52 922 läst ·
202 svar
53k läst
202 svar
Fick ett fiolbygge på halsen!
Det är för kallt i bykhuset/fiolverkstan så jag har börjat i en annan ände av fiolbyggandet – den kanske galnaste? Fiolens klanglåda har ju ett lock och en botten och dessa är avgörande för fiolens tonkvalitet. De båda är ca 3 mm tjocka med lite variation över ytan och väger närmare 70 gram. De båda delarna skall svänga tillsammans när man drar stråken över strängarna och förstärka ljudet. Nåväl för att detta ska ske effektivt måste de ”stämmas” dvs de ska svänga i ett visst förhållande till varandra – ha så kallade resonansfrekvenser där de svänger bäst och mest. För att testa det ska man kolla just vid vilka Hz detta inträffar. Det finns 7 resonansfrekvenser varav 1-5 är av intresse inom spannet 60-500 Hz. Den 5e resonansfrekvensen bör uppstå vid ca 370 Hz och den 2a en oktav lägre. Enligt tabellen nedan tonen fiss i var sin oktav.
Hur kollar man då att man uppnått en resonansfrekvens – jo genom att hälla ut fin sand eller sågspån på lock eller botten när de svänger – och då bildas speciella mönster.
Hur får man då lock eller botten att svänga – jo det är här kylan fått mig att fundera och agera inne i värmen framför rörspisen.
Jag har en plan som kanske är lyyyysande! Kommer nog att behöva inspel och tips under denna process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kollar man då att man uppnått en resonansfrekvens – jo genom att hälla ut fin sand eller sågspån på lock eller botten när de svänger – och då bildas speciella mönster.
Logga in
Skapa konto
Hur får man då lock eller botten att svänga – jo det är här kylan fått mig att fundera och agera inne i värmen framför rörspisen.
Jag har en plan som kanske är lyyyysande! Kommer nog att behöva inspel och tips under denna process.
- Skaffa en tongenerator - var
- Skaffa en förstärkare – borde finnas i någon av kattvindarna
- Skaffa en högtalare – samma som ovan
- Hitta på ett sätt att överföra högtalarens ljudfrekvens till lock eller botten – tips önskas!
- Hitta något som kan strös på lock eller botten som kan bilda de där mönstren när resonansfrekvenser uppnås – får väl pröva mig fram.
- Komma på hur jag ska sickla bort material på lock eller botten så att resonansfrekvenserna stämmer mellan lock och botten och mönstren enligt bilden ovan uppnås??????
Tongenerator finns att köpa för dyra pengar men turligt nog finns det också att hämta gratis till datorn från nätet – så nu är första punken av ”planen” fixad. Hustru blir galen när jag leker med tonhöjden och ändrar sinuskurvor till såg eller fyrkantstuk.
Punkt två på planen kräver besök på kattvindarna – 4 stycken – för att leta efter gamla stereoanläggningar från vinyltiden. Hustru undrar då efter att ha hört mig rumstera i mörkret om inte den där grejen som köptes på Classe för många år sen till dotterns bröllop skulle kunna va något – den står i fjärde lådan från fönstret i kattvinden bakom lilla sovrummet. Hustrur är oumbärliga ibland!
Den batteridrivna högtalaren med inbyggd förstärkare baxas ner för trappan.
På datorn finns högtalarutgång, usb port och någon skumt hål där jag laddar den. På högtalarförstärkaren (maskinen) finns diverse olika anslutningar. och en massa sladdar i en kasse. Jag testar alla möjliga varianter för att få över tongeneratorns ljud till maskinen. Inget fungerar.
Hustru undrar om jag inte ska se fjärde avsnittet av den -Tunna blå linjen - som just börjat och varför jag inte använder bluetooth som funkade på bröllopet.
Jag ser på TV och funderar över varför alla dessa sladdar låg med maskinen.
Sen funkar det ju alldeles utmärkt trådlöst och nu får hustru riktigt fnatt för nu låter det riktigt högt i det tidigare så lugna hemmet.
Hörselskydd utdelas.
Tre punkter på planen avklarade.
Logga in
Skapa konto
Punkt två på planen kräver besök på kattvindarna – 4 stycken – för att leta efter gamla stereoanläggningar från vinyltiden. Hustru undrar då efter att ha hört mig rumstera i mörkret om inte den där grejen som köptes på Classe för många år sen till dotterns bröllop skulle kunna va något – den står i fjärde lådan från fönstret i kattvinden bakom lilla sovrummet. Hustrur är oumbärliga ibland!
Den batteridrivna högtalaren med inbyggd förstärkare baxas ner för trappan.
Logga in
Skapa konto
På datorn finns högtalarutgång, usb port och någon skumt hål där jag laddar den. På högtalarförstärkaren (maskinen) finns diverse olika anslutningar. och en massa sladdar i en kasse. Jag testar alla möjliga varianter för att få över tongeneratorns ljud till maskinen. Inget fungerar.
