155 808 läst ·
41 svar
156k läst
41 svar
Finns det en bra arbetsmetod för att ta bort stubbar?
Jag har Makita 18 v tigersåg. Den sågar sig igenom det mesta. Men visst.
Ett träd på 24 cm tar väl inte så lång tid med vanlig såg
Ett träd på 24 cm tar väl inte så lång tid med vanlig såg
Det jag tycker påverkar mest är vädret, blåser det mycket så kommer stammen "ställa sig" på bladet. Då får man vackert vänta
Kilar borde hjälpa men kanske lite vanskligt att använda i fel skede. Men om terrängen tillåter det så tittar jag åt vilket håll trädet lutar och sågar så det faller i den riktningen, då kommer ju egentyngden göra att det sakta tynger på rätt punkt och det minskar spänning. Sedan faller det, ganska odramatsikt. Det blir självklart inte så fint snitt som när ett proffs gör det. Men detta handlar ju bara om avverkning
Jag har Tigersåg på sladd och ett långt blad från Bosch med karbidtänder på som är gjort för "grenar och stammar". Sågat 30cm sleepers stockar med det, funkar fint
Lovar att det sitter någon riktigt timmerman nu och skrattar eller gråter över dessa kommentarer
Jag har Tigersåg på sladd och ett långt blad från Bosch med karbidtänder på som är gjort för "grenar och stammar". Sågat 30cm sleepers stockar med det, funkar fint
Lovar att det sitter någon riktigt timmerman nu och skrattar eller gråter över dessa kommentarer
Bra tipsViktor.J skrev:
Det jag tycker påverkar mest är vädret, blåser det mycket så kommer stammen "ställa sig" på bladet. Då får man vackert väntaKilar borde hjälpa men kanske lite vanskligt att använda i fel skede. Men om terrängen tillåter det så tittar jag åt vilket håll trädet lutar och sågar så det faller i den riktningen, då kommer ju egentyngden göra att det sakta tynger på rätt punkt och det minskar spänning. Sedan faller det, ganska odramatsikt. Det blir självklart inte så fint snitt som när ett proffs gör det. Men detta handlar ju bara om avverkning
Lovar att det sitter någon riktigt timmerman nu och skrattar eller gråter över dessa kommentarer![]()
Vi tog två mindre träd med tigersåg. 24 cm blad för trä. Hur enkelt som helst. Precis bredvid en elledning dessutom. Gjorde rejäla riktskär och sedan föll dom precis där dom skulle. Smidigt att kapa upp i mindre bitar. Tigersågen hade inget problem alls att ta sig igenom en stam på 25 cm .
Vi fäste även ett band så att en kunde dra så det föll åt rätt riktning.
Båda lutade ju precis dit vi ville fälla dom så det var ju inte så svårt. Tog stubbarna också med tigersågen. Inga problem
Vi fäste även ett band så att en kunde dra så det föll åt rätt riktning.
Båda lutade ju precis dit vi ville fälla dom så det var ju inte så svårt. Tog stubbarna också med tigersågen. Inga problem
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Ingen bra idé.K Kurtivan skrev:
För många år sen skulle en granne ta upp 30 stubbar och han tyckte att det skulle vara bra att spränga upp dem. Han hade inte några sprängämnen så han blandade själv, klorex var vanligt som ogräsbekämpningsmedel på den tiden och han hade ju hört att blandade man klorex med socker fick man ett effektivt sprängämne. Han testade med att göra ett rejält hål i en stubbe och fyllde på med klorex och socker men det bara brann utav f-n och i och för sig förbrändes stora delar av stubben men det blev ju ingen explosion så han tog en rörbit av järn på c:a 10 cm och 3,5 cm i diameter, pluggade ändarna, borrade hål i den ena pluggen, fyllde rörbiten med klorex och socker och stoppade in en tjärstubin i hålet och sedan stoppade han röret under en av de återstående stubbarna och tände på, sprang en bit och slängde sig ner. Det small ordentligt och stubben gick att ta loss ganska enkelt.
Fint, tänkte han men en längre rörbit skulle göra att stubbarna kastades upp och lade sig på marken så han slapp dra upp stubben. Sagt och gjort. Han tillverkade 28 rörbomber med 20 cm längd, kopplade ihop alla via tjärstubin och frågade om jag vill se hans revolutionerande metod. Jag gick dit och det var några stycken som skulle bevittna underverket, alla satt med ryggen mot hans stenmur och i backen på andra sidan muren skulle det ske. Tjärstubiner brinner långsamt så det blev en rejäl väntan och under tiden berättade han vad han gjort. Några av oss undrade om det var så klokt att göra dubbelt så stora bomber, men vi skulle snart se resultatet. Rätt var det var small den första bomben och splittret och jorden som regnade över oss och hela hans trädgård sa oss att vår undran nog var befogad. Han ville slita bort stubinen men vi sade till honom att sitta kvar. Går en bomb av när du är på väg dit är du körd sa vi så han stannade kvar i skydd. När alla 28 bomberna smällt gick vi över muren för att se resultatet. Inga spår av stubbar men rejäla kratrar i hela backen där träden en gång stått, jord och träflisor överallt. Jag hjälpte honom senare då han avverkat mer skog att bryta upp stubbarna med en vanlig stubbrytare. Det tog faktiskt kortare tid än sprängningen eftersom det var enklare efterjobb, det blev ju inga kratrar utan bara ett hål där stubben stått.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Hörde om någon som använt metoden men han hade mycket ljung i området och elden spred sig via ljungens rotsystem så de hade tydligen att rejält jobb med att släcka småbränder och de tvingades att sitta vakt i flera dagar innan de vågade tro på att allt var släckt.K Kurtivan skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 078 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 078 inlägg
Ska man fälla träd med tigersåg är det en bra idé att ta ur och rensa ibland.
