58 045 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
F fredrik.johansson skrev:
Nja vi har godkänt ett mått mellan tvättställ och spegelskåpet som föreslagits av hantverkaren själv. Att det sedan fått påverkan på vad spegelskåpets överkant hamnat på är så klart uppenbart för alla nu, men det var det inte för oss när hantverkaren frågade om avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet. Det är två olika mått. Vi utgår från att hantverkaren installerar allting med standardutföranden, i annat fall måste den informera oss om det.O skrev:
Hur menar du?
Normal höjd för tvättställ är 80-90cm vanligt är 85-87cm över golv. Om ni kräver att spegelskåpet skall monteras på en viss höjd över tvättstället är det spegelskåpets höjd som avgör var överkanten hamnar. Jag kan inte se att det finns något att anmärka på. Ni har ju fått det som ni vill. Eller?
Fast då har du ju godkänt placeringen, konsekvensen för höjden blir ju ett naturligt resultatK Klockanpå skrev:Nja vi har godkänt ett mått mellan tvättställ och spegelskåpet som föreslagits av hantverkaren själv. Att det sedan fått påverkan på vad spegelskåpets överkant hamnat på är så klart uppenbart för alla nu, men det var det inte för oss när hantverkaren frågade om avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet. Det är två olika mått. Vi utgår från att hantverkaren installerar allting med standardutföranden, i annat fall måste den informera oss om det.
Jag har godkänt ett avstånd mellan tvättstället och spegelskåpet, ifall det får påverkan för ett annat standardmått och användningen av spegelskåpet på ett sätt som vi inte godkänt, så behöver vi naturligtvis bli upplysta om det. Det är inte vi som anlitas som fackmän. Faktum är att frågan var specifikt ställd för det mellanrummet, inte som fråga hur högt spegelskåpet ska sitta. Visst kan man tycka att vi kunde räkna ut det, men det är inte vi som är i ställning att räkna ut vad för påverkan olika val får på annat, det är hantverkaren.A ajn82 skrev:
Det är inte konstigare än att vi skulle peka ut var en handdukstork ska sitta, då måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den inte är för nära duschen. Eller om vi vill ha en lång takdusch, så måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den kan monteras på ett sätt att vi inte slår i huvudet när vi ska duscha. Och så vidare…
Jag är också inne på att du godkänt montagehöjden iom detta. Det kan tyckas taskigt men nog borde du själv som vuxen individ kunnat dra slutsatser om monteringshöjd?K Klockanpå skrev:Nja vi har godkänt ett mått mellan tvättställ och spegelskåpet som föreslagits av hantverkaren själv. Att det sedan fått påverkan på vad spegelskåpets överkant hamnat på är så klart uppenbart för alla nu, men det var det inte för oss när hantverkaren frågade om avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet. Det är två olika mått. Vi utgår från att hantverkaren installerar allting med standardutföranden, i annat fall måste den informera oss om det.
Uppenbarligen refereras det till någon annan tråd här men om du nu bygger ett badrum för en halv miljon så hade enkla måttsatta ritningar över sånt här varit på sin plats.
Jag har godkänt ett avstånd mellan tvättstället och spegelskåpet, ifall det får påverkan för ett annat standardmått och användningen av spegelskåpet på ett sätt som vi inte godkänt, så behöver vi naturligtvis bli upplysta om det. Det är inte vi som anlitas som fackmän. Faktum är att frågan var specifikt ställd för det mellanrummet, inte som fråga hur högt spegelskåpet ska sitta. Visst kan man tycka att vi kunde räkna ut det, men det är inte vi som är i ställning att räkna ut vad för påverkan olika val får på annat, det är hantverkaren.tommib skrev:
Jag är också inne på att du godkänt montagehöjden iom detta. Det kan tyckas taskigt men nog borde du själv som vuxen individ kunnat dra slutsatser om monteringshöjd?
Uppenbarligen refereras det till någon annan tråd här men om du nu bygger ett badrum för en halv miljon så hade enkla måttsatta ritningar över sånt här varit på sin plats.
Fast borde inte hantverkaren kunna dra den slutsatsen i den egenskap han är i och därmed också upplysa oss om att avståndet kommer innebära att spegelskåpet hamnar för lågt ner? Särskilt när frågan inte ens var om spegelskåpets höjd, utan avståndet mellan tvättställ och spegelskåp. Två helt olika sakfrågor.tommib skrev:
Jag är också inne på att du godkänt montagehöjden iom detta. Det kan tyckas taskigt men nog borde du själv som vuxen individ kunnat dra slutsatser om monteringshöjd?