52 922 läst ·
202 svar
53k läst
202 svar
Fick ett fiolbygge på halsen!
Ja vissa gilla ju självplågeri - välkommen i gänget. Skämt åsido är det faktiskt riktig roligt med en annorlunda utmaning i träarbetet - man får ta det med ro och inse att man har långt kvar till de där 10 000 timmarna som behövs för att blir riktigt bra på något (även det en skröna läste jag härförleden - gäller bara golf ). Slutade förresten med denna sport när jag började gråta för att bolljä...ln aldrig gick dit jag siktade. Ännu inga tårfläckar på fiolbygget.nino skrev:
Det går långsamt fram men det går ändå fram. Kan inte sitta särskilt länge och karva spår och idag har det blivit några cm till. Båda mittdelarna av ådern på plats och det mesta av spåren i övrigt klara.
Man blir säkrare och säkrare på handen men långt till perfektion!
Man blir säkrare och säkrare på handen men långt till perfektion!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas du har rätt och tack för uppmuntran! Studerar numera alla fioler som kommer i min väg och då ser man vissa ofullkomligheten om man går in för det!findus42 skrev:
Mycket fin tråd att följa ! Du imponerar stort ! Jag inser lätt att det var ett bra val att bygga en Nyckelharpa istället för en fiol, när jag skulle prova på lite träslöjd ( för många år sedan). Kände ju igen en del moment varav placeringen av " tonpinnen" var ett av det svåraste jag upplevt i det bygget. Att släppa alla strängar, sätta pinnen på en halvt utfälld fällkniv, föra in det hela genom fhålet, placera rätt, spänna strängarna och testa. Göra om tills platsen var OK ( puh ), men sedan vara nöjd med resultatet ( fick harpan godkänd av en jury med riksspelmän ! ) - vilket är värt allt besvär !
Ja det där med ljudpinnen också - det dyker upp nya utmaningar hela tiden! Långt dit dock om jag ser tillbaka på vad jag åstadkommit hitintills tar det nog pandemin innan det är dags. Slow TV är ju ett begrepp den här tråden är nog Slow byggahustråd!?HasseTeknik skrev:
Mycket fin tråd att följa ! Du imponerar stort ! Jag inser lätt att det var ett bra val att bygga en Nyckelharpa istället för en fiol, när jag skulle prova på lite träslöjd ( för många år sedan). Kände ju igen en del moment varav placeringen av " tonpinnen" var ett av det svåraste jag upplevt i det bygget. Att släppa alla strängar, sätta pinnen på en halvt utfälld fällkniv, föra in det hela genom fhålet, placera rätt, spänna strängarna och testa. Göra om tills platsen var OK ( puh ), men sedan vara nöjd med resultatet ( fick harpan godkänd av en jury med riksspelmän ! ) - vilket är värt allt besvär !
Det är bra, jag uppskattar dessa små uppdateringar. Jag har verkligen noll koll på fiolbygge men det är ändå en glädje varje gång jag får en notis om att det är skrivet något nytt här. Så håll gärna på väldigt länge 
Förmiddagen karvarpass redovisas här. OBS urslaget nere till vänster (många svordomar blev det när jag slant) - kommer att fixa sig när jag slipar ner kanten några tiondels mm mot slutet..
I stort börjar jag få fason på arbetet. Den stora omställningen är det lilla formatet! När man äntligen kommer på att det är mycket små bitar trä som ska bort varje gång man kommer med kniven och man jobbar med förstoringsglas så blir det enklare och flyter på.
I eftremiddag räknar jag med att lockets åder är klar för limning runt om!
Då måste jag besluta mig för vilken limtyp som ska användas - väljer mellan varmlim, kallt varmlim, vitlim, polyuretan och epoxi. Tror det blir varmlim - som ju är det proffsen använder.
I stort börjar jag få fason på arbetet. Den stora omställningen är det lilla formatet! När man äntligen kommer på att det är mycket små bitar trä som ska bort varje gång man kommer med kniven och man jobbar med förstoringsglas så blir det enklare och flyter på.
I eftremiddag räknar jag med att lockets åder är klar för limning runt om!
Logga in
Skapa konto
Då måste jag besluta mig för vilken limtyp som ska användas - väljer mellan varmlim, kallt varmlim, vitlim, polyuretan och epoxi. Tror det blir varmlim - som ju är det proffsen använder.
Jag tycker inte du ska älta dom små skadorna som blir, bara att du får för dig att slutföra ett fiolbygge utan att ha någon kunskap av det är stort!
Tycker inte du ska ha allt för stora krav på bygget utan försöka att se det som en stor vinst att slutföra det
Den här tråden är riktigt spännande även fast jag inte är intresserad av instrument, varje uppdatering är riktigt spännande!
Tycker inte du ska ha allt för stora krav på bygget utan försöka att se det som en stor vinst att slutföra det
Den här tråden är riktigt spännande även fast jag inte är intresserad av instrument, varje uppdatering är riktigt spännande!
Nä inte älta men lite svordomar blir det. Jag får nog inte högsta betyg och proffsen tycker nog det är taffligt. Mitt mål är att det ska gå att spela på fiolen någotsånär bra innan pandemin är slut (oklar tidplan alltså).Z zzoink skrev:Jag tycker inte du ska älta dom små skadorna som blir, bara att du får för dig att slutföra ett fiolbygge utan att ha någon kunskap av det är stort!
tack för stödet!!!
Helgen har ägnats fruktträdbeskärning - farlig tid nu för fiolbygget när våren står för dörren i februari.
I alla fall fick jag lite tid nu på eftermiddagen och karvade in resten av ådern i locket. Återstår att limma ådern och att med skölp fixa till nivåerna och förhoppningsvis få bort lite urslag - kanske lite sandpapper trots allt?
På slutet blev jag rätt bra på det här om jag får säga det själv. Man kommer på hur man ska luta olika knivar för att få bäst kontroll. Nu skall samma sak göras på botten som har ett tydligt hålkäl. Jag ska skära in ådern precis där kanten lutar inåt - detta arbete gör man enligt böckerna innan man gröper ur det där diket - hålkälet. Nåväl lönn är enklare att skära i än gran så det ska väl gå.
Har också börjar gå ifrån det där med att ritsa. Lika bra att skära med kniv direkt på fri hand. I förstoringsglaset ser man minsta avvikelse. Nästa inlägg får bli en uppdatering av hela bygget för att se hur jag ligger till!
I alla fall fick jag lite tid nu på eftermiddagen och karvade in resten av ådern i locket. Återstår att limma ådern och att med skölp fixa till nivåerna och förhoppningsvis få bort lite urslag - kanske lite sandpapper trots allt?
Logga in
Skapa konto
På slutet blev jag rätt bra på det här om jag får säga det själv. Man kommer på hur man ska luta olika knivar för att få bäst kontroll. Nu skall samma sak göras på botten som har ett tydligt hålkäl. Jag ska skära in ådern precis där kanten lutar inåt - detta arbete gör man enligt böckerna innan man gröper ur det där diket - hålkälet. Nåväl lönn är enklare att skära i än gran så det ska väl gå.
Logga in
Skapa konto
Har också börjar gå ifrån det där med att ritsa. Lika bra att skära med kniv direkt på fri hand. I förstoringsglaset ser man minsta avvikelse. Nästa inlägg får bli en uppdatering av hela bygget för att se hur jag ligger till!