58 045 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Är det en hantverkare eller en arkitekt du har dialogen med? Finns någon arkitekt och ritningar för projektet eller är allt ad hoc?K Klockanpå skrev:Fast borde inte hantverkaren kunna dra den slutsatsen i den egenskap han är i och därmed också upplysa oss om att avståndet kommer innebära att spegelskåpet hamnar för lågt ner? Särskilt när frågan inte ens var om spegelskåpets höjd, utan avståndet mellan tvättställ och spegelskåp. Två helt olika sakfrågor.
Så vad du säger är att du inte kan räkna ut var skåpets överkant hamnar givet ett visst mått från handfatet?
Ja, man kan tycka att hantverkaren som fäller in ett skåp i en vägg innan tätskikt borde dubbel- och trippelkolla exakt placering med tanke på konsekvenserna av ett fel men ärligt talat är det lika lätt att säga att du rimligen måste kunna förstå var skåpet överkant hamnar. Det finns rekommendationer men ingen hård standard så vitt jag vet. Om något så finns det standarder för höjden på handfatet.
Med en så komplex produkt som ett skåp infällt i ett tätskikt tycker jag personligen att det är ditt fel som byggherre att du inte levererat en måttsatt ritning till hantverkaren.
Ja, man kan tycka att hantverkaren som fäller in ett skåp i en vägg innan tätskikt borde dubbel- och trippelkolla exakt placering med tanke på konsekvenserna av ett fel men ärligt talat är det lika lätt att säga att du rimligen måste kunna förstå var skåpet överkant hamnar. Det finns rekommendationer men ingen hård standard så vitt jag vet. Om något så finns det standarder för höjden på handfatet.
Med en så komplex produkt som ett skåp infällt i ett tätskikt tycker jag personligen att det är ditt fel som byggherre att du inte levererat en måttsatt ritning till hantverkaren.
Så vad är det vi anlitar hantverkaren för om inte hans sakkunnighet?tommib skrev:
Så vad du säger är att du inte kan räkna ut var skåpets överkant hamnar givet ett visst mått från handfatet?
Som sagt om vi vill ha en handdukstork nära en dusch så förväntar man sig att hantverkaren installerar den på ett ändamålsenligt sätt så du inte kortsluts när du duschar, även om du gärna vill ha handdukstorken på ett bekvämt avstånd från duschen. Ser faktiskt inte vad skillnaden är i vårt fall. Om hantverkaren frågar oss om X och det får påverkan för Y så måste vi naturligtvis bli upplysta om det.
Den specifika frågan var som sagt om ett visst avstånd mellan tvättställ och spegelskåp är OK. För att vi ens skulle kunna dra slutsatsen om vilken höjd spegelskåpet då hamnar på så förutsätter det att vi ens vet vilken höjd tvättstället är på, vilket vi inte har någon aning om.
Det är inte samma fråga som ”vilken höjd vill ni ha spegelskåpet på”.
Stämmer men det vi trots allt har anlitat är en näringsidkare som behöver förhålla sig till ett antal skyldigheter i konsumentskyddslagstiftningen.A ajn82 skrev:
Absolut. Hantverkaren ska ta till vara på dina intressen i möjligaste mån och jag är en stark förespråkare av konsumenträtt. Här tycker jag dock att du går bort dig. Handfat sitter monterade på ungefär samma höjd överallt, det diffar kanske 10 cm. Att därifrån dra slutsatser om spegelhöjd är rätt enkelt. Du vet väl rimligen vilken storlek på spegelskåp du köpte? Du är ansvarig för att tala om för hantverkaren hur du vill ha det. I plågsam detalj oftast, om man har särskilda krav. Vilket jag anser att ett i tätskiktet infällt skåp är. Det är väldigt udda, jag har inte sett det i någon bostad som jag besökt.
Nåväl, vad jag säger eller tycker ändrar inget. Jag beklagar att du fått problem och det är trist att det kostar så mycket pengar att få hantverkare att göra något. Jag tycker dock att du i första hand har dig själv att skylla vad gäller skåpet.
Du borde, som det skrevs ovan, ha haft en arkitekt eller projektledare som motpart.
Nåväl, vad jag säger eller tycker ändrar inget. Jag beklagar att du fått problem och det är trist att det kostar så mycket pengar att få hantverkare att göra något. Jag tycker dock att du i första hand har dig själv att skylla vad gäller skåpet.
Du borde, som det skrevs ovan, ha haft en arkitekt eller projektledare som motpart.
