H Harald Blåtumme skrev:
Det var helt otroligt komplext redan innan du började arbeta med resonasfrekvenserna. Det du gör här är i den högre skolan, hatten av. Du är makalös Eklunda och vad du förmedlar via bild och text är episkt.
Vill bara rätta "makalös" hustru finns fortfarande kvar trots att verkstan nu långsamt tar sig in i köket!

• Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Kylan håller i sig och verkstan står oanvänd så det blir mer av ämnet ”fysik” som förresten var ett av mina favoritämnen i skolan men där inte mycket finns kvar av kunskapen i den åldrade hjärnan.
Sicklar bort 2 gram från locket och då blev resonansmönstret så här och samma resonansfrekvens 330 resp 160. Ingen större skillnad tycker jag.. Bestämmer att det är bra nu.
Violinlock i en verkstadsmontering med resonansmönster av siktpulver och utritade positioner för F-hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fioltopp med resonansmönster av sågspån, klämmor på arbetsbord och F-håls-mall.
Skapa konto

Nästa steg är att fixa de sk F-hålen – börjar med att skära ut en mall.

Schablon av ett F-hål på papper med utritade hjälplinjer och en skalpell som vilar på pappret.
Skapa konto

Var ska de nu sitta?
Ett outskuret fiollock med en mall för F-hål placerad ovanpå, redo för utskärning.
Skapa konto

Letar i böckerna och får lite måttangivelser och ritar ut lite hjälplinjer. Har ingen böjlig linjal men IKEA har!

Otydliga blyertsmärken och en böjlig IKEA-linjal på ett träinstrumentlock vid utmärkning för F-hål.
Skapa konto

Så där ja nu är det "bara att borra" och ta fram lövsågen.
Förberedd fiolfront med utritade F-hål och hjälplinjer, redo för sågning.
Skapa konto

Såg någonstans att sågningen skall ske i viss ordning för att inte smala tunna delar ska brytas av - återkommer.

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
För kallt för att såga så jag funderade istället. Letade i alla böcker efter intruktioner om sågordning av F- hålen men hittade inga.
Vad tror ni om att såga så här. Börja vid 1 går över vid 3 till andra sidan sen köra runt för att åter korsa på slutet. Besvärligast vid 5 -6 antar jag. Finns någon bättre lösning för att inte riskera att bräcka det tunna materialet på känsliga ställen?
Handritad skiss av en sågordning för ett F-hål med numrerade snitt och pilar som anger riktningen.
Skapa konto

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Började med att göra ett sågstöd som jag sett på någon Youtubefilm från slöjdlärare.

Ett hemmagjort sågstöd på en arbetsbänk klart med två borrade hål, med rörigt verkstadsgolv i bakgrunden.
Skapa konto

Sen borrande av två hål för lövsågsbladen. Läskigt men det gick bra!

Händer som borrar hål i trädetalj på ett arbetsbord fyllt med verktyg och lövsågsblad.
Skapa konto

Träyta med uppritade konturer och borrade hål för lövsågsarbete i ett snickeriprojekt.
Skapa konto

Fram med den nyinköpta lövsågen och tre olika bladstorlekar

Lövsåg och tre paket med olika storlekar av sågblad på ett smutsigt verkstadsbord, personens fötter syns.
Skapa konto

Det här är det absolut läskigaste hitintills. Man måste ha det finaste bladet och det är otroligt skört. Ett enda misstag och man får göra om alltihop. Fick lite urslag men det höll sig inom marginalen. Otroligt viktigt att såga i rätt ordning (se ovan). Här har jag skurit lite men framför allt filat så att det börjar likna nåt.

Delvis utsågad och filad fiolkropp med markerade och obrutna såglinjer samt borrade hål för lövsågsbladen.
Skapa konto

Nu blev det för kallt så jag tar paus och ser skidskytte ömsom vin ömsom vatten.

• Gilla
  • Wow
PellePeps och 6 till
  • Laddar…
Fixade inte att såga andra f-hålet direkt. Gick tillbaka till mina porrtidningar – ja alltså Fine Woodworking. Hustru kallar det för träporr – har svårt att förstå varför!
Där finns ett gäng som älskar blåtejp särskilt för att märka ut olika svåra fogningar.

