emmschen skrev:
Nu vet jag inte om det är samma i alla branscher. Men.. Sambon är t.ex. rörläggare. Och största anledningen varför man inte vill installera grejer som kunden själv har köpt, är att de sedan måste överta garantin. Det är inget de kan friskriva sig ifrån.
Spännande, hur lång är denna garanti från rörmokaren och hur fungerar det?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklast är att du istället följer konsumenttjänstlagen när du köper en tjänst och sluter avtal om priset.

Sluter du inte avtal om priset så betalar du vad som är skäligt (+hela harangen om övriga omständigheter o s v i KtjL). Det innebär att företaget skickar dig en faktura på vad de bedömer som skäligt betalt för arbetet utifrån konsumentjänstlagens skrivning. Du kan begära en detaljerad beskrivning av hur de kom fram till detta belopp. Sen gör du en skälighetsbedömning baserat på det och betalar det som du finner lämpligt. Har de t ex fakturerat för arbete som inte har med ditt jobb att göra så är det inte skäligt. Underskrider det beloppet på fakturan så är ni inte överens och då bestrider du överskjutande fakturabelopp.
Jag har alltid skrivit avtal (Hantverkaravtalet eller Hantverkarens eget avtal) men där regleras inte arbets moralen som jag är ute efter här. Tycker du alltså inte att det proffs man hyr in skall jobba med det du bett om och inte ringa/ rasta/luncha/ offerera jobb etc på den tiden?

Claes Sörmland
Abbe W Abbe W skrev:
Jag har alltid skrivit avtal (Hantverkaravtalet eller Hantverkarens eget avtal) men där regleras inte arbets moralen som jag är ute efter här. Tycker du alltså inte att det proffs man hyr in skall jobba med det du bett om och inte ringa/ rasta/luncha/ offerera jobb etc på den tiden?
Men om du har avtalat om priset enligt konsumenttjänstlagen så har du ett s k "fast pris" och då får hantverkaren ringa hur många samtal han vill, du betalar när tjänsten är levererad.

Att skriva avtal med hantverksföretaget om beräkningsgrunderna för vad du ska betala är inte ett avtal om priset i konsumenttjänstlagens mening. Då kickar de där paragrafen om skälighet in för att bestämma vad du ska betala. Men ni måste ju också följa avtalet.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
emmschen skrev:
Nu vet jag inte om det är samma i alla branscher. Men.. Sambon är t.ex. rörläggare. Och största anledningen varför man inte vill installera grejer som kunden själv har köpt, är att de sedan måste överta garantin. Det är inget de kan friskriva sig ifrån. Så om du köper nån specialblandare eller egen panna, så är det de som måste stå för garanti om nåt går sönder. Och det kan vara svårt att få tag på reservdelar. Det tar tid och kostar pengar..

Det är dels det. Dels att man ofta som firma har avtal med vissa återförsäljare som lämnar lite rabatter. Där ligger också en liten del av vinsten. Undantag kan såklart göras. Men de flesta vill nog inte ta på sig ett helt husbygge med allt material som det innebär, när kunden vill köpa material själv. Dessutom har man som hantverkare ofta hittat ett fabrikat som funkar bra för en, och har således delar m.m. Som passar till detta. Jobbar man normalt med LK, och kunden köpt in ett lass med ROTH golvvärme, så måste det kanske beställas andra delar, och från andra återförsäljare (där man kanske inte har lika bra rabatter, eftersom man inte brukar handla där). Att göra listor till kunden som hen ska köra och komplettera under pågående arbete är ju inte hållbart..
Jag tror det där till stor det är en myt som man låter växa inom branschen.
När kunden vill ha eget material så argumenterar branschen ofta precis sådär, att det är något konstigt obskyrt märkt, trots att till exempel TS skriver om en Nibe-pump till exempel. Även normalt är ju prispåslaget på prylarna så att i man kan förutsätta att nästan alla prylar går sönder inom garantitiden även på saker som i princip aldrig går sönder.

Det går att lösa om intresset finns, men det saknas intresse i de flesta fallen. Här är ett exempel på vad en rörfirma som är beredd att installera material som kunden köpt:

Jag har köpt egen blandare, kan ni installera den åt mig?