Logga in
Skapa konto
Hustru undrar om jag inte ska se fjärde avsnittet av den -Tunna blå linjen - som just börjat och varför jag inte använder bluetooth som funkade på bröllopet.
Logga in
Skapa konto
Jag ser på TV och funderar över varför alla dessa sladdar låg med maskinen.
Sen funkar det ju alldeles utmärkt trådlöst och nu får hustru riktigt fnatt för nu låter det riktigt högt i det tidigare så lugna hemmet.
Hörselskydd utdelas.
Tre punkter på planen avklarade.
Produkter som diskuteras: "Hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Nu på morgonen till punkt 4 i ”planen” överföring av tonens frekvens från högtalaren till lock och botten för att kolla resonansfrekvenser. Lägger locket direkt på högtalargallret men då skakar det bara av.
Lägger skumgummi mellan – men då händer ingenting.
Lägger lite tyg mellan och då verkar det ändå hända nåt i alla fall
Nu måste det till något som kan bilda mönstren som jag beskrev tidigare alltså nåt som är lätt och kan skaka omkring i locket.
Testar allt möjligt som jag har i köket, salt, socker, olika sorters mjöl. Hustru undrar varför köket är i oordning men inget bröd bakat?
Bäst hitintills är grovmalet rågmjöl alternativt rörsocker men särskilt mycket mönster blir det inte. Kan bero på mycket - kanske att locket helt enkelt inte är färdigt – hemska tanke.
Hittar i ”IKEA överblivna grejer lådan” lite skumgummiremsor -bäst hitintills – får resonans på ett ställe och det märks direkt för då hoppar råsockerkornen vid 320 Hz
Troligen behöver en del arbete göras på locket som väger ca 7 gram för mycket men var ska jag ta bort material???
Måste prova nåt annat sätt att få över maskinens frekvens effektivare till locket. TIPS snabbt!
Det tär på förhållandet när tongeneratorn alstrar sitt ljud som inte är särskilt njutbart och hustru jämför det med krisen när jag lärde mig spela fiol i 20 årsåldern och då var vi ändå nykära.
Tar därför en paus och återkommer när jag köpt hörselkåpor med inbyggd radio till min bättre hälft.
Logga in
Skapa konto
Lägger skumgummi mellan – men då händer ingenting.
Logga in
Skapa konto
Lägger lite tyg mellan och då verkar det ändå hända nåt i alla fall
Logga in
Skapa konto
Nu måste det till något som kan bilda mönstren som jag beskrev tidigare alltså nåt som är lätt och kan skaka omkring i locket.
Testar allt möjligt som jag har i köket, salt, socker, olika sorters mjöl. Hustru undrar varför köket är i oordning men inget bröd bakat?
Logga in
Skapa konto
Bäst hitintills är grovmalet rågmjöl alternativt rörsocker men särskilt mycket mönster blir det inte. Kan bero på mycket - kanske att locket helt enkelt inte är färdigt – hemska tanke.
Logga in
Skapa konto
Hittar i ”IKEA överblivna grejer lådan” lite skumgummiremsor -bäst hitintills – får resonans på ett ställe och det märks direkt för då hoppar råsockerkornen vid 320 Hz
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Troligen behöver en del arbete göras på locket som väger ca 7 gram för mycket men var ska jag ta bort material???
Logga in
Skapa konto
Måste prova nåt annat sätt att få över maskinens frekvens effektivare till locket. TIPS snabbt!
Det tär på förhållandet när tongeneratorn alstrar sitt ljud som inte är särskilt njutbart och hustru jämför det med krisen när jag lärde mig spela fiol i 20 årsåldern och då var vi ändå nykära.
Tar därför en paus och återkommer när jag köpt hörselkåpor med inbyggd radio till min bättre hälft.
Vill du ha lite kvällsinspiration så googla Chladni loudspeaker. Där finns rätt många intressanta lösningar på hur man kan separera plattan eller locket ifrån högtalaren men ändå få tillräckligt med ljudtryck för att se egenmoderna. Av ren nyfikenhet, hur kommer man fram till ca 370Hz? Är det ”stämningen” för just den här fioltypen?
D.M. skrev:
Vill du ha lite kvällsinspiration så googla Chladni loudspeaker. Där finns rätt många intressanta lösningar på hur man kan separera plattan eller locket ifrån högtalaren men ändå få tillräckligt med ljudtryck för att se egenmoderna. Av ren nyfikenhet, hur kommer man fram till ca 370Hz? Är det ”stämningen” för just den här fioltypen?
Superbra tips - ser direkt att här finns en del att hämta. 370 Hz kommer från en forskare - Carlene Hutchins - som mätt upp en massa bra gamla violiner. Kommer med nya mätningar när jag förbättrat min (som jag nu vet heter) Chladni loudspeaker.D.M. skrev:
Tur att vi bor lite ensligt och att vi inte alltför ofta får oväntat besök. Höga oljud som varierar i tonhöjd och två pensionärer som går med hörselkåpor i kåken skulle kunna rendera remiss till psyket. Nu verkar psyket inte funka så det kanske inte skulle vara så farligt och inspärrning på obestämd tid osannolik.