Rulle av blå maskeringstejp från Biltema på ett bord.
Skapa konto

Jag gör alltså om det hela och får fram följande underlag för nästa sågning. Fördelar är att det finns en kant att följa och att flisning motverkas. Har inte sett denna lösning i någon bok eller youtubefilm – det kanske inte fanns blåtejp på 1700 talet?

En omonterad fiolkropp med blått målartejp över en skåra och en snickarkniv ovanpå på ett träbord.
Skapa konto

Samlar mod och minskar darrhäntheten med känt recept. Det är ju lördag (söndag säger hustru för det är ett nytt avsnitt av den ”tunna blå linjen”.

Vinglas på bord framför bärbar dator med öppet textdokument.
Skapa konto

Skål!

• Gilla
  • Haha
Garderobssnickarn och 5 till
  • Laddar…
Skulle det inte gå att "skära" strecket med kniven först för att bryta de ytliga fibrerna innan du sågar?

/ATW

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Fantastisk tråd att följa! Kul att du delar med dig av med och motgångar.

A ArneTW skrev:
Skulle det inte gå att "skära" strecket med kniven först för att bryta de ytliga fibrerna innan du sågar?

/ATW
Jo det är ju också en fördel med att skära ut blåtejpen - det blir en liten ritsskåra! Törs dock inte såga exakt långs linjen men om det börjar flisa stoppas det ju av ritsen som kniven gjort!

Hjälp fiolbygget tar över mitt liv! Nu återinflyttad i köket - har kommit på att brödbaket mycket väl kan kombineras med fiolbyggande!
Ett bröd gräddas i ugnen, synligt genom en ugnslucka med reflektioner och skuggor.
Skapa konto

Aldrig trodde jag att jag skulle få användning för dessa filar men nu är de räddningen! Ni ser dem på locket som streck.
En ofärdig fiol på ett köksbord, omgiven av verktyg och filar, med synliga f-hål och blå tejp på ovansidan.
Skapa konto

Se här hur flisningen ser ut och hur bsevärligt det är att skära tvärs fibrerna som har mycket olika hårdhetsgrad om det är sommar eller vinterved!
Trodde att locket var förstört!!!! Läste dock mina böcker och då är det som tur är så att man ska tunna ut träet runt f-hålen så dessa urslag kommer att fixa sig! Saved by the bell!
Närbild av en fiol med utskuret f-hål och synliga träspån från filning.
Skapa konto

Jag filar på!!

• Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
Nu börjar det se ut som ett fiollock men den lövsågningen var nog det värsta hitintills – ren ångest. Om det blir någon mer fiol ska jag såga ut den här strukturen tidigare i processen.
Dock ganska kul med f- hålen sen, när det börjar bli symmetri. Nu kommer ens eget formsinne med i arbetet och faktiskt får man egna ideer om hur kurvorna ska se ut när man sitter där och filar i oändlighet. En utbildad fiolbyggare skulle kanske skratta men så här tycker JAG det blir snyggt.

Obehandlat fiollock med utsågade f-hål, placerat på en blå mörk dyna, i process av fiolbyggande.
Skapa konto

Intressant är hur resonansfrekvenserna ändras när f-hålen kommit dit. 5 resonansfrekvensen sjönk till 280 Hz (från 320) den 2 a (160Hz) fick jag inte fram alls tror jag. Ett liknande mönster fick jag vid 264 Hz.

Obehandlad fiolfront med utskurna f-hål och markerade resonansfrekvenser, ligger på notpapper, arbetsprocess.
Skapa konto

En nygjord fioltopp med utsågade f-hål och tydlig ådring på en vit stol.
Skapa konto

Kvar att göra på locket är nu basbjälken och ådern. Så nu ska jag ge mig på att lägga in den där ådern.
Locket är ju tunt och består av gran som har en egenhet nämligen stor skillnad i hårdhet mellan vinter och sommarved. Detta gör det betydligt svårare att få till fina kanter vilket jag blev varse när f-hålen skulle skäras. I böckerna står det att det här troligen är det svåraste momentet i fiolbygget– hej och hå som om det inte varit svårt redan.
Hand håller ett tunt, ofärdigt fiollock över akustiskt skum med inritade ritsar nära kanten.
Skapa konto
Närbild av en fiollock med otydliga konturer av f-hål under bearbetning och tydlig ådring i träet.
Skapa konto

NU börjar vi ritsa dit de två ritsarna med 1,5 mm mellanrum 4 mm från kanten runt hela locket.

