Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonahsöder
Rkarlsson skrev:
Du har skrivit i en annan tråd att du är ljudöverkäsnlig. Ljög du där då ?

Jag ljuger inte om sömnen. Dagtid får man ju tåla en del oljud, det är dock ganska ovanligt att man har över gäster som sover över dagens ljusa timmar. Men det kan man ha såklart.

Jag vurmar för att motorsport skall få hålla igång i alla deras former.

Frågorna jag ställde handlade inte om dig som person, de handlade om hur länge motorbana och industri funnits där och vem som kom först.
Vet industrier som funnits i typ 50-100 år på samma plats men sen väljer folk att flytta in bredvid ändå trots de vet att de kan finnas buller dagtid. Och gnäller så som du gjort nu.

Folk gnäller över tex riksvägen som går genom vår by men har funnits sen 40 talet och ändåväljer att bosätta sig nära den.

Du har fortfarande inte svarat på de frågorna som var sakliga så jag tar dig som en oseriös person och hoppas att motorbanan kan fortsätta utöva sina sporter och att de får ner bullret så du håller tyst =)

Ang kommunens agerande så hamnar de väl i priolista, där motobanan ligger lågt för att de har fungerat i många år innan du började klaga. Så nej det är inte lång tid egentligen. De som fick flytta sig i kommunen här tog det nånstans mellan 5-10 år.
Ja, jag ljög där. Jag har sverigerekord i ljudtålighet.

Vi håller med om en punkt iallafall att de ska få ner ljudet. Hade det gått så hade jag gärna sett att de får stanna, självklart.

Som jag skrev så kan det vara svårt att sätta sig in i en annans situation. Jag vet inte hur du har det hemma och du vet inte hur jag eller mina grannar mår av det här oljudet. Många grannar jag talat med har sagt att de stör på ljudet men antingen inte orkat ta det hela vägen eller inte litat på att kommunen skulle göra något.

I övrigt så bryr jag mig inte om vad som "fanns först". Som sagt, lagar ska följas, följer man dem så är allt okey.
Om jag står ute på tomten och vrålar mitt i natten så skulle jag aldrig argumentera mot grannen med "men jag bodde ju här först".
Det är lite som barnen i sandlådan som kastar sand och härjar och sen säger "men vi var faktiskt här först"...
Samhället förändras, likaså lagar och regler.
Förr så kunde verksamheten säkert även dumpa gammal motorolja rakt på backen utan att nån brydde sig, men så är det inte nu.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Kapsyl Kapsyl skrev:
Suck, ytterligare en NIMBY som anser att hans behov överstiger andras rättigheter.
Tvärtom motorbanans utövare anser sin hobby väga större än mina rättigheter.
Och jag fick rätt mot kommunen, är inte det bra?

Nu till sakfrågan:
Vad tycker du om att människor utan rätt kunskaper sitter i kommunen och fattar beslut?
Vad tycker du om handläggningstider på över två år?

• Arg
  • Gilla
Stormbringer78 och 1 till
  • Laddar…
Jonahsöder
A arkTecko skrev:
Självutnämnd rättshaverist överklagar kommunen hos länsstyrelsen, och klagar över långa handläggningstider och underbemanning. Undrar om det finns ett samband?
Vad tycker du själv. Tycker du det är bra att det uppenbarligen sitter människor i kommunen och fattar beslut över saker som de inte har koll på?
Tycker du det är okey med handläggningstider på över två år?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Om du vill ha en diskussion om kommunens tjänstemäns agerande vill vi nog veta lite mer. Nu har vi bara dina ord om hur det gått till. För att få till en vettig diskussion om det behöver vi kunna se deras sida, men eftersom det kräver att du släpper på hemlighetsmakeriet gissar jag att vi inte kommer dit.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Två år är kanske i överkant jag vet inte vad normala tiden för en kommunal handläggning är. Men du ska inte tro att du får "rätt".Länsstyrelsen har bara konstaterat att mätningen och utredandet ska göras på ett annat sätt. Och när kommunen är klar med det så kan (är?) det mycket möjligt att de kommer till samma resultat som i första vändan.

