Redaktionen Redaktionen skrev:
Omfattande skador på huset efter att ismaskin stått och läckt hela natten.

Du kan läsa artikeln här: Fick vattenskador av läckande ismaskin
Dessa maskiner är oftast inte ens godkända enligt säker vatten då kopplingarna ofta ligger dolda och är av undermålig kvalite,, vatten larm typ en en liten puck som larmar om den kommer i kontakt med vatten är att föredra . Brunn är juh bäst men det är än så länge inget krav på det ,, kommer nog bli så i framtiden ..

Kom verkligen räddningstjänsten ut för läckande ismaskin?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Jag var på en del vattenläckor under min karriär som brandman. Oftast var det dock större läckor där det stod vatten i källaren som vi kunde pumpa ut med våra motorpumpar. I det här fallet låter det ju mest som att man stänger av huvudkranen och sedan går på med vattendammsugare/skurmopp men det är ju svårt att säga utan att ha varit där.

possum77 possum77 skrev:
Jag var på en del vattenläckor under min karriär som brandman. Oftast var det dock större läckor där det stod vatten i källaren som vi kunde pumpa ut med våra motorpumpar. I det här fallet låter det ju mest som att man stänger av huvudkranen och sedan går på med vattendammsugare/skurmopp men det är ju svårt att säga utan att ha varit där.
Kanske nån som trodde det var ismaskin för en rink som läckte gasol... Då förstår jag att räddningstjänsten kommer...
Men att våtdammsuga golv borde ligga på saneringsjour och fastighetsägaren...

Det är väl inte ovanligt att räddningstjänsten hjälper till vid t ex översvämningar? Vaknar man och det står en dm vatten i källaren som man inte vet vart det kommer ifrån så ringer man säkert dit...

A anis16 skrev:
Senast idag har räddningstjänsten i Kalmar åkt ut på vattenläcka i bostad
Skärmdump av en nyhetsartikel om vattenläcka i Kalmar på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Tack för denna tråd när vi nu skall göra om köket med vattendispenser och isdispenser. Blev någa nya golvbrunnar samt larm helt klart.

ClasseClas
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för en bra ide, när jag gör om köket, och sätter in frugans krävda kylskåp med ismaskin ska jag sätta en brunn under både kylskåpet och diskmaskinen ....:D

(om ingen kommer på något som verkligen talar emot det .. :geek:)
Kör med en spygatt istället som kopplas in i köksavloppet.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Kör med en spygatt istället som kopplas in i köksavloppet.
För snabb avledning av mycket vatten, är jag med på, men hur blir det med lukt från avloppet?

ClasseClas
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För snabb avledning av mycket vatten, är jag med på, men hur blir det med lukt från avloppet?
En spygatt har inget vattenlås utan måste kopplas till ett annat vattenlås. Köksavloppet torkar aldrig ur eftersom det alltid används. Därför är det smartare med en spygatt bakom frysen för det kommer inte att lukta även om det inte "motioneras".

Köksavloppets vattenlås sitter ju mycket högre än golvet.

ClasseClas
useless useless skrev:
Köksavloppets vattenlås sitter ju mycket högre än golvet.
Precis, så mitt förslag funkar inte. En näraliggande tvättstuga gör saken enklare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.