I Augusti förbrukade jag endast 200 kwh mot normala 5-600. Jag tyckte det verkade konstigt, för vi har varit hemma och kört minst lika mycket tvättmaskin och diskmaskin som vanligt. Den enda förändringen är att vi för några veckor sedan satt in ett frysskåp från Flower Power-tiden (som drar 50 kwh per månad). Nyss ringde en kvinna från Relacom och sade att de fått i uppdrag av Fortum att byta min mätare, varför visste hon inte. Har min gamla mätare pajjat, eller vad kan stå på?

O
Spelar det någon roll? Din nätägare vill byta en komponent i sitt nät, det kostar dig ingenting och du kan knappast påverka deras beslut så varför över huvudet taget lägga tid och energi på det?

Ooh vilken trevlig ton man kan ha en söndagsförmiddag! Det är av ren nyfikenhet jag vill veta.

Vissa modeller av fjärravlästa mätare hade problem i början med felaktig förbrukning, du kanske har en sådan modell. Och om förbrukningen sjunker så drastiskt så är det fel någonstans, så elbolaget byter mätaren som 1:a åtgärd.

Det kan även vara problem med fjärravläsning och eller att de kör en raid där de slumpvis väljer ett gäng mätare som plockas ner och ersätts med nya och de befintliga skickas på kontroll för att se så att de mäter rätt. Detta är både för nätägarens skull och även abonnenten.

Var har du din mätare idag? Fasadmätarskåp på huset eller stolpe eller inne i bostaden om du nu har en äldre villa? Är den utomhus så att de kommer åt den utan att du behöver vara hemma så är det inga problem för din del mer än att någon klockradio på sin höjd måste ställas in efteråt.

Mätaren är inne. Måste vara dyrt att byta mätare hela tiden, det är inte många år sedan den gamla sorten byttes ut.. Men de har ju råd.

Andreas_H skrev:
Mätaren är inne. Måste vara dyrt att byta mätare hela tiden, det är inte många år sedan den gamla sorten byttes ut.. Men de har ju råd.
Jupp men det är intressant hur snabbt de vaknade och bytte ut den! :) De måste ju ha ett antal larm som kollar alla våra elräkningar hela tiden.

Kan det vara frysskåpet...

Jag vet att en bekant till min far hade en stor hötork som av någon anledning fick elmätaren att gå baklänges (gammal mätare med skiva). Vet faktiskt inte om det är en skröna eller sant men jag tror att det är sant.

Man började slumpvis att byta ut mätare för kontroll rätt fort efter det man införde fjärravläsningen, samt där förbrukningen på ett eller annat vis blev mycket annorlunda. "Vår" nätägare har dataprogram som jämför förbrukningen år för år och skulle det dra iväg kontrollerar man varför, troligen har alla nätägare ett sådant system.

Det är lite roligt för förra året flyttade vi in här efter en gammal kärring, och på hennes tid låg normalförbrukningen på 150 kwh.

Precis som elmont skriver ovan så göra man årligen stickprovskontroller på mätare. Det är beslutat av den statliga myndigheten SWEDAC och uppdraget ligger hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som även väljer ut vilka mätare som ska kontrolleras.

Jag skulle dock gissa på att ett sådant byte aviseras i förväg.

En annan "vanlig" felorsak är att mätvärdena rapporteras via radiovågor till en samlingsstation som sedan skickar värdena vidare. I vissa områden fungerar inte radiokommunikationen så bra och man byter istället ut mätaren till en mätare som istället kommunicerar via GSM. Alltså inget fel på mätaren, utan på sändningen.

Att bytet kommer i samband med din sänkning är nog enbart en tillfällighet. Skillnaden i förbrukning är "inte så stor" med tanke på vilka omständigheter det kan vara i Augusti (exempelvis semester). Jag tror inte heller att man skulle reagera så snabbt och tro att det var fel på mätaren baserat på en månads förbrukning.

Jag tror inte heller att de är så snabba att reagera, men lite lustigt är det. Hoppas förbrukningen är en trend som håller i sig. Ska snart börja bereda varmvatten i vedpanna istället för elberedare, det borde göra en del.

Om du har en snäll nätägare så kan de kanske hjälpa dig med förbrukningsfrågan. De flesta mätare loggar timvis förbrukning (trots att man bara redovisar månadsvärden), så om du ber snällt kanske du kan få de senaste månadernas tim eller dygnsvärden och därmed kanske luska ut vad du gjort (för bra) för att sänka förbrukningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.