• Gilla
larsjo och 4 till
  • Laddar…
Det dokument du i början av tråden publicerade visar att Länsstyrelsen (Lst) återförvisar ärendet till kommunen för vidare handläggning, så långt är jag med. Jag undrar vad deras motivering är? Lst brukar skriva långa motiveringar till sina beslut. Skriver Lst vad kommunen borde gjort istället för att avskriva ärendet? Vad var kommunens motivering att avsluta ärendet? Vad är det du vill ska hända nu?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jonahsöder
Hep Hep skrev:
Om du vill ha en diskussion om kommunens tjänstemäns agerande vill vi nog veta lite mer. Nu har vi bara dina ord om hur det gått till. För att få till en vettig diskussion om det behöver vi kunna se deras sida, men eftersom det kräver att du släpper på hemlighetsmakeriet gissar jag att vi inte kommer dit.
Vad vill du veta då? I stora drag handlar det om att de tolkat Naturvårdsverkets regler fel. Metoden de använde (vilket var fel metod från början) gjordes helt felaktigt. Det var som att de totalt utan koll skummat igenom regler och sedan bara snabbt gissat.
Jag gick igenom alla brister vilket de ignorerade, men länsstyrelsen håller med mig.

Jonahsöder
Kapsyl Kapsyl skrev:
Två år är kanske i överkant jag vet inte vad normala tiden för en kommunal handläggning är. Men du ska inte tro att du får "rätt".Länsstyrelsen har bara konstaterat att mätningen och utredandet ska göras på ett annat sätt. Och när kommunen är klar med det så kan (är?) det mycket möjligt att de kommer till samma resultat som i första vändan.
Jag förstår. För mig handlar den stora segern att jag fick rätt mot jätten som inte lyssnade på mig.
Sen kanske det visar sig att de kommer fram till samma sak igen och då får man ta det.

• Arg
nissenhj
  • Laddar…
Jonahsöder
M MetteKson skrev:
Det dokument du i början av tråden publicerade visar att Länsstyrelsen (Lst) återförvisar ärendet till kommunen för vidare handläggning, så långt är jag med. Jag undrar vad deras motivering är? Lst brukar skriva långa motiveringar till sina beslut. Skriver Lst vad kommunen borde gjort istället för att avskriva ärendet? Vad var kommunens motivering att avsluta ärendet? Vad är det du vill ska hända nu?
Dokumentet är flera sidor långt. I stora drag så går de igenom vad som gjorts och sagts. De konstaterar att mätningar gjorts vilket inte är en rekommenderad metod, men att reglerna är ganska fria för tolkning.
De medger också att reglerna endast är en vägledning.
Sedan går de igenom den metod som använts och håller med om att bristerna är så allvarliga att de upphäver kommunens beslut osv.

Jag vill att de ska använda sig av den andra metoden eller som sista utväg göra korrekta mätningar.
Håller verksamheten sig inom ramarna så håller jag tyst. Gör de inte det är är jag glad att det konstaterats.

• Haha
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Tycker du det är okey med handläggningstider på över två år?
Nej. Men det låter på din beskrivning som att du är en del av problemet, inte på lösningen. Din första fråga kan jag inte svara på, det har jag inte information om. Men generellt så tror jag att kommunens handläggare gör sitt bästa, och ifall det saknas kompetens i en (antar jag) mindre kommun så brukar inte domstolar och mediedrev kunna lösa det.

Jonahsöder
A arkTecko skrev:
Nej. Men det låter på din beskrivning som att du är en del av problemet, inte på lösningen. Din första fråga kan jag inte svara på, det har jag inte information om. Men generellt så tror jag att kommunens handläggare gör sitt bästa, och ifall det saknas kompetens i en (antar jag) mindre kommun så brukar inte domstolar och mediedrev kunna lösa det.
Jag tycker att de gjort helt fel och det är drt som gör mig arg. Att länsstyrelsen håller med mig känns lite som att man vunnit en David mot Goliat-strid.
Sen kanske det inte går min väg ändå, men har allt gjorts på rätt sätt så är jag iallafall nöjd.

