K Klockanpå skrev:
Jag skrev inte tråden för att utbilda någon som inte vet. Bästa är om du bara låter bli att uttala dig om sådant du saknar kompetens för.
Så säger den som totalt saknar kompetens att ens få ett spegelskåp att hamna på rätt höjd. Varför sitter det fel när du är så kompetent?

• Gilla
Tullio och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Jag skrev inte tråden för att utbilda någon som inte vet. Bästa är om du bara låter bli att uttala dig om sådant du saknar kompetens för.
Varför skrev du tråden då? Du vill inte ha åsikter som avviker från din, och du vet att du har rätt. Vad är syftet med tråden?

• Gilla
da Silva och 5 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Du verkar faktiskt bara kränkt över att du inte förstår juridik och att du bara kan komma med svaga åsiktsargument 😘
Till stor skillnad ifrån den som gnäller om sitt badrum utan att fixa det.

Vad gör du?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Sakfrågan lär ju aldrig landa i konsensus här, och det är vad det är. Men snälla @Klockanpå kan du bjuda alla som engagerat sig på ett par bilder före och efter flytten av skåpet? Väldigt nyfiken på hur ett infällt badrumsskåp ser ut.
Det lär inte bli någon flytt av skåpet på länge. TS har ju stoppat alla betalningar till hantverkaren. Så han vill väl ha kvar skåpet där det är i lång väntan på att ärendet kommer upp i tingsrätten.
TS är ju expert på juridik så det kommer nog att gå bra för honom.
Den som väntar får se.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte orkat följa hela tråden, men stämmer det att beställaren har bett att få skåpet installerat på ett sätt som egentligen inte är godkänt genom ha det infällt, hantverkaren har upplyst om det kräver avvikelse (från branschregler och därmed fackmannamässighet) att göra så, vilket beställaren har godkänt. Därefter har hantverkaren frågat om höjden över handfatet för nichen för få den på rätt plats och i efterhand klagar beställaren på att det inte är fackmannamässigt?
Det låter väldigt förvirrat att begära en speciallösning och sen klaga på att den inte är standard.

B Byggmarodören skrev:
Det låter väldigt förvirrat att begära en speciallösning och sen klaga på att den inte är standard.
Att TS är förvirrad har väl framgått rätt tydligt? Å ena sidan sitter underkant på skåpet på avtalad höjd medans överkanten är för låg...
K Klockanpå skrev:
Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer.

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
190 - 200 cm i överkant. Du får ta uppgiften för sanning.
Så vi pratar alltså om 13 cm för lågt, för att du ska acceptera det som fackmannamässigt?
190-177=13, ifall det skulle vara oklart.

Och tanken dök aldrig upp att fråga var överkanten hamnade? Eller att kliva in i badrummet och se hur hålet blir innan allt var klart?

Istället väljer du att gnälla när allt är klart, trots flera chanser att be hantverkarna korrigera det har funnits.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Klockanpå skrev:
Nej. Vi har fått fråga om vilket avstånd det åtminstone behöver vara för att blandaren inte ska slå i, vilket enligt hantverkaren var 25 cm. Det är inte samma sak som ”vilken höjd vill ni att spegelskåpet ska sitta på?”.
Då ljög du alltså i inledningen av denna tråd när skrev:
"Nej vi har inte kommit överens om höjd. Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer."

Enligt det inlägget så är ni överens om ett avstånd på 25 cm, inte ett avstånd det åtminstone behöver vara.

Om du inte förstår skillnaden så är det inte konstigt att det blir missförstånd mellan dig och hantverkaren. Det verkar bli missförstånd mellan dig och alla, men det är kanske alla andras fel? Och, nej jag är inte hantverkare, men jag kan tänka själv och kan fråga om jag inte förstår, och jag har en förmåga att kunna erkänna när jag själv klantat mig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Bästa med juridik är att man kan ha rätt även när hundra andra påstår att man har fel 😘

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Bästa med juridik är att man kan ha rätt även när hundra andra påstår att man har fel 😘
Det svåra med juridik är inte att ha rätt utan att få rätt.

Vi ser fram emot rättens utslag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi ser fram emot ett beslut i rätten - samt vad det kommer att kosta TS.

Men jag förmodar att rätten inte tar upp ärendet.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Det har du helt rätt i, dock minskar sannolikheten att du faktiskt har rätt ju fler som säger emot, eller åtminstone om rätt information ligger på bordet, för så kan det faktiskt vara, du har ett 100% säker fall här till din favör, men inte utifrån den informationen som du lagt fram här.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Helt rätt. Men vad har det med dig att göra?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Tänk om domaren tillhör de hundra andra? Har det inte slagit dig att juridik är en vetenskap utan andra sanningar än de som fastställs av domstolar?

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vi ser fram emot ett beslut i rätten - samt vad det kommer att kosta TS.

Men jag förmodar att rätten inte tar upp ärendet.
Jo om man stämmer någon så tas det alltid upp. Eftersom beloppet tvisten gäller är mindre än ett halvt prisbasbelopp så blir det ett s k FT-mål, dvs förenklat tvistemål med bara en ensam domare .
Vi får hoppas att hantverkaren har läst tråden. Här finns allt han behöver för att försvara sitt agerande. Tyvärr blir det inte så dyrt för TS. När han förlorar måste han betala motparten bara för en timmes juridiskt bistånd. Men skåpet sitter kvar!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.