155 783 läst ·
41 svar
156k läst
41 svar
Finns det en bra arbetsmetod för att ta bort stubbar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om det är stubbar efter relativt små träd (säg upp till 20 cm diameter):
Gräv, hugg rötter, gräv, hugg osv. Använd inte finaste yxan.
Till sist en lina om stubben till bilens dragkrok, med mycket slack.
Så med ett ryck, och lite tur, går de djupaste rötterna av och resterna åker upp.
Testat på gamla fruktträd. Inga garantier lämnas dock
Gräv, hugg rötter, gräv, hugg osv. Använd inte finaste yxan.
Till sist en lina om stubben till bilens dragkrok, med mycket slack.
Så med ett ryck, och lite tur, går de djupaste rötterna av och resterna åker upp.
Testat på gamla fruktträd. Inga garantier lämnas dock
Borra hålmed träborr och kapa så mycket du kan i stubben elda sedan i hålet du får mitt i stubben.
Efter ett tag brinner det på båda sidor av snitten du sågar ut i de större rötterna.
Om det gäller en riktigt stor stubbe behöver man elda vid många tillfällen.
Man kan verkligen se hur elden äter på stubben där man sågar snitt med ex motorsåg men var försiktig så du inte sågar i jord eller sten.
Jag har bekämpat de stubbar jag inte kunnat bryta upp med minigrävare på detta sätt.
Lycka till
Efter ett tag brinner det på båda sidor av snitten du sågar ut i de större rötterna.
Om det gäller en riktigt stor stubbe behöver man elda vid många tillfällen.
Man kan verkligen se hur elden äter på stubben där man sågar snitt med ex motorsåg men var försiktig så du inte sågar i jord eller sten.
Jag har bekämpat de stubbar jag inte kunnat bryta upp med minigrävare på detta sätt.
Lycka till
Jag köpte en skog och byggde ett hus i skogen kapade ner alla träd och grävde upp det jag kunde med minigrävare.
10-15 stubbar var jag tvungen att elda bort. Jag testade att koppla en wire till dragkroken till en 3,5t skåpbil till en av de större rötterna på en stubbe jag kapat 5 år tidigare. det enda som hände var att skåpbilens bakdel studsade 2 meter sidledes så att ekipaget stod helt rakt och jag spräckte kåpan under ratten med knät. Inte att rekommendera! Med roten hände INGENTING ändå hade jag grävt fram den och kapat den från stubben. Ett tips om stubben inte brinner utan bara pyr, ställ en byggfläkt på behörigt avstånd och bara blås med den alltså ingen värme på. Då blir det bättre syretillförsel och renare förbränning.
Än en gång lycka till
10-15 stubbar var jag tvungen att elda bort. Jag testade att koppla en wire till dragkroken till en 3,5t skåpbil till en av de större rötterna på en stubbe jag kapat 5 år tidigare. det enda som hände var att skåpbilens bakdel studsade 2 meter sidledes så att ekipaget stod helt rakt och jag spräckte kåpan under ratten med knät. Inte att rekommendera! Med roten hände INGENTING ändå hade jag grävt fram den och kapat den från stubben. Ett tips om stubben inte brinner utan bara pyr, ställ en byggfläkt på behörigt avstånd och bara blås med den alltså ingen värme på. Då blir det bättre syretillförsel och renare förbränning.
Än en gång lycka till
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag förutsätter att det är ganska små träd, upp till 30-40 cm i diameter.
Ha ett par plankstumpar att bryta mot. Det är bra att vara två personer och ha två spett. Vass spade och yxa
Min granne säger att en back öl underlättar jobbet, men det säger han om alla jobb
- Gräv runt om
- Hugg/såga av alla rötter du kommer åt.
- Sätt ett spett under och börja bryta. Du kommer att hitta fler rötter.
- Börja om med punkt 1. Du får svära innan om du vill.
- Lyft bort stubben.
Ha ett par plankstumpar att bryta mot. Det är bra att vara två personer och ha två spett. Vass spade och yxa
Min granne säger att en back öl underlättar jobbet, men det säger han om alla jobb
Jag tog just bort ett stubbhelvete på tomten. Trots att jag grävde en halvmeter runt stubben så kom jag aldrig fram till rötterna, så det blev att hugga upp stubben uppifrån med (billig) yxa och kilar tills ingenting fanns kvar över marknivå. Sedan borrade jag en massa hål rakt ner i stubbresterna, hällde på gödsel och vattnade rejält innan jag fyllde igen hålet. Tanken med detta var att snabba på förruttnelseprocessen. Idén fick jag från det amerikanska medlet stump remover.Har du inte bråttom så kanske detta kan vara en lämplig metod.
Som jag fattat det så duger det med att hälla i ett kväverikt gödsel, t.ex. blodmjöl.
Nackdelen med alla dessa metoder är att det blir rester kvar i marken, som kan orsaka en sättning när de ruttnar.
Som jag fattat det så duger det med att hälla i ett kväverikt gödsel, t.ex. blodmjöl.
Nackdelen med alla dessa metoder är att det blir rester kvar i marken, som kan orsaka en sättning när de ruttnar.
...som jag skrev tidigare, jag kör med tigersågen. Ett bra långt blad och pendling på Max så är det som att skära smör. Visst sliter det på bladet men det är ju inget att gråta blod för, ett blad räckte utan problem senast. Har tidigare Gjort samma sak med ett 10-tal fruktträd samt när vi tog bort en 20m gammal häck.. Nu har vi sandjord så det är enkelt att rafsa undan jorden så man ser rötter o stammen bättre annars är nog just det det största jobbet, men det måste man ju göra i vilket fall som helst.
Har även gjort det med en stam på 50 cm men då vart det mer jobb och man var tvunget att vara två pers och bända stubben med ett spätt så man kom åt alla rötter.
Har även gjort det med en stam på 50 cm men då vart det mer jobb och man var tvunget att vara två pers och bända stubben med ett spätt så man kom åt alla rötter.
Jag kan också lovorda tigersågen, köpten en billig stor kaluns på Jula och sedan ett par långa blad sen är det bara att köra, själv brukar jag spruta bort jorden/sanden med vattenslangen för att se bättre vart jag skall kapa, men högtrycken var ju en ännu roligare idé.