Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har du själv kontaktat länsstyrelsen under handläggningen för att få ett beslut?

• Gilla
Jonahsöder
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Vad kommer du då fram till när du ställer den frågan till dig själv? Om det hade varit något som du anser allvarligt, är det då rimligt att vänta 2.5 år?
Svårt att svara på en så hypotetisk fråga. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att processa mot en verksamhet jag själv valt att flytta till.

Fast hade det varit omvänt - att någon verksamhet som störde mig hade flyttat in i befintlig bebyggelse, hade jag nog tyckt det varit lång handläggningstid. Men då är vi tillbaka till det där att myndigheter förhoppningsvis prioriterar viktigare ärenden högst.

• Gilla
BG.s och 10 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Hep Hep skrev:
Svårt att svara på en så hypotetisk fråga. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att processa mot en verksamhet jag själv valt att flytta till.

Fast hade det varit omvänt - att någon verksamhet som störde mig hade flyttat in i befintlig bebyggelse, hade jag nog tyckt det varit lång handläggningstid. Men då är vi tillbaka till det där att myndigheter förhoppningsvis prioriterar viktigare ärenden högst.
Jag tycker att lagarna är ganska tydliga. Störande verksamhet måste hålla sig inom ett ramverk "såhär och såhär mycket får det låta. Såhär mycket utsläpp får ni generera osv".
Detta för att du ska kunna veta att ja, flyttar du tex. nära en motorbana så kommer det låta men du vet att de ska hålla sig inom ett visst ramverk. Gör de inte det så är det väl inget konstigt i att klaga?
Jag är för att regler och lagar följs i samhället.

Tyvärr så hanterar de ärenden i turordning oavsett.

• Gilla
  • Arg
RetepG och 10 till
  • Laddar…
Jonahsöder
sysmali sysmali skrev:
Förstår att det är jobbigt med ständigt oljud. Vilken ljudnivå (dBA) uppmättes?

Har det även varit buller mellan 22-07? Naturvårdsverket skriver b.la.

"Nattetid bör bullrande verksamhet inte förekomma vid motorsportbanor"

[länk]
Minns inte exakt värde, men det var precis under gränsen. Ska tillägga en anledning till varför jag tycker är konstigt. Jag är lite av rättshaverist och hade före detta ett annat ärende mot en närliggande industri,. Där uppmätes för höga ljudnivåer och kommunen tvingade industrin att utföra åtgärder. Det lustiga är att ljudet från industrin uppmättes mycket högre än den från motorbanan, trots att motorbanan låter väldigt mycket högre.
Bullret från industrin uppmättes av en konsult, motorbanans ljud uppmättes av förening själva...

Inget buller nattetid, däremot från ca 0800 på morgonen.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
Limpdjuret och 7 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt. Är det så att motorbanan har bullrat för mycket eller är det bara ett antagande av TS. Ingen enligt TS vettig/laglig mätning har väll gjorts ännu.

• Gilla
Robin Israelsson
  • Laddar…
Jonahsöder
O Oaken skrev:
Jag förstår inte riktigt. Är det så att motorbanan har bullrat för mycket eller är det bara ett antagande av TS. Ingen enligt TS vettig/laglig mätning har väll gjorts ännu.
Det är så att motorbanan bullrar för mycket i mitt tycke. Kommunen gjorde en utredning som jag tyckte var på tok felaktig, så jag överklagade deras beslut till länsstyrelsen som nu gått på min sida.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
Limpdjuret och 6 till
  • Laddar…
A
Frågorna är några. Hoppas du kan svara.

- Om du lider av ljudöverkänslighet? (rättstavat?) varför flyttade du till en motorbana och en industri?
-Fanns motorbanan innan dig?
-Fanns industrin innan dig?
-Vad är de för verksamhet som bedrivs på motorbanan i med dina gäster inte kan sova där? Du skriver även att de börjar tidigast kl 08. Då kan väl dina gäster sova?

• Gilla
  • Älska
majmun och 11 till
  • Laddar…
Jag tycker det är sorgligt helt ärligt då jag själv är mycket motorintresserad (bland annat). Problemet ligger hos de styrande. De ska innan man godkänner banor etc. Göra en mer grundläggande analys kring hur detta påverkar omgivningen, även i framtiden. Samt hjälpa till i hur störningar kan begränsas.
Om det visar sig att bullernivån är på en godkänd nivå och du inte kan överklaga eller driva ärendet vidare, kommer du då att acceptera beslutet?

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jonahsöder
H Holmspel skrev:
Om det visar sig att bullernivån är på en godkänd nivå och du inte kan överklaga eller driva ärendet vidare, kommer du då att acceptera beslutet?
Självklart. Håller man sig inom regleringar och lagar så gör man.

