57 994 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Av första stycket 4 § konsumenttjänstlagen framgår att näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmässigt och tillvarata mina intressen med omsorg samt samråda med mig om det behövs. Om fråga A betyder B och näringsidkaren inte i samråd med oss förklarar det så har den brustit i sin omsorgsplikt eftersom det ligger i vårt intresse att tjänsten ska utföras fackmässigt och att vi ska kunna använda spegelskåpet på ett ändamålsenligt sätt.kashieda skrev:
K Klockanpå skrev:
Det står inte där att hantverkaren måste förklara varför hen frågar.K Klockanpå skrev:Av första stycket 4 § konsumenttjänstlagen framgår att näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmässigt och tillvarata mina intressen med omsorg samt samråda med mig om det behövs. Om fråga A betyder B och näringsidkaren inte i samråd med oss förklarar det så har den brustit i sin omsorgsplikt eftersom det ligger i vårt intresse att tjänsten ska utföras fackmässigt och att vi ska kunna använda spegelskåpet på ett ändamålsenligt sätt.
Det har du alltså dragit ur röven.
K Klockanpå skrev:Av första stycket 4 § konsumenttjänstlagen framgår att näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmässigt och tillvarata mina intressen med omsorg samt samråda med mig om det behövs. Om fråga A betyder B och näringsidkaren inte i samråd med oss förklarar det så har den brustit i sin omsorgsplikt eftersom det ligger i vårt intresse att tjänsten ska utföras fackmässigt och att vi ska kunna använda spegelskåpet på ett ändamålsenligt sätt.
Uppdraget m.m.
Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Han har gjort det, frågat dig om ett avstånd blir bra, du svarar ja.
Ha ha ha!K Klockanpå skrev:Av första stycket 4 § konsumenttjänstlagen framgår att näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmässigt och tillvarata mina intressen med omsorg samt samråda med mig om det behövs. Om fråga A betyder B och näringsidkaren inte i samråd med oss förklarar det så har den brustit i sin omsorgsplikt eftersom det ligger i vårt intresse att tjänsten ska utföras fackmässigt och att vi ska kunna använda spegelskåpet på ett ändamålsenligt sätt.
Ingenting i lagtexten säger att hantverkaren ska hjälpa dig att lägga ihop två tal. Det förutsätts att varje frisk människa kan addera skåpets höjd till den överenskomna höjden för underkanten. Låtsas inte om att du inte vet på vilken höjd tvättstället är. Du har väl tvättat dig nån gång?
Det är inte hantverkarens ansvar att ifrågasätta dina val när det gäller så enkla saker som höjd över golv. Stå för att du inte förstod innebörden av frågan. Ge dig !!!!!
Du har beställt ”standardhöjd” för underkanten relativt tvättstället, för vilken en standard finns.K Klockanpå skrev:
Då är det ju inte hantverkaren som ska beskyllas för var ovankanten hamnar, utan den ondskefulle tillverkaren av skåpet.
Spring och stäm nu, fjolla! Du vågar aldrig!
Så vad menar du att omsorgsplikten innebär om inte vad som står i lagtextens ordalydelse?S Saxdaling skrev:Ha ha ha!
Ingenting i lagtexten säger att hantverkaren ska hjälpa dig att lägga ihop två tal. Det förutsätts att varje frisk människa kan addera skåpets höjd till den överenskomna höjden för underkanten. Låtsas inte om att du inte vet på vilken höjd tvättstället är. Du har väl tvättat dig nån gång?
Det är inte hantverkarens ansvar att ifrågasätta dina val när det gäller så enkla saker som höjd över golv. Stå för att du inte förstod innebörden av frågan. Ge dig !!!!!
Frågan var tydlig från näringsidkaren och det var inte om höjden på spegelskåpet, det framgår uttryckligen av säkert 5-10 tidigare svar. Kan du inte läsa?
Svarade på att om du varit läskunnig hade du också sätt skåpet på rätt höjd men eftersom du liksom hantverkaren inte är det, så har ni inte satt skåpet enligt monteringsanvisningarna. 😘Alfredo skrev:
Redigerat:
Jo du har fel som i alla dina inlägg. Frågan avsåg just höjden på spegelskåpet. En höjd över golv för ett objekt kan mätas från underkant, från överkant eller ibland från mitt i objektet. Oavsett vilken metod man använder så definierar den alla mått då objektets storlek är känd.K Klockanpå skrev:
Ett så elementärt konstaterande är pinsamt att en vuxen person inte förstår.
Att du har farit med osanning i 5-10 tidigare svar ändrar ingenting.
Skåpet sitter där du har beställt. Punkt.
Hantverkaren har uppfyllt sin plikt att kolla med kunden innan han sätter upp skåpet.
Han kan inte lastas för att du inte förstår elementär matematik.
Mycket gubbtrams från dig nu.S Saxdaling skrev:Jo du har fel som i alla dina inlägg. Frågan avsåg just höjden på spegelskåpet. En höjd över golv för ett objekt kan mätas från underkant, från överkant eller ibland från mitt i objektet. Oavsett vilken metod man använder så definierar den alla mått då objektets storlek är känd.
Ett så elementärt konstaterande är pinsamt att en vuxen person inte förstår.
Att du har farit med osanning i 5-10 tidigare svar ändrar ingenting.
Skåpet sitter där du har beställt. Punkt.
Hantverkaren har uppfyllt sin plikt att kolla med kunden innan han sätter upp skåpet.
Han kan inte lastas för att du inte förstår elementär matematik.
Frågan avsåg uttryckligen (vi har det på skrift) vad avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet ska vara. Enligt hantverkaren behöver det åtminstone vara 25 cm för att blandaren inte ska slå i skåpet. Vi bekräftade att det behöver vara åtminstone så högt monterat att blandaren inte blir i vägen. Någon avstämning eller godkännande om höjd på spegelskåpet har dock inte funnits. Ifall det var vad hantverkaren insinuerade med sin fråga så duger uppenbarligen inte det givet vad som åligger den enligt konsumenttjänstlagen. Vi kan inte läsa någons tankar.
Ditt svar visar tyfligt vilken dålig beställare du är. Svaret på frågan från hantverkaren skulle naturligtvis ha varit en motfråga: ”om du sätter det så att alla i familjen kan se sig i spegeln så blir det väl långt mer än 25 cm till handfatet?”K Klockanpå skrev:Mycket gubbtrams från dig nu.
Frågan avsåg uttryckligen (vi har det på skrift) vad avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet ska vara. Enligt hantverkaren behöver det åtminstone vara 25 cm för att blandaren inte ska slå i skåpet. Vi bekräftade att det behöver vara åtminstone så högt monterat att blandaren inte blir i vägen. Någon avstämning eller godkännande om höjd på spegelskåpet har dock inte funnits. Ifall det var vad hantverkare insinuerade med sin fråga så duger inte det. Vi kan inte läsa någons tankar.
Alla vi andra i tråden hade svarat ungefär på det sättet. Vi hade fokuserat på att säkerställa funktionen inte på ord som fackmässigt eftersom ett sådant ord i praktiken kan betyda nästan vad som helst.