja, blir väl snarare tvärtom. Rörmokaren som börjat jobba som pizzabagare fakturerar för timtid. Det tar 15 minuter att göra pizzan. Han avrundar sen upp till 1 timme. Därför fakturerar han 650 kr för jobbet, och sedan tillkommer kostnad för ingredienserna.
Denne person hade säkert fått en och annan nyfiken kund men fått stänga ner ganska snabbt då gemene hen troligen handlat sina pizzor från pizzerian 50 meter bort istället.

För givetvis undersöker denne priset innan hen beställer då det är standard att detta anges.

Skulle nu personen i fyllan och villan bara beställa från en okänd pizzeria som tar 850 per pizza. Då kan ju en intressant diskussion uppstå. Och för att undvika detta bekymmer kommer pizzerian troligen informera om att de ligger tio gånger högre i pris än andra pizzerior.

Jag har inte samma erfarenheter som de flesta här i tråden. Jag anlitar ganska sällan hantverkare men håller på med ett tillbygge med hjälp av snickare nu och anlitar elektriker vid behov - senast i Oktober när brunnspumpen skulle kopplas in.

Snickarna förklarade i början när vi diskuterade att de helst inte vill hålla på med beställningar/administration och undrade om det funkar att de ger mig listor på det som behöver finnas hemma så ordnar jag det och det passar mig utmärkt.

Elektrikern talade om för mig på telefon att jag skulle ha n1xv 4x2.5 eller om den var billigare 5x2.5 - ring mig när du grävt ner den så kommer jag och kopplar in. Det är nog enklast om du köper den själv menade han, så får du ju den levererad hem. Det var ändå 50m som behövdes plus att jag valde att lägga den i skyddsrör så det hade funnits lite pengar att tjäna på materialet.

Vvs är inte riktigt jämförbart för mig då en god vän är röris. Men jag köper prylarna billigare hos Rinkaby rör än vad han har i inköpspris hos grossisten. Han har av förklarliga skäl inga problem med att jag köper materialet själv och brukar ibland påpeka att detta kan du köpa billigare själv...

• Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lutte skrev:
Nu var det ju inte min fråga, jag har inga problem med att hitta rörkrökare då den jäveln dricker mitt kaffe och bär mina kläder.

Ja det är ju ett mycket möjligt scenario, att man råkar ringa en firma som är baserat i grannstaden.

Då kan man ju alltid testa att ringa en annan så man slipper 16x95kr och 3h restid.

Men vi säger att firman finns lokalt i samma stad.

Då finns det i mina ögon två utfall, man bokar tid om tid finns eller ringer annan annan firma.

Sen var det ju detta med garantin. Är det utförandegaranti eller garanti på blandaren som menas?
Jag menar att det kommer troligen att vara svårt att hitta någon som vill göra ditt jobb för det är för litet för att ge något vettigt debiterbart och dessutom strular du med egenköpt blandare. Att sälja blandaren är ju typ den enda vägen att få detta jobb att löna sig.

Så du kommer att få nej från de flesta. Hittar du inte någon som vill ställa upp på goodwill (kanske med förhoppning om framtida större jobb) så måste man hitta ett sätt att öka debiteringsunderlaget. Typiskt så innefattar det att leverera en annan större tjänst till dig och sälja något nytt till dig som du inte visste att du behövde. Ett sätt att sälja något mer är ju att sälja en jourtjänst som kan debiteras högre. Att du bor längre bort från firman är också något som kan säljas, resetid. Särskilt när jourkillen väl på plats upptäcker att minikulventiler saknas och måste åka på långresa tur och retur för att hämta dessa det ger ytterligare några timmars debiterbar tid.

Detta är ett verkligt exempel från installation av ett gammalt handfat för 13 år sedan. Det var inte 8 mil restid men väl 3 mil. Företaget som var väl etablerat och fortfarande är aktivt i sin stad körde hela denna repertoar och lyckades fakturera nära 5000 kr för den fulaste och mest inkompletta installationen av ett handfat som jag har sett.

• Ledsen
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Kan vi vara överens om att pizzabagarens och hantverkarens affärsmässiga förutsättningar är såpass olika att de inte kan använda samma prismodell?
Den dagen pizzabagaren tar betalt per timme för att göra din pizza eller hantverkaren börjar med en fastprislista kanske vi kan börja jämföra igen (nu har ju förvisso exempelvis Bauhaus? Börjat med just det senare).

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Mikael_L, har du lust att redovisa en uträkning för detta? Du har alltså den lite udda time pengen 562,50 till privatkund?

Och 80% då menar du väl av en normal arbetsvecka, 32h?

Intäkter 72 000. 55% försvinner i avgifter.
32 400 kvar, netoo.

Detta ger 101,25/h i näven på en egen företagare.

