kashieda kashieda skrev:
Det vi inte fått veta är om hantverkaren bjöd på arbetet eller tog betalt för det.
Tycker det är tveksamt om det överhuvudtaget är gjort.....

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tycker det är tveksamt om det överhuvudtaget är gjort.....
Frågan är väl om badrummet finns..?

• Gilla
  • Haha
RoTe och 4 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Jag har godkänt ett avstånd mellan tvättstället och spegelskåpet, ifall det får påverkan för ett annat standardmått och användningen av spegelskåpet på ett sätt som vi inte godkänt, så behöver vi naturligtvis bli upplysta om det. Det är inte vi som anlitas som fackmän. Faktum är att frågan var specifikt ställd för det mellanrummet, inte som fråga hur högt spegelskåpet ska sitta. Visst kan man tycka att vi kunde räkna ut det, men det är inte vi som är i ställning att räkna ut vad för påverkan olika val får på annat, det är hantverkaren.

Det är inte konstigare än att vi skulle peka ut var en handdukstork ska sitta, då måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den inte är för nära duschen. Eller om vi vill ha en lång takdusch, så måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den kan monteras på ett sätt att vi inte slår i huvudet när vi ska duscha. Och så vidare…
Jag håller med dig här, en hantverkare ska kunna sånna här saker och rekommendera vad som fungerar och inte. Vi vanliga dödliga privatpersoner som kanske gör max två badrum under en livstid måste kunna lita på expertisen, det finns ju en anledning att man inte gör arbetet själv.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Jag håller med dig här, en hantverkare ska kunna sånna här saker och rekommendera vad som fungerar och inte. Vi vanliga dödliga privatpersoner som kanske gör max två badrum under en livstid måste kunna lita på expertisen, det finns ju en anledning att man inte gör arbetet själv.
Fast om jag ska betala 600000 för ett badrum,då kommer jag ha millimeter precision på hur saker ska se ut...
Inte att allt ska vara standard....
Någon har ju bestämt (förhoppningsvis) innan bygget börjar hur det ska se ut...

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
P
K Klockanpå skrev:
Att man inte följt monteringsanvisningarna.
Ge oss då en kopia av dem, så att vi kan bedöma själva.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
K Klockanpå skrev:
Vi har inte godkänt att spegelskåpet ska monteras i någon annan höjd över golv än den som är fackmässig (B).
Det finns ingen fackmässig höjd.
K Klockanpå skrev:
Känner mig väldigt trygg i detta vid en rättslig prövning.
Hur har det gått?

P
K Klockanpå skrev:
Svarade på att om du varit läskunnig hade du också sätt skåpet på rätt höjd men eftersom du liksom hantverkaren inte är det, så har ni inte satt skåpet enligt monteringsanvisningarna. 😘
Hur ska man tolka ordet "sätt" i den meningen?

Paul-Staffanstorp
K Klockanpå skrev:
Du kanske ska läsa det tiotusentals gånger?

För som du skälv bekräftar så är det två olika frågor, den ena avser avstånd mellan spegelskåpet och tvättstället, den andra överkantens höjd från golvet.

Det vi har svarat är att vi vill ha standardmått. Går hantverkaren sedan och installerar ett standardmått mellan tvättstället och till följd av det installerar spegelskåpet för lågt i förhållande till golvet, så har inte spegelskåpet installerats på en fackmässig höjd, den har inte upplyst oss om det och heller inte avrått oss från det.

Låt säga att spegeln endast hade varit 50x50 cm. Tvättstället är på 80 cm, vilket är fackmässigt. Hantverkaren installerar spegeln på 20 cm över tvättstället, vilket är fackmässigt avstånd till tvättstället givet att blandaren inte är högre. Då hamnar spegeln på 100 cm i underkant och 150 cm i överkant Tycker du det är en fackmässig installationshöjd på spegeln?
Till och med ett litet barn vet att ett tvättställ sitter på ca. 80-90cm höjd till ovankant och kunde då räknat ut att med 20cm mellan det och spegelskåpet så skulle ovankanten hamna på 150-160cm från golvet...😱

Men DU som förhoppningsvis vuxen om än ett troll lyckas inte med den bedriften... beklagligt 🤥

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det finns inget standardmått lilla gubben. Fattar du inte det? Du måste skälv tänka.

Det var så dags att gnälla när jobbet var gjort. Klarar du inte av att rita ett streck på väggen? Människor är olika långa. Det kanske du har märkt ändå? Skippa allt teoretiskt bullshit om stdmått och fackmässighet på ett badrumsskåp. Det är DU som har fuckat upp det, ingen annan.