Dessa två situationer är absolut inte jämförbara. För elmateriel finns tydliga regler att förhålla sig till. För spegelhöjd finns det inte, oavsett om du tycker att det borde finnas.K Klockanpå skrev:Som sagt om vi vill ha en handdukstork nära en dusch så förväntar man sig att hantverkaren installerar den på ett ändamålsenligt sätt så du inte kortsluts när du duschar, även om du gärna vill ha handdukstorken på ett bekvämt avstånd från duschen. Ser faktiskt inte vad skillnaden är i vårt fall. Om hantverkaren frågar oss om X och det får påverkan för Y så måste vi naturligtvis bli upplysta om det.
Hantverkaren frågade dig var du ville ha skåpet, i förhållande till handfatet. Om du hade specifika krav borde du tagit reda på hur detta påverkar övriga mått. Om hantverkaren hade frågat var du vill ha skåpets underkant i förhållande till golvet istället för handfatet, hade du reagerat då?
P Pin skrev:
Men... Som i andra trådar du har om det här badrummet... Man har faktiskt en skyldighet som beställare också - som att t.ex. inte beställa ett badrum för 600tkr utan ordentliga ritningar... Det är ju du som tillåtit att det byggs ad hoc.K Klockanpå skrev:
Kanske en dum fråga, men är det ett spegelskåp godkänt för inbyggnad, eller sätter man tätskikt i skåpet också? Eller är dörren tät? Tätskiktet måste ju vara tätt överallt om det ska bli bra 🤔
En helt ärlig fråga för jag funderade i lite såna banor här om dagen för mitt kommande badrum...
En helt ärlig fråga för jag funderade i lite såna banor här om dagen för mitt kommande badrum...
Precis och vi har inte ”i plågsam detalj” sagt något om vilken höjd spegelskåpet ska installeras på, vad ska hantverkaren göra då? Jo efterfråga vilken höjd vi vill ha spegelskåpet på.tommib skrev:
Absolut. Hantverkaren ska ta till vara på dina intressen i möjligaste mån och jag är en stark förespråkare av konsumenträtt. Här tycker jag dock att du går bort dig. Handfat sitter monterade på ungefär samma höjd överallt, det diffar kanske 10 cm. Att därifrån dra slutsatser om spegelhöjd är rätt enkelt. Du vet väl rimligen vilken storlek på spegelskåp du köpte? Du är ansvarig för att tala om för hantverkaren hur du vill ha det. I plågsam detalj oftast, om man har särskilda krav. Vilket jag anser att ett i tätskiktet infällt skåp är. Det är väldigt udda, jag har inte sett det i någon bostad som jag besökt.
Ja det är godkänt.I Ingenjör Jesper skrev:
Du lägger ord i munnen på mig. Jag har inte sagt att hantverkaren efterfrågat vart vi ville ha skåpet i förhållande till tvättställen, han frågade om avståndet emellan dem var ok. Det säger endast vilket avstånd som är acceptabelt, inte vilken höjd skåpet ska installeras på. Du pratar om äpplen och päron.tommib skrev:
Dessa två situationer är absolut inte jämförbara. För elmateriel finns tydliga regler att förhålla sig till. För spegelhöjd finns det inte, oavsett om du tycker att det borde finnas.
Hantverkaren frågade dig var du ville ha skåpet, i förhållande till handfatet. Om du hade specifika krav borde du tagit reda på hur detta påverkar övriga mått. Om hantverkaren hade frågat var du vill ha skåpets underkant i förhållande till golvet istället för handfatet, hade du reagerat då?
Det är din tolkning av vad hantverkaren frågade men av vad du har skrivit så tänkte han mest sannolikt att han frågade vilken höjd skåpet ska ha. Att som byggare fråga om ett avstånd utan att ha tänkt använda sig av det måttet känns väldigt märkligt. Med tanke på vad du verkar ha lagt på badrummet förstår jag att det känns surt när det blev fel men det låter som en ren kommunikationsmiss mellan er.K Klockanpå skrev:Du lägger ord i munnen på mig. Jag har inte sagt att hantverkaren efterfrågat vart vi ville ha skåpet i förhållande till tvättställen, han frågade om avståndet emellan dem var ok. Det säger endast vilket avstånd som är acceptabelt, inte vilken höjd skåpet ska installeras på. Du pratar om äpplen och päron.
Visst kan du prova att få byggaren att gå med på att flytta den gratis, sannolikheten känns inte särskilt stor men det går alltid att försöka. Dock behöver du fundera på hur relationen för resten av bygget kan komma att påverkas om du är för påstridig och han utöver denna miss har gjort ett bra jobb. Själv hade jag varit glad om han ens gick med på att dela 50/50 på kostnaden att flytta skåpet. (Går det ens när det verkar sitta ihop med tätskiktet?)