Troligen bättre än att klippa hår eller kränga falafel men lååånga veckor.
årsarbetstid med 6 veckors semester (30 dagar semester) 1760 tim.
Intäkt 1760*450*0,8 = 633600
Omkostnader.
Bokföring/bokslut, 8000:-, försäkring 10000:-, verktygsomkostnader 5000:-, lageromkostnader 1000:- , kläder/skyddsutrustning 3000:-, utbildning 4000:-
TB innan lön = 633600 - 31000 = 602600.
Ta ut lön med 420.000, ger egenavgift = 420.000*0,2897 = 121674:-

Kvar i vinst i företaget = 602600 - 420000 - 121674 = 60926:-
Bolagsskatt 22% (sjunker fr.o.m i år till 20,6%) -> 60926 * 0,78 = 47522:- kvar i bolagets skattade vinst att spara eller investera eller göra något kul med.

Lön, 420 000:-/år -> 35.000:- i månadslön.
I snitt då, semesterersättning finns inte inräknad, eller så tar man bort en procent varje månad för att baka ihop till en större semesterlön en gång per år.
För rättvis jämförelse med arbetstagarlön ska den in, dvs 34.650:-/månad.

Vidare så finns det inte här några pensionsavsättningar, så det är nog korrekt att ta med lite sånt också om man vill jämföra med löntagarlön, så det stannar vid ca 33-34.000 / månad.
(OBS, inte alla arbetsgivare som betalar in extra pension)

Hade jag fortsatt som civilingenjör hade jag nog haft något högre lön idag, kanske dags att höja timpenningen lite ... :cool:

• Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
O Onde skrev:
Jag är rörläggare och skulle aldrig i livet göra installationer till någon som resonerar som du gör. Jag har gjort jobb till folk som vill köpa materialet själv och det har inte någon gång blivit rätt. Att plocka ihop VVS- eller elmaterial är inte enkelt och det är verkligen inte något en lekman klarar av.

Dessutom kan man utgå från att den som är så snål att han vill köpa materialet själv kommer ha synpunkter på hur lång tid han tycker arbetet borde ha tagit och det blir bara problem att jobba för sådana kunder.

Du nämner att du vill att rörläggaren ska skriva en lista på det som behöver handlas? Vad ska du ha en lista till? Eftersom du redan "vet" vad materialet ska kosta så rimligen måste du då veta vad som behövs.

Det stämmer förvisso som har diskuterats i tråden att den du köper en pryl av kan tänkas ha lämnat garanti på denna men det är vare sig något leverantören behöver, eller särskilt ofta gör. Reklamationsrätt om det är fel på varan har man dock alltid. Skulle det vara fel på din Bauhaus köpta blandare så är det bara att montera av den och åka tillbaka till varuhuset med den. Har du tur så får du den reparerad eller rent av bytt mot en ny. Produktgarantin då du köper VVS material från Bauhaus, Hornbach eller någon av de andra tyska eller franska varuhusen gäller förstås inte om du anslutit sakerna till det kommunala vattennätet och det tänkte du kanske göra? I Sverige ska nämligen det statiska ledningstrycket vara mellan 8 och 10 bar vid lågförbrukning och får inte falla under 6 bar. I Tyskland och flera andra länder i Europa är normen 5 bar statiskt tryck och det är vad deras produkter är garanterade för. När du då fått köpa en ny blandare får du snällt ringa rörläggaren för att montera denna och betala honom för detta.
Sannolikt har den trasiga blandaren innan du upptäckte felet passat på att förvandla ditt nybyggda hus till akvarium och då blir det riktigt dyrt för dig.
Om du däremot köper prylar och installation av en rörläggare som handlar av en riktig leverantör så finns det något som heter entreprenadgaranti. Den ersätter inte bara den trasiga prylen och arbetet att byta den utan även alla följdskador inklusive hotellet du behöver bo på i ett år medan resterna av ditt hus torkar.

Nu har du säkert inte lånat pengar för att bygga huset men de som har lån på sina hus sitter vid en olycka riktigt illa till. När man tar ett lån och pantsätter sitt hus lovar man nämligen att ha huset fullvärdesförsäkrat och att se till att försäkringsskyddet är intakt vilket det inte är om man håller på och kladdar. Förutom att försäkringsbolaget kommer vägra ersätta någonting så kommer, om man har otur, banken omedelbart säga upp lånen. Grattis där står du med ett ruttet hus, ingen försäkringsersättning och en vecka på dig att ge banken alla pengar det kostade att bygga.

Men det är det kanske värt för att inte rörläggaren ska få hålla på med sitt svineri.
Hej och välkommen till forumet!
Synd att det inte var ett enda rätt i ditt första inlägg.

Jag ska bygga ett fritidshus, det kommer inte anslutas till kommunala nätet.