Det funkar inte att stå bredvid och kommentera matchen. Skärp dig, engsgera dig! Prata med dina hantverkare. Varje dag. Varför är du så konflikträdd?
Neeeeej.... måste man själv som kund tänka... du skojar. ;)
Mycket enklare att bara ställa krav på hantverkaren att denna ska kommunicera och tänka åt en ju. 😱

K Klockanpå skrev:
Fast det där argumentet kan du komma släpandes med i varenda moment hantverkaren anlitats för. Vad mer menar du att vi behöver mikrostyra hantverkaren om? Vart kaklet ska sitta? Hur fogen ska sättas? Vart reglar ska monteras? Med din logik skulle ingen anlita en hantverkare eftersom man i praktiken hade behövt göra allt själv ändå.

Så vad är det du egentligen säger? Vad är fackmässig installationshöjd enligt dig?

Det finns inget krav på att vi ska ”engagera” oss, däremot finns gott om skyldigheter för hantverkaren att engagera oss vid osäkerhet.
Har du inte fattat efter 8 sidors inlägg att DET INTE FINNS EN FACKMÄSSIG INSTALLATIONSHÖJD utan man måste kommunicera om vissa sakers placering om inte man är kapabel att ge hantverkaren en ritning på hur man vill ha det !!!

....och där kom den igen... som kund har man inga ansvar och skyldigheter i din låtsasvärld, du kan fan inte vara på riktigt. 😱🙃

K Klockanpå skrev:
Utveckla. Vart i tråden framgår att vi har kommit överens om installationshöjd på spegelskåpet?
Du har ju godkänt hur högt över tvättstället skåpet skulle monteras så alltså var ni överens om det. Yeah. ;)

K Klockanpå skrev:
Vi har en totalentreprenad. Googla vad det betyder.
Det betyder väl för fan inte att ni är helt utan eget ansvar... du gör ju dig bara dummare och dummare för varje inlägg i denna tråden så jag rekommenderar dig nog att lägga ner för du har ju bevisligen inte medhåll från någon härinne på dina korkade åsikter.

Dock är detta och sådana som du anledningen till att jag klart och tydligt i mina offerter skriver...
"Arbetet utförs som en utförandeentreprenad där ni tar fram ritningar och övrig dokumentation på hur ni vill ha det utfört. Vi utför sedan detta till er i enlighet med denna dokumentation och fackmässigt enligt gällande branschregler."

Sen är det även sådana som dig TS som är anledningen till att vi inte utför arbeten åt folk från diverse forum eller sociala medier utan enbart till de som fått tag i oss via rekommendationer och gamla kunder för då slipper man de flesta tomtar & troll. ;)

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ni vet hur högt tvättstället ska sitta. Ni vet avståndet mellan tvättställ och nederkant spegel. Förhoppningsvis vet ni måtten på spegelskåpet. Ni kan inte lägga ihop 1+1 och på så sätt veta var överkant spegel kommer hamna.
Är det så?
Nej, de var inte själv kapabla att lägga ihop de måtten och förstå att ovankanten hamnade för lågt i deras tycke förrän allting var färdigt för de tittade aldrig ens in i badrummet under hela projekttiden verkar det som. 😱😂

Att du inte vill ha hjälp?

Problemet är att du inte förstår distinktioner av fackmässighet.

Du postulerar i klassisk jurist-autistisk stil ett mantra kring fackmässighet för att du har läst om några ARN-beslut och diskussioner angående detta. Det är inte relevant i ditt fall. Det håller inte för en stämning i tingsrätten.

Någon dag ska dina hantverkare givetvis montera andra saker i din lägenhet.

-Vilken höjd ska tavlorna monteras på? Ska de sitta symmetriskt på väggen eller lite längre från hörnen?
-Ska hallspegeln sitta före eller efter hatthyllan från ytterdörren? Vilken höjd?
-Ska skohyllan liva med hatthyllan på vänster eller höger sida? Vilken höjd?
-Vilken höjd ska hatthyllan sitta på?
-Var ska gardinerna sitta? Vilken höjd?
-Hur långt ska gardinstängerna gå förbi fönstren?
Vad är fackmannamässigt? Svaret är att det inte går att använda det språkbruket här. Fackmässigt handlar om att hatthyllan är monterad på sånt sätt att inte ramlar ner när den är belastad. Den ska också vara i våg. Hur högt den ska sitta, det bestämmer du, inte hantverkaren.

Jag kan visa på när jag själv monterade badrumsmöbler på landet. Här är monteringsanvisningen:
[länk]
Det finns inte ett enda mått angående höjd på kommoden i monteringsanvisningen. Varför?
Jag valde att montera den på 95 cm höjd för att jag är 200 cm lång. Är det fackmässigt?