Har nu satt på möbeltassar på högtalarhöljet som locket vilar bättre på - fyra punkter. Dessa kan ändras för att nå ”perfektion”.
Har nu prövat igenom alla livsmedel i köket och kommit fram till det ultimata mönstermedlet! Paprikapulver – ekologiskt! Bra att det har färg för då syns det ju också!
Vad sägs om detta resultat för 5e resonansfrekvensen på 320 HZ eller närmar tonen e –lite lågt (optimalt enligt experter är 370 Hz eller tonen fiss) men ganska bra mönster jämfört bild i tidigare inlägg.
Här 2a resonansfrekvensen på 162 Hz (en oktav under ovan vilket är optimalt –Hasse kunde han) lite skumt mönster men har inte gjort f-hål och basbjälke än.
Ska ta bort lite material framför allt på kanterna för att få ner vikten något så att den närmar sig 70 gram då kanske resonansfrekvenserna ökar?
Riktigt stolt över min uppfinning faktiskt!!! Till och med hustru blev impad!
Har nu satt på möbeltassar på högtalarhöljet som locket vilar bättre på - fyra punkter. Dessa kan ändras för att nå ”perfektion”.
Logga in
Skapa konto
Har nu prövat igenom alla livsmedel i köket och kommit fram till det ultimata mönstermedlet! Paprikapulver – ekologiskt! Bra att det har färg för då syns det ju också!
Logga in
Skapa konto
Vad sägs om detta resultat för 5e resonansfrekvensen på 320 HZ eller närmar tonen e –lite lågt (optimalt enligt experter är 370 Hz eller tonen fiss) men ganska bra mönster jämfört bild i tidigare inlägg.
Logga in
Skapa konto
Här 2a resonansfrekvensen på 162 Hz (en oktav under ovan vilket är optimalt –Hasse kunde han) lite skumt mönster men har inte gjort f-hål och basbjälke än.
Logga in
Skapa konto
Ska ta bort lite material framför allt på kanterna för att få ner vikten något så att den närmar sig 70 gram då kanske resonansfrekvenserna ökar?
Riktigt stolt över min uppfinning faktiskt!!! Till och med hustru blev impad!
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Riktigt tjusigt! Snacka om yrkeskunnande hos dom gamla italienarna. När gör man f-hål i processen? De borde ju skjuta frekvensen uppåt något då hela locket blir lite vekare samt att du tappar några gram. Har du hunnit göra samma övning för bottendelen?
Du har säkert rätt att frekvensen går uppåt när f-hålen fixas vilket är nästa steg och sedan en basbjälke. Botten är bara påbörjad och jag tänkte börja med den nu och följa mönstrets förändring allteftersom det avverkas material. Återkommer om det förståss.D.M. skrev:
Vad som ska bort för att förändra mönstret får man tänka lite över. Kan tänka mig att en uttunning flyttar mönstret bort från det tunnare området. Här tas alla funderingar emot med tacksamhet!Handyman 1 skrev:
Vojne vojne som farsan brukade säga (från Överkalix). Nu börjar jag undra om inte nörden i mig fått bränsle på elden. Har lusläst böcker om fiolbygge och hittat detta angående vart man ska ta bort trä för att ändra resonansfrekvensen.
Kanske klarnar det något men tusan vet!? Tänkte i alla fall försöka fixa till locket och sickla bort lite material. Men först kanske man skulle mäta upp tjockleken på olika delar av locket med min nyinköpta tjockleksmätare.
Så här blev resultatet faktiska siffror och idealsiffror från Stradivarius 1720 inom parentes. Rätt stora skillnader men Stradivarius hade ju också annat trä vuxet i någon avsides alpdal som säkert kan påverka en del.
Nåväl jag börjar väl sickla där skillnaderna är störst och ser vad som händer - det värsta som kan hända är väl att man får börja från början igen - men det har ju blivit en vana nu! Återkommer!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kanske klarnar det något men tusan vet!? Tänkte i alla fall försöka fixa till locket och sickla bort lite material. Men först kanske man skulle mäta upp tjockleken på olika delar av locket med min nyinköpta tjockleksmätare.
Så här blev resultatet faktiska siffror och idealsiffror från Stradivarius 1720 inom parentes. Rätt stora skillnader men Stradivarius hade ju också annat trä vuxet i någon avsides alpdal som säkert kan påverka en del.
Logga in
Skapa konto
Nåväl jag börjar väl sickla där skillnaderna är störst och ser vad som händer - det värsta som kan hända är väl att man får börja från början igen - men det har ju blivit en vana nu! Återkommer!
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det var helt otroligt komplext redan innan du började arbeta med resonasfrekvenserna. Det du gör här är i den högre skolan, hatten av. Du är makalös Eklunda och vad du förmedlar via bild och text är episkt.