Jag kommer inte köpa någon billig Bauhaus blandare, utan antagligen från premiumsegmentet från det märket du själv installerar.

Jag ser ingen fördel att behöva driva garantiärenden via en mellanhand som väljer lite fritt när man ska svara i telefon. Utan jag kör det gärna direkt mot källan, dvs de som har produkter i lager. Jag är även fullt kapabel att byta en blandare själv, det jag vill ha gjort och betala för är rördragning.

nu finns det också moderna saker som vattenvakter som slår av inkommande vatten vid misstänkt läckage, så något akvarium eller hotell ska vi inte behöva få i vilket fall.

du har iofs rätt i att jag inte kommer ta något lån. Det här finansierad med egna pengar som jag har jobbat och skattat ihop. Därför är jag också extra mån om att inte lägga ut på onödiga och oskäliga kostnader. Om du anser att det är snålt så säger det nog mer om din inställning till dina uppdragsgivare. Själv tycker jag det är smart. Du kanske har några exempel från ditt eget liv där du lägger ut pengar på saker som du inte behöver?

nej jag har inte synpunkter på hur många timmar jobbet ska ta, däremot vill jag att fakturerade timmar stämmer överens med hur många timmar du varit på plats, och att när du är på plats så jobbar du på mitt hus inte går och snackar i telefon eller går och fikar.

Men din typ av hantverkare kommer naturligtvis aldrig göra något jobb hos mig då jag inte är den typen av kund du föredrar, dvs en man kan blåsa.

• Gilla
Ankmamma och 12 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Det verkar som att ingen nämner att alla hantverkare har en rabattskala hos grossisterna. Ju mer de handlar under året desto större blir rabatten. Kan bli uppåt 70-80%. Så om hen köper en toastol för listpriset 2000:- med 80% rabatt, får hen den för 400:-. Ett påslag på 25% på konsumentpriset hamnar den på 2500:-. Kaching! En förtjänst på 2100:-
Har hänt mej att hantverkare har erbjudit inköpen till samma eller lite lägre pris (win win). Men även till mycket dyrare pris för exakt samma CE- märkta produkt. Då pratar vi om stora vinster.
Bygger just nu. VVS gav offert utan kranar, toa mm. Elektrikern ligger på samma pris som konsumentpriset. Virke har vi tagit in offert på brädgård. Hämtas av hantverkarn efter behov.
Så en del kör upp en ordentligt, en del är reko

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
S stenna skrev:
slänger in en pinne till i brasan!
hantverkare är väl såna som lånat till en vit skåpbil ,tapetserat garageväggen med Festol-batterier o gått i konkurs efter ett år :p gonatt
Ett välmående företag har 0 kr i långfristiga lån. Kortsiktiga lånen skall vara material för flera hundra tusen för att han gör jobb hos dig.

Inom en 5 års period skall man äga bilen, släpet, alla verktyg. Annars har man tagit ut för mycket pengar för att pimpla öl i sitt stora spabad.

Då har man små risker och slipper konkurs. Hur fan skulle det se ut om de inte får jobb på ett halvår och har 2-3 anställda? De kan få mycket svårt att få kompetent personal om de anställer och sparkar hela tiden och då är de i en ond spiral.

(jag kastade nu in hela vedhögen)

Om man inte inom 5 års period kan leva utan att vända på kronor så är det dags att bli anställd.

(nu kastar jag in hela skogen)
Jävla känsliga rörmokare som totalvägrar att göra ett jobb om jag köper IFÖ skitstol för 2500 kr, istället för att köpa den av krökaren som tar 5000kr. Stolen är exakt samma, kommer kanske från exakt samma serie.

(nu brinner det, väldigt mycket :D :D )

• Gilla
  • Haha
yoaqim och 5 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hantverkare som jobbar på fredagseftermiddagar???

Gud, har du inte lärt dig något på detta forum?!

Och nu ska de installera IKEA-kranar på fritiden också.
Jo de verkar ju ta ledigt för att dricka öl eller pilla på eget hus och debitera 8 timmar hos dig ändå??

När jag var med far på ett seriöst företag då som gjorde relativt stora jobb, ombyggnader nybyggnade. Privatpersoner och dylikt.
Så jobbade vi i för sig in all tid så vi fick köra hem klockan 1430 på fredagen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Hej och välkommen till forumet!
Synd att det inte var ett enda rätt i ditt första inlägg.

Jag ska bygga ett fritidshus, det kommer inte anslutas till kommunala nätet.

Jag kommer inte köpa någon billig Bauhaus blandare, utan antagligen från premiumsegmentet från det märket du själv installerar.