Vi kan absolut installera din blandare! Men, om blandaren inte uppfyller våra kvalitetsnormer eller vi inte vet vilken kvalitet blandaren har(exempelvis blandare av okänt märke inköpt på varuhus) skriver vi ett avrådande. Detta innebär i korta drag att vi avråder skriftligen från installation av din blandare. Installationen sker på kundens bevåg. Vi frånsäger oss skriftligen angående garantier för blandaren som åligger oss enligt konsumenttjänstlagen vid installationer. Vi tar även 100 kr mer per timme då vi inte säljer materialet själva.

Vi rekommenderar att ringa och diskutera med oss innan du inhandlar eget material. Ofta kan det vara designmässiga skäl till att du som kund väljer att inhandla din blandare. Men ser helst till att vi inte medverkar till att rörmokaren installera utrustning med undermålig kvalitet som kan i värsta fall orsakar skada på kundens egendom.

Vi säljer blandare från flera olika märken, om du köper en blandare via oss medföljer alla sedvanliga garantier på material och arbete. Dessutom blir arbetet billigare!

Henrik Nordlander skrev:
Skulle jag som vvs montör sänka min lön, sänka mitt arvode, börja montera av kund införskaffat material bara för att dem ska ha råd med mig.

Nej min expertis och kostar pengar. Jag är proffs på det jag gör. Gott en utbildning. Är certifierad och har ett riktigt tungt yrke som sliter på kroppen. Det vill jag ha betalt för.

Varför ska folk grina över några spänn på en skarv för att jag införskaffar den man kan gå och kvittera ut en v90 på bilia för flera 100 tusen kronor på finans och betala massa ränta.

Nej jag står fast vid att kan man som konsument införskaffa material så får man montera det själv!

Trevlig kväll
Gott är inte samma som Gått...
Jag förstår att din expertis inte syftar på det språkliga och det är inget som stör mig, kunde bara inte låta bli...
Det som verkligen stör mig är din översittarattityd kombinerat med att missunnsamt generalisera över andras val, av i detta fall bil.
Jag förstår dock inte vad problemet i den här tråden är...
Arbetstimmar kostar x kr, material kostar y eller z kr enligt aktuell prislista, på material får du, kära kund, en rabatt på xx %. Behöver det vara krångligare?
Problemet tror jag ligger i att många idag, inte bara (en del) hantverkare, är bekväma och vill/kan plocka "low hanging fruit" genom att inte vara tydliga mot kunderna.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Mikael_L, har du lust att redovisa en uträkning för detta? Du har alltså den lite udda time pengen 562,50 till privatkund?

Och 80% då menar du väl av en normal arbetsvecka, 32h?

Intäkter 72 000. 55% försvinner i avgifter.
32 400 kvar, netoo.

Detta ger 101,25/h i näven på en egen företagare.

Troligen bättre än att klippa hår eller kränga falafel men lååånga veckor.
32 timmars arbetsvecka???

K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Du skulle kunna försöka med en "omvänd offert" - kontakta en (kanske mindre) firma, säg att du vill betala 900kr + moms Per timma men tillhandahåller allt material själv.

K Krillehus skrev:
Spännande, hur lång är denna garanti från rörmokaren och hur fungerar det?
Det står i Ktjl. Där borde du läsa på innan du bestämmer dig.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men om du har avtalat om priset enligt konsumenttjänstlagen så har du ett s k "fast pris" och då får hantverkaren ringa hur många samtal han vill, du betalar när tjänsten är levererad.

Att skriva avtal med hantverksföretaget om beräkningsgrunderna för vad du ska betala är inte ett avtal om priset i konsumenttjänstlagens mening. Då kickar de där paragrafen om skälighet in för att bestämma vad du ska betala. Men ni måste ju också följa avtalet.
Svara på frågan ist för att gömma dig bakom paragrafer. Enligt alla avtal jag skrivit så får mam avtala timpris med. Men arbetsmoralen ingår som sagt inte i något av dessa jag sett. Har du ett som du använder som stipulerar rast, lunch och telefontid för andra??

Redigerat:
Abbe W Abbe W skrev:
Du kanske ska testa Fast pris istället. Borde passa dig bättre. Då slipper du fundera när hantverkaren går å långskiter på morgonen.

