Hej!

Någon som känner till om det finns någon standardhöjd på vilken man ska montera handdukskrokar respektive WC-rullshållare? Håller på att färdigställa vårt badrum...

Tusen tack på förhand! :)

hallo finns väl egentligen ingen standard höjd för detta men vad gäller pappershållaren tycker jag du skall sätta dig på "dass" å hålla hållaren där du känner den är i rätt höjd & sätta den där.....krokarna beror ju på vad för typ av handdukar du skall ha ,bad
handdukar bör ju sitta på ca 1.70-1.80 & vanliga småhandukar på ca 1.4-1.5...men det är ju en smaksak....lycka till

toapappershållare brukar sitta 70 från golv ök, handukskrokar på 1.6-1.7m
speglar å badrumsskåp 1.8 ök. Sen är det givetvis fritt att sätta var man vill...

Mikael_L
Ska vi ta årets trådlyft, typ ... ;)
https://www.bbgruppen.se/kophjalp/montagehojder/

Ett par exempel, ifall sidan/länken försvinner, på sidan finns det lite mer, bl.a. höjder i kapprum och annat.

Diagram över rekommenderade monteringshöjder för badrumsinredning, inklusive tvättställ och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av rekommenderade monteringshöjder för tillbehör runt en offentlig toalett.
Skapa konto

Schematisk illustration av rekommenderade monteringshöjder i ett duschutrymme, inkluderar mått.
Skapa konto

• Gilla
Ritor och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska vi ta årets trådlyft, typ ... ;)
[länk]

Ett par exempel, ifall sidan/länken försvinner, på sidan finns det lite mer, bl.a. höjder i kapprum och annat.

[bild]
[bild]
[bild]
Satt just och funderade på detta med standardhöjder på toapappershållare och tänkte starta en tråd om det, men nu behövs ju inte det :D

Jag har lite funderingar om hur man tänkt när man valt att sätta rek. höjd till 700mm, mellan golv och underkant på toahållaren?

För mig är det ett otyg att få fatt på pappret. Jag är normallång och har inga speciella krämpor i övrigt. Står man upp och ska försöka böja sig ner för att ta papper så är det en riktig akrobatikövning, sitter man ner så är det fortfarande för lågt. Speciellt krångligt är det när badrummet är väldigt smalt, då ska man först bak med armen, sedan ner, för att sen vinkla upp handen inuti hållaren för att försöka nå pappret, som givetvis är av sådan sort som går av bara man tittar på det.

Någon som har liknande funderingar? Eller är det bara jag som har suttit för mycket på vattenklosetten :)

• Gilla
Staffan.Linden
  • Laddar…
Nu sitter jag här på dass igen och funderar fortfarande på hur jag ska få tag på toapappret :thinking::D

• Gilla
16386
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Nu sitter jag här på dass igen och funderar fortfarande på hur jag ska få tag på toapappret :thinking::D
Haha, kul :) Jag fick lov att mäta här på jobbet nu och där sitter toalettpappret på 900 och det känns ändå rätt OK när man sitter där. Kanske skulle kunna vara lite lägre utan olägenhet när man sitter men 700 känns extremt lågt? Eftersom man oavsett inte ska stå och pissa så behöver man inte ta hänsyn till den höjden ;)

En annan sak som stör mig ofantligt när det kommer till toalettpapper är när hållaren sitter typ bakom toaletten (långt bakom på sidan) - men det är väl någon kvarleva från någon som alltid står upp som tyckte det var en bra placering.

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Mikael_L
Älskar denna tråd, den är över 15 år gammal och har 8 inlägg (innan jag nu skrev detta).
½ inlägg om året... :cool:

Men jag ska mäta hemma ikväll vilken höjd jag valde.

• Gilla
Hajjen och 1 till
  • Laddar…
:cool:

På jobbet verkar alla sitta på 700mm. Jag tänker såhär, att även om det är måttat efter någon som sitter ner så känns det som att det borde vara lättare att komma åt om den sitter högre upp? :thinking: Vi har iof en del trånga toaletter så problemet kanske blir större där.

Lite nyfiken på hur man tänkte när "standard" hamnade på 700mm

Hemma sätter jag hållaren där jag vill ha den ;)

Måttet 700 avser väl nedre delen av en full rulle från mark. I exempelvis tapwells fall innebär det att hållaren monteras på 850mm från golv.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag ska mäta hemma ikväll vilken höjd jag valde.
66 cm till centrum av tappen som håller rullen.
Underkant av en full rulle hamnar väl på ca 60cm.

Jag har aldrig upplevt att höjden känts konstig eller så, fast jag förstår tanken att den kommer lite lågt ifall man står upp.
Vi har dessutom rätt ordentligt med avstånd mellan stolen och väggen, så det blir aldrig någon armbrytande akrobatik att nå pappret.

Jag håller ju alltid vad jag lovar, så jag antar att jag mätte höjden den 23/9 2021.
Men jag skrev ju aldrig att jag skulle rapportera resultatet. :D

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Då sitter man i samma sits. Verkar vara en hel del olika bud om distansen i sidled. 70 till under delen av rullen känns rätt ok med standardavstånd till vägg (nybygge). I sidled beror det väldigt på om jag sitter rakt eller vilar armbågarna på knäna... Hur sitter man när det beger sig egentligen? Gör alla frekventa användare lika här hemma osv? Skitsvårt ju.

Mikael_L
Ja sånt här kommer alltid att orsaka beslutsångest hos oss hus och hem-byggare, i alla fall för alla som liksom mig hela tiden övertänker. :)

Du har ju lite mått samt åsikter här i tråden.
Om det inte är tokbråttom så kan du väl även göra så att du går runt med ett måttband eller tumstock i någon vecka, och varje gång du använder muggen på något nytt ställe så tar du en funderare på om placeringen just där kändes bra eller dålig, och sen mäter du vad det är för mått. Ganska snart bör det gå att få en uppfattning om ungefär hur man vill ha det.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.