• Gilla
cmb och 5 till
  • Laddar…
Börjar med att göra de två ritsarna runt hela locket med ca 4 mm avstånd från kanten och med 1,5 mm mellanrum. Har försökt få till ett dubbelritsverktyg men det funkar med två olika hembyggda ritsar tror jag. Blåtejpen är för fininställning av avståndet.

Hembyggda träritsverktyg med blå tejp på ett arbetsbord, använda för att göra ritsar i trä.
Skapa konto

Här har jag ritsat och fyllt i med blyerts det var dumt gjort! Bluddrar till det hela. Ritsarna blev inte så bra särskilt tvärs fiberriktning. Måste förbättra och göra skärande spetsar.

Närbild av trälock med dubbla ritsade linjer och blyertsmarkeringar vid kanten.
Skapa konto

Sen ska jag med kniv skära ner ca 2 mm i varje rits och därefter ta bort träet mellan för att få ett spår där ådern ska ner.
Enligt böckerna ska man ha en rundad knivspets för att säkert skära igenom tvärveden. Man ska börja skära i mellandelarna så det är väl bara att sätta igång. Spåret ska vara 2 mm djupt närmast kanten och ca 1,5 mm i den inre fåran.
Normalt gör man det här jobbet innan man gjort det sk hålkälet dvs det lilla dike som finns innanför kanten.
Här är verktyget för att ta bort trä mellan skårorna. Har naturligtvis fått anpassa det till rätt grovlek för den ”åder ” som jag har (1,5 mm).

Verktyg med rundad knivspets för träarbete, anpassat för inläggning av ådror.
Skapa konto

Kan bara inte förstå hur jag ens kunde tänka tanken att göra detta med en typ Dremelfräs. Det är bara att karva på. Här är det första halva spåret gjort. (jobbar fortfarande i köket men det blir ju så lite spill att det inte märks ens för hustru som nog befarade att det skulle bli som när jag täljde skedar i somras). Inte helt nöjd då jag fått lite urslag - kan fixa det då jag har lite material att ta bort längs kanten.

En fiollock som ligger på ett svart underlag, ritsade linjer och blyertsstreck synliga på träytan.
Skapa konto

Fortsätter med resten och återkommer när det är klart för limning.

• Gilla
uplj och 7 till
  • Laddar…
Arbetsskada! Efter gårdagens karvande har jag ingen känsel på hö pekfingertopp. Måste ha tryckt oerhört hårt.
Jag kommer ibland in ett momentum där jag vet att jag borde sluta men fortsätter ändå (känner någon igen det?) så var det igår. Inte alls nöjd med spåret som jag arbetade med igår – måste skaffa bättre verktyg – blir nog till att svälja stoltheten och beställa riktiga grejer.
I väntan på det går jag över till bottendelen som ser ut så här just nu.

Oskulpterad fiolbotten på arbetsbänk med synlig dammsugare och användarens skor.
Skapa konto
Oskulpterad fiolbotten av trä på en arbetsbänk, ännu inte färdigt karvad eller detaljerad, med tydligt träådringsmönster.
Skapa konto

Den har resonansfrekvensernaför 2a, 211 Hz och för 5e, 413 Hz. Det innebär att de har precis en oktav mellan Giss tonerna helt perfekt - nästan trolleri (eller kanske kvantfysik).
Mönstret ser ut så här. Fick dock börja med att dammsuga ur högtalaren som fyllts med paprikapulver vid den senaste övningen med locket som ju läckte via f-hålen.
Obruten fiolbotten med spår av paprikapulver och f-formade ljudhål, på ett arbetsbord.
Skapa konto
En rå träviolinbotten med spårmönster av paprikapulver, placerad på ett bord bredvid en stol.
Skapa konto