• Haha
Abbe W
  • Laddar…
Staffans2000
O Onde skrev:
Jag är rörläggare och skulle aldrig i livet göra installationer till någon som resonerar som du gör. Jag har gjort jobb till folk som vill köpa materialet själv och det har inte någon gång blivit rätt. Att plocka ihop VVS- eller elmaterial är inte enkelt och det är verkligen inte något en lekman klarar av.

Aldrig, säg "aldrig". Det är ett gott råd. När magen kurrar och telefonen slutar ringa samtidigt som räkningarna samlas på hög, är nog "aldrig" långt borta. Eller hur?

Men. Att plocka ihop allt material i förväg och inte missa en endaste koppling eller svep, är inte lätt. Det är bla. därför servicebilen finns. Den är alltså inte i första hand till för att transportera rörläggaren till och från gratisluncher på betald arbetstid. Tvärs om, faktiskt. Den skall förhindra dessa transporter, vilket inte alla riktigt försått.

O Onde skrev:
Dessutom kan man utgå från att den som är så snål att han vill köpa materialet själv kommer ha synpunkter på hur lång tid han tycker arbetet borde ha tagit och det blir bara problem att jobba för sådana kunder.
Vilket skitsnack! Det där är bara bortskämt struntprat, från någon som gärna spenderar andras pengar.

Resten av ditt inlägg är bara en blandning av hörsägner (i bästa fall) och ren rappakalja från en person med ett ohemult ego.

Staffan

• Gilla
Rollerörkrök och 9 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske ska testa Fast pris istället. Borde passa dig bättre. Då slipper du fundera när hantverkaren går å långskiter på morgonen.
Det handlar inte om vad jag funderar på längre utan vad jag kan förvänta mig.
Med denna kommentar från dig tycker jag att du försvarar din rätt att långskita etc på kundens bekostnad utan att jag utförligen avtalar med dig om detta?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Det står i Ktjl. Där borde du läsa på innan du bestämmer dig.
jag vet precis vad som gäller. Det finns ingen garanti överhuvudtaget enligt konsumenttjänstlagen. Däremot har VVSaren ett ansvar för sitt jobb. För nybyggnation så blir det ett entreprenadansvar. Men några garantier finns det inte om inte VVS-firman frivilligt erbjuder det.

• Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Man kan ju att misstänka att delar av sveriges dyrast-i-europa priser kommer ur det system som beskrivs. Egentligen är det de som säljer produkterna till hantverkarna som gör den stora förtjänsten. Att hantverkarna, som det verkar i tråden, helt köpt systemet att slussa pengar till grossisterna är lite oroande. Att egenföretagare vägrar kritiskt se sin roll är ju normen i alla brancher eftersom deras leverne beror på det. Jobbar man för lön borde man kunna kritiskt genomskåda det som sker. Tråkigt när arbetare helt sväljer företagares narrativ.

Enligt ovan köper alltså hantverkarna produkter till överpriser lägger på 20% och säljer sina timmar till underpris för att upprätthålla grossistens vinster. Systemet försvårar inköp från utlandet och upprätthåller sveriges katastrofpriser med konsekvenser på hela budgeteringen av nybyggen vilken i förlängningen påverkar kvaliteten av sveriges byggda miljö. Jättebra grej att vara delaktig i.

Det är givetvis smidigt att jobba med samma produkter hela tiden. Det handlar dock om att avstå från kompetens och bli montör av ett märke. Något som borde föranleda lägre löner.
det börjar ju på storföretagen som NCC och liknande som styr den oligopolliknande byggsektorn i Sverige

• Gilla
DandrO
  • Laddar…
Mikael_L
Abbe W Abbe W skrev:
Med denna kommentar från dig tycker jag att du försvarar din rätt att långskita etc på kundens bekostnad utan att jag utförligen avtalar med dig om detta?
Du ska nog inte förvänta dig att någon som tror att kunden är ansvarig för att uppfylla kollektivavtalen ska förstå det du är ute efter.
Det är lite av detta som jag finner så märkligt, att det just bland hantverkare finns så många som driver företag men inte har en susning om vilka regelverk de verkar inom.

• Gilla
DandrO och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.