Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har så rätt. Hans typ av hantverkare kommer inte göra jobb hos dig. Du lär nog få problem att hitta någon typ av hantverkare som vill jobba hos dig. Din inställning lyser igenom i många av dina inlägg. Ett förakt mot hantverkare. Du söker en rörmokare som rörmokar. Jag får fram bilden av en hantverkare som stod med mössan i hand och bugade när han kom till sina kunder för 90 år sedan.

”fakturerade timmar stämmer överens med hur många timmar du varit på plats, och att när du är på plats så jobbar du på mitt hus inte går och snackar i telefon eller går och fikar.”

Jag ryser nästan. Kan se förhandlingen framför mig när det ska kommas överens med dig. ”Din 7/2 har du skrivit 7,5 Tim. Enligt mina anteckningar klev du över tröskeln 07,10 sen hade du lunch och var borta i 60 min. Däremellan såg jag dig fika 2 ggr. Sen såg jag att du pratade i tel flera ggr. Visserligen jobbade du även då men du tappade tempo. Du gick över tröskeln 15,40. Jag har varit tydlig med att hos mig fikar man inte när man arbetar. Man pratar inte heller i tel. Här jobbar man Punkt.
Skälig arbetstid för denna dag sätter jag till 7 Tim och 5 min.
Jag hoppas det känns lika ok för dig som det gör för mig.
Utmärkt exempel :) Varför ryser du när någon vill att du skall jobba på den tid du vill ta betalt för? :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Ankmamma och 5 till
  • Laddar…
Ja herregud. Man saknar ord. Folk åker till Willys och storhandlar. Sen klagar dom när den lokala Ica butiken lägger ner. Och du köper däck på internet och hittat någon stackare som inte har råd att tacka nej till att kränga på dina däck.
Jag gör all service själv, det finns så fina instruktioner på nätet, service indakatorn med OBD 2 ställs tillbaka med nätprogram
,man får ju ingen stämpel förstås i serviceboken, men bilen är ju servad. En årlig service på sommaren när man kan vara ute

• Gilla
morotsman
  • Laddar…
P
Du har så rätt. Hans typ av hantverkare kommer inte göra jobb hos dig. Du lär nog få problem att hitta någon typ av hantverkare som vill jobba hos dig. Din inställning lyser igenom i många av dina inlägg. Ett förakt mot hantverkare. Du söker en rörmokare som rörmokar. Jag får fram bilden av en hantverkare som stod med mössan i hand och bugade när han kom till sina kunder för 90 år sedan.

”fakturerade timmar stämmer överens med hur många timmar du varit på plats, och att när du är på plats så jobbar du på mitt hus inte går och snackar i telefon eller går och fikar.”

Jag ryser nästan. Kan se förhandlingen framför mig när det ska kommas överens med dig. ”Din 7/2 har du skrivit 7,5 Tim. Enligt mina anteckningar klev du över tröskeln 07,10 sen hade du lunch och var borta i 60 min. Däremellan såg jag dig fika 2 ggr. Sen såg jag att du pratade i tel flera ggr. Visserligen jobbade du även då men du tappade tempo. Du gick över tröskeln 15,40. Jag har varit tydlig med att hos mig fikar man inte när man arbetar. Man pratar inte heller i tel. Här jobbar man Punkt.
Varför ska jag betala för din rast när majoriteten av Sverige inte får betalt på sin rast? Oftast en timme om dagen.
På de flesta ställe där du ska producera så får du inte prata i telefon heller om det inte är akut. Om hantverkaren klarar av att snacka med kunder samtidigt som han håller på i mitt hus skiter jag i vilket.
Men om han pratar stillastående i 30 minuter dagligen med kunder så bryr jag mig. Jag bryr mig också om jag ska betala för din obetalda rast.

Ta du in kopp kaffe vid 3. Du får de 5 minuterna men räkna vad det kostar om du tar en kvart per dag.

Bara hantverkare som tycker det är okej att ta betalt för raster? Nej inte alla som tur är.

• Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Den siffran skulle jag vilja syna. ”HMs vinst per plagg är mellan 14-17%”.
Du menar förstås redovisad vinst /plagg efter alla oe kostnader.
Vi gjorde x miljarder i vinst och sålde x miljarder plagg. Så vinsten per plagg blev 14-17%
HM publicerar sin årsrapport varje år. I den kan man läsa vad kläderna står för. De tjänar pengar på en del annat med så det är inte rakt av vinst / plagg.

Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Allt detta står på kvittot brushh. Nu spelar du ju bara dum. Haha
Problemet är att få priset innan, att få reda på vad det kostar efteråt är ju inge svårt...

• Gilla
DandrO
  • Laddar…

Jag har stor respekt för hantverkare men de som dykt upp här i tråden ska man noga akta sig för.

Jag har grymma snickare och elektriker som gjort många jobb åt mig. Men min erfarenhet av VVS är helt enkelt inte bra.

• Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
Kan du inte lägga ut din uträkning. Skulle vara intressant att se.
I princip: Rör på öppen marknad ~100:- Samma rör på Dahl ~300:- jag säljer det till Rörisen för 130:- Han säljer det till mig för 169:- Båda tjänar 30% på kontanter, hantering och ekonomihantering.

I mitt fall var det 30 sådana rör. Och detta gällde VARENDA post i faktureringen.

Jag skall förtydliga att de 75.000 jag såg mig spara var om jag köpte allt själv på öppen marknad.

Abbe W Abbe W skrev:
Utmärkt exempel :) Varför ryser du när någon vill att du skall jobba på den tid du vill ta betalt för? :crysmile:
Det är inte rädslan för att arbeta som skrämmer. Det är inställningen. Sist jag var förbi ett kontor hade dom fikaapparat som dom gick till för att hämta kaffe. Avskild wc för sina behov. Och vet du vad. Detta utfördes på arbetstid.
Förutom detta kan man inte förutsätta att arbetet börjar och slutar vid tröskeln. Det får man avtala om innan.

• Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Problemet är att svenska timlöner är för låga för att för att täcka kostnaderna, vinst på materialet är nödvändigt.

Det är inte rädslan för att arbeta som skrämmer. Det är inställningen. Sist jag var förbi ett kontor hade dom fikaapparat som dom gick till för att hämta kaffe. Avskild wc för sina behov. Och vet du vad. Detta utfördes på arbetstid.
Förutom detta kan man inte förutsätta att arbetet börjar och slutar vid tröskeln. Det får man avtala om innan.
Du vet ju dock inte om det är debiterbar tid när de fikar på kontoret. Skillnaderna här ligger i att fakturera en kund för fika eller att arbetsgivaren betalar för din fika på kontoret.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Ok, nivån är satt: Jag skall alltså utgå ifrån att en hantverkare jobbar så mycket dom vill, på vilket sätt dom vill såvida jag inte avtalat innan att de skall jobba från de kommer till de går, bara debitera detta, inte ta mer än X tid per dag för rast/lunch/telefon och INTE debitera detta som arbets tid?

• Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du måste lära dig skillnad mellan relationerna kund - företag och anställd - företag.
Så länge du inte vet den, inser eller vill verka oförstående så är vidare diskussioner meningslösa.

• Gilla
DandrO och 7 till
  • Laddar…
Mrydenfa Mrydenfa skrev:
Problemet är att svenska timlöner är för låga för att för att täcka kostnaderna, vinst på materialet är nödvändigt.
Man får helt enkelt dra på sig mindre kostnader..... finns många småföretagare/hantverkare som lever gott på dagens timdebiteringar utan att lägga på hundratals procent på materialet

Rkarlsson skrev:
Varför ska jag betala för din rast när majoriteten av Sverige inte får betalt på sin rast? Oftast en timme om dagen.
På de flesta ställe där du ska producera så får du inte prata i telefon heller om det inte är akut. Om hantverkaren klarar av att snacka med kunder samtidigt som han håller på i mitt hus skiter jag i vilket.
Men om han pratar stillastående i 30 minuter dagligen med kunder så bryr jag mig. Jag bryr mig också om jag ska betala för din obetalda rast.

Ta du in kopp kaffe vid 3. Du får de 5 minuterna men räkna vad det kostar om du tar en kvart per dag.

Bara hantverkare som tycker det är okej att ta betalt för raster? Nej inte alla som tur är.
Hantverksföraktet lyser verkligen igenom. Skulle vara väldigt kul att veta vad ni själva ser i er egen spegelbild under arbetstid.
Jag har aldrig påstått att någon ska betala för hantverkarens rast. Om du läser igen så har hen i exemplet tex. Varit borta 60 min på lunch.
Jag har läst Ts inlägg och reagerar över hans inställning till hantverkare och vad han förväntar sig. Det lyser igenom. Kalla oss gärna bortskämda men glöm inte att kolla er själva i spegeln ibland. Förutom detta finns kollektivavtal bland många hantverkare 2021. Inget som ni privatare behöver sätta er in i. Men det ställer till det i många fall när privatpersonen förväntar sig att arbetet börjar och slutar vid tröskeln.

Om någon kommer hem till mig för att utföra ett arbete och jag ger hen en kopp kaffe. Då stänger jag inte samtidigt av stoppuret. Jag skulle personligen mer koncentrera mig på att hoppas och fokusera på att arbetet blir väl utfört. Självklart skulle jag också reagera om hantverkaren satt och fikade stup i kvarten med mobilen i handen. Men då tar jag det direkt. Antingen med chefen eller med hantverkaren.

• Gilla
hyo57
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du måste lära dig skillnad mellan relationerna kund - företag och anställd - företag.
Så länge du inte vet den, inser eller vill verka oförstående så är vidare diskussioner meningslösa.
Krille är inte här för att debattera utan mest för att röra om i grytan, så lycka till. ;)

• Haha
  • Gilla
jbr och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.