Hej, jag använder mig av plc-bus som är en el-styrning som skickar signaler genom elnätet för att styra diverse el. Problemet är att det uppstår andra störningar som plc-bus blockeras av och det finns en lösning på detta från en webshop i Hong Kong med en Modul Kondensator 8.8uF . Ni som sitter med all kunskap, borde detta inte vara en kondesator som bara är kopplad mellan nollan och fasen. Skulle uppskatta tips på vilken konsensator som i så fall skulle vara lämplig om man bygger ihop detta själv och tar delar från typ Elfa eller Farnell.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Vet inte hur man löser avstörning av PLC, men en kondensator på 8.8 uF mellan L-N skulle vid 230 V och 50 Hz ge en ström på 0.63 A eller 146 W. Så burken är nog uppbyggd med fler komponenter.
Tackar, jag fick nyligen svar från tillverkaren och det verkar vara 4st 2,2uF på ett kretskort men ingen övrig elektronik. Enligt dom skulle jag behöva 1st 8,8uF box till usb transreceivern och en modul för 3-fas repeatern så det drar iväg rätt mycket i pengar bara för att testa om det blir bättre. Därför skulle jag vilja testa med egna kondensatorer hur det blir men jag känner mig osäker på vilken typ av kondensator man ska välja, väljer man fel kan dom väl explodera eller bli varma och orsaka oönskade effekter.
Filter för 3fas:en,
Filter för 3fas:en,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondensatorn du väljer måste vara bipolär och tåla minst 230VAC. Skall den dessutom vara på 8,8 uF blir det ingen helt billig komponent.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-601-71&toc=19373 är inte helt rätt kapacitans, men det går att prova.
Sedan finns det nätfilter också. Vet du vad som orsakar störningen? Filtren kommer att till viss del filtrera bort signalerna du försöker skicka också.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-601-71&toc=19373 är inte helt rätt kapacitans, men det går att prova.
Sedan finns det nätfilter också. Vet du vad som orsakar störningen? Filtren kommer att till viss del filtrera bort signalerna du försöker skicka också.
Redigerat:
Har du möjlighet kan du säkert skaffa avlagda faskompenseringskondingar från lysrörsarmaturer. De blir mycket lämpliga och är på alla sätt säkra och ändamålsenliga vid nätspänning. Har du möjlighet att testa din kommunikation på samma fas i din anläggning, vitsen med det du visar är i princip att ge en någorlunda lågimpediv signalväg mellan faserna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
...förutom att dessa kondingar troligen passerade bäst-före för 20 år sedan... Mät upp kapacitansen i dem först.
Klicka här för att svara