155 799 läst ·
41 svar
156k läst
41 svar
Finns det en bra arbetsmetod för att ta bort stubbar?
Det går att göra på mindre än 5 min, ca 1 min per stubbe, utan att använda vare sig tigersåg eller stubbfräs... 
http://www.youtube.com/watch?v=oQ0td2HBZCQ
http://www.youtube.com/watch?v=oQ0td2HBZCQ
Inte provat men det var de som väckte upp tråden från sin djupa sömn.
Har bara en envis stubbe så den är på tok för dyr för den, det blir fortsätta med tigersågen när våren slår till på allvar.
Har bara en envis stubbe så den är på tok för dyr för den, det blir fortsätta med tigersågen när våren slår till på allvar.
Nä, jag har koll på denna trådDemmpa skrev:
Att sätta en plåthink eller tunna utan botten runt stubbar och fylla med grillkol är en vanlig metod. Jag gissar att metoden att kryssa stubben med en såg/yxa och/eller borra ett antal hål för att sedan elda ovanifrån funkar ungefär lika bra. Skulle jag försöka med hink/tunna så skulle jag helst redan ha ett antal hål/snitt i stubben. Eld brinner bättre med många ytor och en stubbe som inte torkat ut och är utan några öppningar är bara en yta. Använd en lövblås, blåsbälg, varmluftspistolen, tryckluften etc för att tillföra mer syre.
Bästa tipset är att måla dit en måltavla och använda stubben som mål varje gång det är grillfest, stubben ruttnar bättre vid tillförsel av kväve.
Bästa tipset är att måla dit en måltavla och använda stubben som mål varje gång det är grillfest, stubben ruttnar bättre vid tillförsel av kväve.
Vi tog inte bort stubbarna. 10 är gamla Björk stubbar från förra ägaren. Var för slöa för att gräva upp dom även de troligen skulle gå fort. Istället hällde vi på mer jord och plantera granar på stubbarna. De ser ut att trivas.
Fick idén av en hyresvärd jag hade som kapade ner stubben till en oxel så långt de gick och placera en syrenbuske där.
Fick idén av en hyresvärd jag hade som kapade ner stubben till en oxel så långt de gick och placera en syrenbuske där.
Har någon testat med en klassisk stubbbrytare?
Jag har en del järnrör och ett kedjeblock över och är lite sugen på att prova att bygga en. Det gå antagligen snabbare att bara gräva upp men bygga är ju alltid kul.
Jag har en del järnrör och ett kedjeblock över och är lite sugen på att prova att bygga en. Det gå antagligen snabbare att bara gräva upp men bygga är ju alltid kul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag var barn hjälpte jag farsan att bryta med stubbrytare. Vad jag minns var det rätt effektivt. Man spände så hårt man orkade och fick sen spetta, gräva, hugga rötter tills man kunde spänna ytterligare. Tillslut lossnade stubben.T toolman77 skrev:
Bra tips!
Vad tror ni om att fälla två träd på 20 cm i diameter med tigersåg? Känns onödigt att skaffa motorsåg för så små träd.
Vad tror ni om att fälla två träd på 20 cm i diameter med tigersåg? Känns onödigt att skaffa motorsåg för så små träd.
B byggeskafram skrev:
Jag har gjort det. Man får tänka till så bladet inte nyper. Tror det är lättare att styra fallet med en motorsåg
Och kunskap. Men spelar det ingen roll åt vilket håll det faller, det inte måste vara fint och inga barn eller djur är i närheten så går det fint.
Om man slår in kilar så bör man väl kunna förhindra att den inte nyper fast?
Något fel på yxa? Eller helt vanlig såg?
Jag gjorde ett försök häromåret med en 12v tigersåg på en julgran. Det var inte så smidigt som jag hade hoppats kan jag erkänna...
Jag gjorde ett försök häromåret med en 12v tigersåg på en julgran. Det var inte så smidigt som jag hade hoppats kan jag erkänna...