Jag ser ingen fördel att behöva driva garantiärenden via en mellanhand som väljer lite fritt när man ska svara i telefon. Utan jag kör det gärna direkt mot källan, dvs de som har produkter i lager. Jag är även fullt kapabel att byta en blandare själv, det jag vill ha gjort och betala för är rördragning.

nu finns det också moderna saker som vattenvakter som slår av inkommande vatten vid misstänkt läckage, så något akvarium eller hotell ska vi inte behöva få i vilket fall.

du har iofs rätt i att jag inte kommer ta något lån. Det här finansierad med egna pengar som jag har jobbat och skattat ihop. Därför är jag också extra mån om att inte lägga ut på onödiga och oskäliga kostnader. Om du anser att det är snålt så säger det nog mer om din inställning till dina uppdragsgivare. Själv tycker jag det är smart. Du kanske har några exempel från ditt eget liv där du lägger ut pengar på saker som du inte behöver?

nej jag har inte synpunkter på hur många timmar jobbet ska ta, däremot vill jag att fakturerade timmar stämmer överens med hur många timmar du varit på plats, och att när du är på plats så jobbar du på mitt hus inte går och snackar i telefon eller går och fikar.

Men din typ av hantverkare kommer naturligtvis aldrig göra något jobb hos mig då jag inte är den typen av kund du föredrar, dvs en man kan blåsa.
Du har så rätt. Hans typ av hantverkare kommer inte göra jobb hos dig. Du lär nog få problem att hitta någon typ av hantverkare som vill jobba hos dig. Din inställning lyser igenom i många av dina inlägg. Ett förakt mot hantverkare. Du söker en rörmokare som rörmokar. Jag får fram bilden av en hantverkare som stod med mössan i hand och bugade när han kom till sina kunder för 90 år sedan.

”fakturerade timmar stämmer överens med hur många timmar du varit på plats, och att när du är på plats så jobbar du på mitt hus inte går och snackar i telefon eller går och fikar.”

Jag ryser nästan. Kan se förhandlingen framför mig när det ska kommas överens med dig. ”Din 7/2 har du skrivit 7,5 Tim. Enligt mina anteckningar klev du över tröskeln 07,10 sen hade du lunch och var borta i 60 min. Däremellan såg jag dig fika 2 ggr. Sen såg jag att du pratade i tel flera ggr. Visserligen jobbade du även då men du tappade tempo. Du gick över tröskeln 15,40. Jag har varit tydlig med att hos mig fikar man inte när man arbetar. Man pratar inte heller i tel. Här jobbar man Punkt.
Skälig arbetstid för denna dag sätter jag till 7 Tim och 5 min.
Jag hoppas det känns lika ok för dig som det gör för mig.

• Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
D DIY@home skrev:
Svårt att säga. Säkert mer än 300%.
Nej, det är rätt välkänt att HMs vinst per plagg är mellan 14-17% beroende på vilket segment.
Det är dessutom inte en återförsäljare utan tillverkare med direkt försäljning. Dvs inte samma sak.

• Gilla
DIY@home
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur vet du det?
Tänk om det bara är för materialet? Eller arbetet?
Och det är väl alldeles uppenbart att det krävs en ugn, därav ugnsavgiften, och det tar ju tid att lämna ut pizzan och ta betalt därför måste man ta en utlämningsavgift.

Detta är då som en analogi på om man frågar efter pris på ett jobb och man får "det tar nog en två timmar och vi tar 500kr timmen".
Hur ska man utifrån det fatta att det är två timmar på plats man menar, det tillkommer en timme körning och materialanskaffning, tiden var för två gubbar, priset är utan moms, servicebil tillkommer.
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur vet du det?
Tänk om det bara är för materialet? Eller arbetet?
Och det är väl alldeles uppenbart att det krävs en ugn, därav ugnsavgiften, och det tar ju tid att lämna ut pizzan och ta betalt därför måste man ta en utlämningsavgift.

Detta är då som en analogi på om man frågar efter pris på ett jobb och man får "det tar nog en två timmar och vi tar 500kr timmen".
Hur ska man utifrån det fatta att det är två timmar på plats man menar, det tillkommer en timme körning och materialanskaffning, tiden var för två gubbar, priset är utan moms, servicebil tillkommer.
Allt detta står på kvittot brushh. Nu spelar du ju bara dum. Haha

Abbe W Abbe W skrev:
Nej, det är rätt välkänt att HMs vinst per plagg är mellan 14-17% beroende på vilket segment.
Det är dessutom inte en återförsäljare utan tillverkare med direkt försäljning. Dvs inte samma sak.
Den siffran skulle jag vilja syna. ”HMs vinst per plagg är mellan 14-17%”.
Du menar förstås redovisad vinst /plagg efter alla oe kostnader.
Vi gjorde x miljarder i vinst och sålde x miljarder plagg. Så vinsten per plagg blev 14-17%

Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Allt detta står på kvittot brushh. Nu spelar du ju bara dum. Haha
Hen spelar inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.