jag håller på att sätta igen en gammal dörr som går in till vad som varit en groventre i anslutning till vår tvättstuga. Rummet är i en över 100 år gammal lada med den gamla trästommen kvar.
När jag rev ut dörren såg jag att de inte verkar gjort särskilt mer med väggarna än att tryckt in glasfiberisolering mellan rummens väggmaterial (spånskivor) och ytterpanelen. Den del av konstruktionen jag lyckats se verkar torr å fin, och inte tagit stryk av detta.
Hur bör jag tänka kring min isolering? Där är ingen vindpapp eller ångstärr att täta mot. Så jag tänker att det kanske bara är att köra på i samma stil tillsvidare? Förhoppningen är att totalrenovera utrymmet inom ett par år.

Funderar dock på om det är bättre att sätta t.ex. träfiberisolering istället för paroc mineralull. Ifall det på något sätt minskar risken för att den nu blottade delen av stommen ska ta stryk?
 
  • Vägg med glasfiberisolering i gammal lada, träreglar synliga, brandsläckare till höger, diverse verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bänkebänkpress skrev:
jag håller på att sätta igen en gammal dörr som går in till vad som varit en groventre i anslutning till vår tvättstuga. Rummet är i en över 100 år gammal lada med den gamla trästommen kvar.
När jag rev ut dörren såg jag att de inte verkar gjort särskilt mer med väggarna än att tryckt in glasfiberisolering mellan rummens väggmaterial (spånskivor) och ytterpanelen. Den del av konstruktionen jag lyckats se verkar torr å fin, och inte tagit stryk av detta.
Hur bör jag tänka kring min isolering? Där är ingen vindpapp eller ångstärr att täta mot. Så jag tänker att det kanske bara är att köra på i samma stil tillsvidare? Förhoppningen är att totalrenovera utrymmet inom ett par år.

Funderar dock på om det är bättre att sätta t.ex. träfiberisolering istället för paroc mineralull. Ifall det på något sätt minskar risken för att den nu blottade delen av stommen ska ta stryk?
Är det en innervägg mot tvättstugan ? I så fall skall du itne ha någon plast eller ångbroms.
Är dfet mot yttervägg är det inte fel med en ångbroms, jag skulle inte satt plast om du inte kan garantera att alla väggar är plastade så det är helt tätt, för kommer det inte fukt så är det svårt att få ut den sen, det är där ångbromsen hjälper: Den släpper ut fukt som av ngn anledning krupit in.

Men har det varit sådär i många år utan problem så skulle jag inte ha några problem med att låta det fortsätta vara utan varken plast eller ångbroms- har ju uppenbarligen funkat länge isf
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det en innervägg mot tvättstugan ? I så fall skall du itne ha någon plast eller ångbroms.
Är dfet mot yttervägg är det inte fel med en ångbroms, jag skulle inte satt plast om du inte kan garantera att alla väggar är plastade så det är helt tätt, för kommer det inte fukt så är det svårt att få ut den sen, det är där ångbromsen hjälper: Den släpper ut fukt som av ngn anledning krupit in.

Men har det varit sådär i många år utan problem så skulle jag inte ha några problem med att låta det fortsätta vara utan varken plast eller ångbroms- har ju uppenbarligen funkat länge isf
det är en yttervägg. Har stuckit in armen en bit in i ytterväggen som är mot tvättstugans del och kan inte känna att där är någon plast. Och den delen känns iaf torr och fin.
Så jag tänker att det känns kanske rätt meningslöst att plasta de drygt 2,5kvm väggyta som jag nu sätter igen. Däremot har jag satt vindskydd på utsidan.

Bör jag tycka i så mycket isolering jag kan runt stolpen som syns till höger i bild, eller är det bättre att där är lite luftigt runt den?
lite isolering runt den antar jag så klart att där kanske borde vara?
 
B Bänkebänkpress skrev:
det är en yttervägg. Har stuckit in armen en bit in i ytterväggen som är mot tvättstugans del och kan inte känna att där är någon plast. Och den delen känns iaf torr och fin.
Så jag tänker att det känns kanske rätt meningslöst att plasta de drygt 2,5kvm väggyta som jag nu sätter igen. Däremot har jag satt vindskydd på utsidan.

Bör jag tycka i så mycket isolering jag kan runt stolpen som syns till höger i bild, eller är det bättre att där är lite luftigt runt den?
lite isolering runt den antar jag så klart att där kanske borde vara?
Om du inte drevar mot stolpen så kommer du få kallras där, så jag hade absolut tryckt in isolering där.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du inte drevar mot stolpen så kommer du få kallras där, så jag hade absolut tryckt in isolering där.
så det gär fallet är det bättre att klä in den här stolpen med isolering, än att inte göra det? På utsidan är panelen spikad rakt på stolpen, och den utgör lite mer än väggen djup.
 
  • Väggkonstruktion med isolering, träreglar och en synlig trästolpe utan isolering på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bänkebänkpress skrev:
så det gär fallet är det bättre att klä in den här stolpen med isolering, än att inte göra det? På utsidan är panelen spikad rakt på stolpen, och den utgör lite mer än väggen djup.
Generellt sett vill du ju inte ha köldbryggor, så absolut. Finns det plats att isolera den så skulle jag gjort det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.