• Gilla
  • Arg
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Jonahsöder
Rkarlsson skrev:
Frågorna är några. Hoppas du kan svara.

- Om du lider av ljudöverkänslighet? (rättstavat?) varför flyttade du till en motorbana och en industri?
-Fanns motorbanan innan dig?
-Fanns industrin innan dig?
-Vad är de för verksamhet som bedrivs på motorbanan i med dina gäster inte kan sova där? Du skriver även att de börjar tidigast kl 08. Då kan väl dina gäster sova?
Jag tänker svara på fråga nummer två och tre.
Spelar det någon roll vad som fanns där innan mig? En verksamhet skall hålla sig inom uppsatt regelverk oavsett vad. Varför är det så svårt att acceptera?
Man kan inte göra som man vill bara för att man "var först på plats" eller liknande. Det är dagisretorik.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Elpatronen och 10 till
  • Laddar…
Självklart. Håller man sig inom regleringar och lagar så gör man.
Fast…i ditt fall verkar det tveksamt då jag, och säkert fler, tror att du kommer försöka hitta andra vägar till att få dom att minska på träning- och tävlingstider.

” Det ständiga motorljudet under hela sommarhalvåret kan driva en till vansinne”

Oavsett om ljudnivån sänks, vilket ändå kommer bli marginellt fortsätter aktiviteten på banan.

• Gilla
Gösta Uvestad och 7 till
  • Laddar…
A
Jag tänker svara på fråga nummer två och tre.
Spelar det någon roll vad som fanns där innan mig? En verksamhet skall hålla sig inom uppsatt regelverk oavsett vad. Varför är det så svårt att acceptera?
Man kan inte göra som man vill bara för att man "var först på plats" eller liknande. Det är dagisretorik.
Dagisretorik är när man säger att man skall svara men inte gör det. Tack för att du inte svarade på frågorna. Förväntar mig inte svar på de heller. Bara nyfiken på hur tänket gick om man är som du skrev ljudöverkänslig.
För mig är detta exakt samma som att flytta till bromma eller sturup.

• Gilla
sortaz och 8 till
  • Laddar…
J
2019 gjorde jag en anmälan till kommunen om störande buller från en hos mig närliggande motorbana. Man kan tycka att jag själv borde se mig efter vart jag bosätter mig och inte klaga på sådant som fanns där innan jag bosatte mig där.
Jag anser dock att vart man än väljer att bosätta sig så ska man kunna lita på att regler och lagar efterföljs.
Det ständiga motorljudet under hela sommarhalvåret kan driva en till vansinne. Gäster som klagar på att de inte kan sova pga det låter som att något kör rally i trädgården. Eller hantverkare som tittar ut genom fönstret och undrar "vad fan" det är för liv utanför. -Det är för mycket.

Kommunen gjorde ett tilsynsbesök hos motorbanan ålade dem att utföra en ljudmätning. Denna ljudmätning påvisade att ljudnivån inte överskred det tillåtna högsta.
Jag ansåg dels att en omfattande utredning med bullerberäkning skulle ske istället, eftersom Naturvårdsverket rekommenderar detta framför en simpel mätning. I kontakt med flera andra kommuner visade det sig att alla dessa kommuner hade krävt en avancerad bullerutredning i liknande ärenden.
Dessutom så ansåg jag att mätning som genomförts inte följde de gällande protokoll och regler för en ljudmätning.

Kommunen valde attt lämna ärendet utan åtgärd. Jag överklagade till länsstyrelsen och förra veckan kom beskedet.
Det känns bra att de fattat rätt beslut, men ska det ta 2.5 år? Ska man plågas i 2.5 år innan rätt myndighet till slut tänker rätt? Ska lekmän i kommunen, helt utan rätt kunskaper få fatta beslut som påverkar människors hälsa på det här sättet?
[bild]
Det blir bättre nu när allt blir eldrivet.

Tragiskt att det ska ta så lång tid, finns säkert åtgärder som kan utföras för att minska ljudet.

• Gilla
  • Wow
Solrosen och 5 till
  • Laddar…
Fast har du fått rätt i sakfrågan (att det bullernivåerna är för höga)?

Länsstyrelsen säger ju bara att ärendet ska beredas på nytt av kommunen. I praktiken innebär det att det görs en ny, fördjupad utredning som i 9 fall av 10 kommer visa samma sak.

Att det tillåts olika höga bullernivåer från industri, trafik eller motorbana beror på att det är olika lagrum.

• Gilla
Miljöinspektören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.