Vad är fackmässigt utförande med min installation? Jo, att kommoden är monterad på ett sådant sätt att den inte rasar ner och att den är monterad i våg.

Var har du din monteringsanvisning och dina bilder?
Huvudet på spiken... TS har ingen koll på vad fackmässighet innebär och än mindre kommunikation. 🙃

K Klockanpå skrev:
Försäkringsbolagen ersätter inte skador för sådant som inte är fackmässigt utfört. Kan tycka att du borde känna till det om du hänger på ett husforum.
Det är ju fackmässigt utfört eftersom placeringen inte handlar om fackmässighet vilket du inte verkar koppla ens efter 270 inlägg i tråden... jisses. 😱

K Klockanpå skrev:
Så enligt din logik är ett spegelskåp som installeras dikt i taket fackmässigt installerad givet att den är monterad på ett sätt att den inte rasar ner och är i våg? Intressant!
EXAKT... nu börjar du koppla.... har du sagt att du vill ha det där och den är korrekt monterad i våg och för att inte rasa ner så får du ditt skåp precis var fan du vill... 😂

Självklart, för det var ju det som du som kund specade i din uppdragsbeskrivning/ritning.

Var har du dina bilder? Monteringsanvisning?
Jag börjar tro att det inte ens finns några eller att ärendet ens existerar eftersom inte TS klarar av att visa upp det efter åtskilliga förfrågningar om detsamma... alltså en ren och skär trolltråd.

K Klockanpå skrev:
Men du förstår inte vad fackmässigt betyder. Nedan har du skåpet i fråga. Som framgår av monteringsanvisningen så ska spegelskåpets överkant vara på 190 cm. Jag menar att hantverkare som installerar saker enligt monteringsanvisningar, rekommendationer, branschpraxis och annat som inte är bindande håller sig till vad som är fackmässigt.

[länk]
Oh my god...

Du påstår dig ha renoverat ett badrum för typ 600k och så har du köpt Svedbergs billiga skräpinredning till detta och dessutom ett skåp SOM INTE ÄR TILL FÖR ATT BYGGA IN I NÅGON VÄGG... ja jisses...

Nä fan... jag lämnar detta fjolliga tramset nu... trolla du vidare så länge folk orkar med dig.

Ett hett tips, skaffa dig ett arbete så du slipper fördriva all din fritid med att trolla på nätet och fördärva forum efter forum med ditt trams.

Bye

• Gilla
Jorel03 och 7 till
  • Laddar…
P
A APHP skrev:
Ja det är nog för lågt enl standard. Fick själv ingripa - i sista minuten- när vår fackman höll på att placera det vid 200 cm höjd vilket han sade var standard, vi är ganska små så vi sänkte till 190...
Standard borde väl vara att alla från de som når med näsan över kommodkanten till de som är så långa att de nästan slår i taket ska kunna spegla sig?

Men eftersom det troligen kommer att göra att det förekommer onödigt mycket ospeglat spegelglas i våra badrum, så kan jag tänka mig en standard som inskränker sig till mellan den tionde och den nittionde percentilen i normalfördelning[*] av svenskars längd.

[*] Det här förutsätter förstås att svenskars längd har någon sorts normalfördelning.

Redigerat:
P
Keiller Keiller skrev:
Under veckan som gått, som TS skrivit här, har TS äkta hälft tröttnat på byggkaoset och ringt in en seriös hantverkare som åtgärdat klåparens arbete?
Så kan det vara. Inte helt otroligt.

Medan TS sitter framför dator flera timmar i sträck varje dag/natt.

Tecknad person vid dator säger: "I can't: this is important. Someone is wrong on the internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
The next TS post will be titled: "Is there a standard fingernail length? I haven't found it anywhere on toilet paper!".

K Klockanpå skrev:
Ni behöver inte vara oroliga. Hantverkaren insåg sitt misstag för flera dagar sedan och har avhjälpt felet.
Visa mig en lögn och jag ser detta

• Gilla
naikon
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Ni behöver inte vara oroliga. Hantverkaren insåg sitt misstag för flera dagar sedan och har avhjälpt felet.
Vilket skitsnack.

• Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Bästa med juridiken är att man kan ha och får rätt samtidigt som 99 % av alla 🐑 på Byggahus tror att man har fel.

Felet är som sagt avhjälpt med hot om att jag annars hade vidtagit rättsliga åtgärder.

• Haha
NyKarin och 3 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Felet är som sagt avhjälpt
Exakt hur åtgärdades felet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.