2,5 år och en sväng via länsstyrelsen är bedrövligt, men snabbare än vad jag har lärt mig att förvänta mig. Vi ville ha åtgärd av vibrationer/stötar från trafik på gatan utanför. Det tog 2-3 år innan mätning genomfördes, därefter några år till innan gatan asfalterades om. Vi gick dock inte via länsstyrelsen, det hade kanske snabbat på processen lite ;)

Jag vet inte om det handlar om inkompetens eller helt enkelt tidsbrist. I vårt fall var det en av landets största kommuner, de har säkert väldigt mycket på sitt bord. Jag blev faktiskt förvånad när jag plötsligt efter ett par-tre års tystnad fick mail om att de har fått pengar över i väghållningsbudgeten och ska asfaltera om gatan. Jag var helt inställd på att ha förpassats till spam-korgen efter att ha ”tjatat” några gånger.

• Gilla
Jonahsöder
  • Laddar…
Jag vill att de ska använda sig av den andra metoden eller som sista utväg göra korrekta mätningar.
Håller verksamheten sig inom ramarna så håller jag tyst. Gör de inte det är är jag glad att det konstaterats.
Vad är korrekta mätningar?
Om mätningar som gjorts visat att de ligger under kraven på ljudnivå?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vad vill du veta då? I stora drag handlar det om att de tolkat Naturvårdsverkets regler fel. Metoden de använde (vilket var fel metod från början) gjordes helt felaktigt. Det var som att de totalt utan koll skummat igenom regler och sedan bara snabbt gissat.
Jag gick igenom alla brister vilket de ignorerade, men länsstyrelsen håller med mig.
Om vi ska ha en riktig diskussion om vad som hänt och om det är vettigt hanterat, kan jag inte gå in i den med bara den ena sidans referat om vad den andra sidan gjort. Det funkar lika illa som att fråga Runar om han blev rättvist dömd.

Fast jag har full förståelse för att du inte vill släppa anonymiteten. Då återstår att ha en låtsasdiskussion och är det svårt att inte fastna på det lilla vi vet om dig och ditt agerande, oavsett om det ger en skev bild av dig eller inte.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
A
Ja, jag ljög där. Jag har sverigerekord i ljudtålighet.

Vi håller med om en punkt iallafall att de ska få ner ljudet. Hade det gått så hade jag gärna sett att de får stanna, självklart.

Som jag skrev så kan det vara svårt att sätta sig in i en annans situation. Jag vet inte hur du har det hemma och du vet inte hur jag eller mina grannar mår av det här oljudet. Många grannar jag talat med har sagt att de stör på ljudet men antingen inte orkat ta det hela vägen eller inte litat på att kommunen skulle göra något.

I övrigt så bryr jag mig inte om vad som "fanns först". Som sagt, lagar ska följas, följer man dem så är allt okey.
Om jag står ute på tomten och vrålar mitt i natten så skulle jag aldrig argumentera mot grannen med "men jag bodde ju här först".
Det är lite som barnen i sandlådan som kastar sand och härjar och sen säger "men vi var faktiskt här först"...
Samhället förändras, likaså lagar och regler.
Förr så kunde verksamheten säkert även dumpa gammal motorolja rakt på backen utan att nån brydde sig, men så är det inte nu.
Du kommer inte vara nöjd förrän det är helt tyst. Det kan vi vara överens om.

Det jag vill med att motorbanan varit där så länge är att det var ingen hemlighet för dig att det kan låta mycket. Att de sen gör vad de kan för att få ner ljudet är ju bra, men du kommer inte vara nöjd även om de har ljudmätningar inför varenda evenemang.

Jag bor bredvid riksväg 21 så jag har ljud dygnet runt i olika kvalite. Sommaren är det mycket motorcyklar och jänkare =) Men jag har satt in ljuddämpande fönster så det låter inget.
Du kanske kan se om de vill stötta dig med det ?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.