Ser bra ut och liknar ju lockets mönster men det är ju mycket jobb kvar.
Botten ska ligga ca en ton, ca 38 Hz, högre än lockets E alltså Fiss (bara ett halvt tonsteg mellan E och F) för att efterlikna de bästa fiolerna från Cremona. Ska alltså karva bort trä så att bottnen sjunker ett tonsteg.
Nu är ju ett problem att lockets resonansfrekvens sjunkit en bit när jag tog bort för f- hålen (till tonen C) men när jag får dit basbjälken ska den återställa det till ursprunglig resonansfrekvens enligt böckerna. (Det här var nördigt)
Måste innan jag börjar karva ur material i locket färdigställa kanten för att skära in ådern innan alltför mycket är gjort som kan gå till spillo om jag gör bort mig.

• Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
Finns någon "intarsiakunnig" "limexpert"där ute? Jag ska ju limma ådern i ett spår som har lite i övrigt att önska. Vilket lim är bäst tro. Enligt böckerna får nybörjare undantag för varmlim vid just ådern som ju aldrig ska tas bort. Varmlim drar tydligen träet i fogen mot varandra vilket ju låter bra om det är minimala avstånd (inte fallet här). Vitlim fyller väl knappast ut nåt? Epoxi???? Polyuretan fyller väl ut men....?!
Ibland gör man ju en egen pasta av vitlim och sågspån för att fylla en skada - vad tror ni om det?
Alla synpunkter är välkomna!

Skam den som ger sig. Efter ett bastubad i vår nybyggda vedeldade bastu med sjöutsikt fick jag nya ideer om "spåret.
Här utsikten:
b Vy genom fönster av snöklädd sjö med vass och fotspår i förgrunden och molnigt himlavalv ovan.
Skapa konto

Har nu tillverkat en dubberits av två knivblad med en tunn plåt mellan och mitt favoritmaterial - blåtejp. En träbit för att få avståndet till kanten med blåtejp, förstås, som finjusterare och en vanlig liten skruvtving att hålla ihop allting.
Hemmagjord dubberits bestående av två knivblad, en tunn plåt och blåtejp, sammansatt med en skruvtving.
Skapa konto
Hemmagjord dubbelrits med knivblad och blå tejp i en skruvtving, för att användas på trä.
Skapa konto

Funkar utmärkt på träbitar. I morgon efter en god natts sömn ska jag ge mig på fiollocket!

• Gilla
krukan och 6 till
  • Laddar…
Har varit utlokaliserad till barnbarnsvårdande. Att ha haft Covid 19 är hårdvaluta när det gäller slika uppdrag. Nu emellertid tillbaka vid Hjälmaren och fiolbygget pockar på. Ska fortsätt med att karva ur spåret till ådern och har nu insett att det behövs bättre förutsättningar.
Ålder tar inte bara ut sin rätt på leder utan även på synen - har alltid varit närsynt men nu funkar inte ens det.
Har tagit fram en förstoringslampa som köpts men aldrig använts - bra ha grej som kommer till nytta!
Förstoring av ett fiolbygge med fokus på utskuret spår för ådern under en lampa.
Skapa konto

Här försöker jag karva ut spåret med specialverktyget. Den olika hårdheten mellan vår och höstved är ett stort problem vid detta arbete.
Närbild på en person som karvar ur spåret i en fioldel med ett specialverktyg.
Skapa konto

Läser med oregelbundna intervall i mina lånade fiolbyggarböcker om hur man ska göra i olika moment. Nu läste jag att man ska limma in ådern i mellandelen innan man karvar ut resten för att inte förstöra hörnet. Därför nu första ådern på plats.
Närbild av fiolens kropp under tillverkning, med ådern limmad på plats och spånet från huggverktyget synligt.
Skapa konto

Hoppas jag inte tråkar ut er med mina små framsteg (baksteg). Nästa rapport kanske innehåller några cm åder till? Verkstan nu relativt användbar pga vädrets omslag till vår. Fara dock att vårbruket nu tar över från fiolbyggandet.

• Gilla
Garderobssnickarn och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.