Trevligt med en journalist som verkar ställa ”jobbiga” motfrågor och inte vara rapporterar enklast möjliga för en gångs skull.

• Gilla
Rdna och 15 till
  • Laddar…
Röd genomskinlig plastfilm ovanpå solcellerna? Vill de spela regelpettimeterspelet så kan man spela det bättre...

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
V
T Troberg skrev:
Röd genomskinlig plastfilm ovanpå solcellerna? Vill de spela regelpettimeterspelet så kan man spela det bättre...
Finns det? Bara nyfiken, låter avancerat med både genomskinlig och röd på samma gång?

F
Fy fan. Hade jag papper från kommunen och nåt sånt här drabbade mig så hade jag hamnat på förstasidan i riksnyheterna.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
V VillaAnna skrev:
Finns det? Bara nyfiken, låter avancerat med både genomskinlig och röd på samma gång?
Är det så avancerat?
Stort sett varenda modern bil har det i sina bakljus tex..

V VillaAnna skrev:
Karameller har ibland sådant papper...

V VillaAnna skrev:
Du gör rätt i att tvivla. Solcellerna är ju svarta för att de absorberar alla ljusets våglängder.
Tar man bort lite ljus och reflekterar det rött så minskar ju verkningsgraden.

T Thullen skrev:
Är det så avancerat?
Stort sett varenda modern bil har det i sina bakljus tex..
Där är verkningsgraden inget problem.

Undrar hur mörkrött taket kan vara? Har kommunen krav på den röda nyansen?

T
blackarrow blackarrow skrev:
Du gör rätt i att tvivla. Solcellerna är ju svarta för att de absorberar alla ljusets våglängder.
Tar man bort lite ljus och reflekterar det rött så minskar ju verkningsgraden.

Där är verkningsgraden inget problem.

Undrar hur mörkrött taket kan vara? Har kommunen krav på den röda nyansen?
Ja att det påverkar solcelerna är ingen tvekan, men det var påståendet att det skulle va "avancerat" med färgad och genomskinlig samtidigt jag ifrågasatte.
il_fullxfull.998636132_mpw0.jpg

T Thullen skrev:
Ja att det påverkar solcelerna är ingen tvekan, men det var påståendet att det skulle va "avancerat" med färgad och genomskinlig samtidigt jag ifrågasatte.
[bild]
Hmm, dessutom är ju rött ljus inte så energirikt .
Så om filmen inte absorberar övriga väglängder borde det fungera.
Hur stora förluster kan det bli?

Det är väl just allt utom rött som stoppas. Jag blir inte förvånad om det är ett ensiffrigt antal procent som kommer igenom.

Den behöver inte vara heltäckande, den kan vara randig röd och transparent och fortfarande uppfattas som röd från marken.

Eller så kan man använda en vinkelfilm som uppfattas som röd från marken men i infallsvinkeln från solen är den genomskinlig, Tesla har patent på det.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hmm, dessutom är ju rött ljus inte så energirikt .
Så om filmen inte absorberar övriga väglängder borde det fungera.
Hur stora förluster kan det bli?
Definitivt mindre förluster än att riva ner solpanelerna och slänga dem.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
V VillaAnna skrev:
Ja, eller iaf varianter av det.

Det finns "röda" solceller att köpa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.