Slaglängden är ju bara ett par cm, så dem kan inte transportera bort spånen. Fogsvans med långa drag går förmodligen bättre.
Slaglängden är ju bara ett par cm, så dem kan inte transportera bort spånen. Fogsvans med långa drag går förmodligen bättre.
B byggeskafram skrev:
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Faktiskt, när jag tänker efter så provades en liknande metod av en annan av mina dåtida grannar.K Kurtivan skrev:
Precis bredvid platsen där han brukade ställa upp sin bil växte ett par rejäla alar. Dels blev det en massa klet på bilen och dels tyckte han att en av jättealarna verkade ganska murken. Vi trodde att det var en ursäkt för att ta ner den men efter att ha borrat ett hål i trädet i fråga såg vi att han hade rätt så vi tog ner trädet som stod på vår mark. Det var nog bra eftersom stora delar av stammen var rejält murket och det bodde en massa myror i trädet.
Kvar stod stubben. Vi tyckte det var OK men grannen sa att han kunde ta hand om stubben så slapp vi myrorna som nu skulle hitta något annat ställe att bo på. OK, tänkte vi, han kan få böka med stubben. Han hällde bensin eller rödsprit eller någon annan brännbar vätska (minns inte vad det var) i stubben tills den inte sög åt sig mer och sen tände han på. Problemet var att vätskan förgasades i lagom takt först så det brann friskt men så småningom blev det rejält varmt och förgasningen tog extra fart. Efter någon timme stod det en eldpelare ur stubben och den blev högre och högre hela tiden och så småningom såg det ut som en svetslåga, fast flera meter hög.
Grannens familj turades om att vakta stubben och det tog flera dagar innan bensinen eller rödspriten eller vad det nu var hade brunnit färdigt. Spektaklet var en sevärdhet för hela grannskapet. Kvar var till slut bara en grop, ja den andra alen hade ju också gått åt men med ett rep hade vi fixat så den skulle falla så att det inte var fara för brand eller annan skada. Ibland får jag för mig att han gjorde det med avsikt men jag tror inte det.
Båda mina inlägg i den här tråden visar ganska bra att visst kommer visdom av erfarenhet men att erfarenhet oftast kommer av dumhet...
Låter ju som en riktigt bra semestersyssla ändå, brandvakt vid stubbarmaSerafim Dahl skrev:
Faktiskt, när jag tänker efter så provades en liknande metod av en annan av mina dåtida grannar.
Precis bredvid platsen där han brukade ställa upp sin bil växte ett par rejäla alar. Dels blev det en massa klet på bilen och dels tyckte han att en av jättealarna verkade ganska murken. Vi trodde att det var en ursäkt för att ta ner den men efter att ha borrat ett hål i trädet i fråga såg vi att han hade rätt så vi tog ner trädet som stod på vår mark. Det var nog bra eftersom stora delar av stammen var rejält murket och det bodde en massa myror i trädet.
Kvar stod stubben. Vi tyckte det var OK men grannen sa att han kunde ta hand om stubben så slapp vi myrorna som nu skulle hitta något annat ställe att bo på. OK, tänkte vi, han kan få böka med stubben. Han hällde bensin eller rödsprit eller någon annan brännbar vätska (minns inte vad det var) i stubben tills den inte sög åt sig mer och sen tände han på. Problemet var att vätskan förgasades i lagom takt först så det brann friskt men så småningom blev det rejält varmt och förgasningen tog extra fart. Efter någon timme stod det en eldpelare ur stubben och den blev högre och högre hela tiden och så småningom såg det ut som en svetslåga, fast flera meter hög.
Grannens familj turades om att vakta stubben och det tog flera dagar innan bensinen eller rödspriten eller vad det nu var hade brunnit färdigt. Spektaklet var en sevärdhet för hela grannskapet. Kvar var till slut bara en grop, ja den andra alen hade ju också gått åt men med ett rep hade vi fixat så den skulle falla så att det inte var fara för brand eller annan skada. Ibland får jag för mig att han gjorde det med avsikt men jag tror inte det.
Båda mina inlägg i den här tråden visar ganska bra att visst kommer visdom av erfarenhet men att erfarenhet oftast kommer av dumhet...
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Är lite tacksam för att jag numera inte har lika galna grannar. Har inte tänkt på de här grannarna på kanske femtio år men inser nu att det ju faktiskt aldrig hann bli tråkigt med dem. Nån dårskap hittade de alltid på men de var ju trevliga.K Kurtivan skrev:
Klicka här för att svara