kök plan arkitekt.png kök plan ikea.png

Vi ska lägga ett Berg & Berg 14 mm XXL (240x20 cm) vitoljad furu, lamell, flytande montering. Kährs 2 mm kombinerad stegdämpare och fuktspärr. Limma med Casco vitt utomhuslim, D-klassat.

Idag har vi rivit bort allt utom det ursprungliga bärande trägolvet i 22 mm gran. Fult men rätt stadigt, så vi tänker lägga det nya golvet direkt på det. Det gamla ligger i längsled, så vi lägger de nya plankorna på andra ledden, dvs från 3,6-metersvägg till 3,6-metersvägg. Det kommer ändå solljus från två håll.

Då blir inga avstånd längre än 281-50=231 cm så vi tänkte lägga golvet utan skarvar på längden. Ska funka enligt säljaren på Fredells.

Men har lite funderingar på hur jag ska få det snyggast runt trösklar, skåpstomme och maskiner... sist jag la golv hade jag inte så mycket valfrihet! Så alla tips tas tacksamt emot.

Såhär är läget:
  • Diskmaskinen har fäste för golvsockel. Finns ej på spis eller kylskåp.
  • Kylen ska stå i en nisch på ca 70 cm bredd. Där tänkte jag lägga något vibrationsdämpande på 60 bredd (lite störande nattetid), droppskydd över. Och sen lägga Berg&Berg-plank sista 10 cm längs ytterväggen.
  • Skåpstommen står direkt på det bärande grangolvet och sen lägger vi det nya golvet flytande runtom. Pga familjeläget blev jag tvungen att göra så, det gick inte att blåsa ut allt och lägga riktigt golv först. Skåpen är nya IKEA Metod som står på plastben i alla hörn, 3 cm in från gavel och 12 cm in från framkant.
  • Huset är ju gammalt och snett så höjden på skåpen från golv är helt olika, kommer bli ett rejält jobb att snickra golvsockel som tätar mellan stomme och nya golvet. Täcksidor på kortsidor av skåp.
  • Under diskbänk och diskmaskin ligger det 2 st droppskydd som stomme + maskin står på. De slutar ca 7-8 cm in från framkant på skåpstommen och har ju sitt ”utlopp” framåt men man kan ju kila in golvet under dem.
  • Dörröppningen mot trädgården finns inte än, den bygger de förhoppningsvis under oktober så jag låter bli att lägga golvet tills den är klar. Så får vi väl dra dit sidorna på dörrfodret själva när golvet ligger. Hoppas kunna lägga sista (första?) Berg&Berg-plankan rätt tajt mot ytterdörrtröskeln och slippa list där.
  • Dörröppningen mot hallen har en gammal ektröskel infälld under dörrfodret, ligger lös direkt på grangolvet. Tyvärr går den ner ett par mm under parketten i hallen, funkar väl men är inte supersnyggt. Jag velar mellan att slipa upp och behålla tröskeln, eller lägga furuplanken en bit in i dörrhålet och köra en mindre tröskel.
  • Dörröppningen mot vardagsrummet är nygjord, den har grangolvet ända fram till där väggen tidigare var, sedan är det ca 10 cm grovyxad lättbetongsten innan vardagsrumsparketten kommer. Ligger även el i ett VP-rör nermosat i skarven mot grangolvet.
  • Tveksamt om jag får den gamla betongen jämn nog att lägga Berg&Berg-planken nästan ända ut och sedan köra en smal tröskel (trä, mässing eller alu?). Eller om jag ska nöja mig med att jämna ut hyfsat och sedan köra tröskel på ca 10 cm bredd. Den tror jag inte heller att jag fäller in under dörrfodret utan lägger dikt an istället.
  • Starkt av den som orkat läsa hit ner! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.