Det är för kallt i bykhuset/fiolverkstan så jag har börjat i en annan ände av fiolbyggandet – den kanske galnaste? Fiolens klanglåda har ju ett lock och en botten och dessa är avgörande för fiolens tonkvalitet. De båda är ca 3 mm tjocka med lite variation över ytan och väger närmare 70 gram. De båda delarna skall svänga tillsammans när man drar stråken över strängarna och förstärka ljudet. Nåväl för att detta ska ske effektivt måste de ”stämmas” dvs de ska svänga i ett visst förhållande till varandra – ha så kallade resonansfrekvenser där de svänger bäst och mest. För att testa det ska man kolla just vid vilka Hz detta inträffar. Det finns 7 resonansfrekvenser varav 1-5 är av intresse inom spannet 60-500 Hz. Den 5e resonansfrekvensen bör uppstå vid ca 370 Hz och den 2a en oktav lägre. Enligt tabellen nedan tonen fiss i var sin oktav.

Tabell över frekvenser för olika toner i hertz markerat i en musikskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kollar man då att man uppnått en resonansfrekvens – jo genom att hälla ut fin sand eller sågspån på lock eller botten när de svänger – och då bildas speciella mönster.

Ritningar av fiolens lock och botten som visar mönster för 2:a och 5:e resonansfrekvensen.
Skapa konto

Hur får man då lock eller botten att svänga – jo det är här kylan fått mig att fundera och agera inne i värmen framför rörspisen.
Jag har en plan som kanske är lyyyysande! Kommer nog att behöva inspel och tips under denna process.
  1. Skaffa en tongenerator - var
  2. Skaffa en förstärkare – borde finnas i någon av kattvindarna
  3. Skaffa en högtalare – samma som ovan
  4. Hitta på ett sätt att överföra högtalarens ljudfrekvens till lock eller botten – tips önskas!
  5. Hitta något som kan strös på lock eller botten som kan bilda de där mönstren när resonansfrekvenser uppnås – får väl pröva mig fram.
  6. Komma på hur jag ska sickla bort material på lock eller botten så att resonansfrekvenserna stämmer mellan lock och botten och mönstren enligt bilden ovan uppnås??????
Hur svårt kan det va?

• Wow
  • Gilla
sallad och 3 till
  • Laddar…
Tongenerator finns att köpa för dyra pengar men turligt nog finns det också att hämta gratis till datorn från nätet – så nu är första punken av ”planen” fixad. Hustru blir galen när jag leker med tonhöjden och ändrar sinuskurvor till såg eller fyrkantstuk.

Skärmdump av en online-tongenerator ställd på 440 Hz med en Play-knapp och volymreglage.
Skapa konto

Punkt två på planen kräver besök på kattvindarna – 4 stycken – för att leta efter gamla stereoanläggningar från vinyltiden. Hustru undrar då efter att ha hört mig rumstera i mörkret om inte den där grejen som köptes på Classe för många år sen till dotterns bröllop skulle kunna va något – den står i fjärde lådan från fönstret i kattvinden bakom lilla sovrummet. Hustrur är oumbärliga ibland!
Den batteridrivna högtalaren med inbyggd förstärkare baxas ner för trappan.
Portabel högtalare med inbyggd förstärkare på en vit stol inne i ett rum.
Skapa konto

På datorn finns högtalarutgång, usb port och någon skumt hål där jag laddar den. På högtalarförstärkaren (maskinen) finns diverse olika anslutningar. och en massa sladdar i en kasse. Jag testar alla möjliga varianter för att få över tongeneratorns ljud till maskinen. Inget fungerar.

Olika anslutningskablar och sladdar i en hög på ett trägolv med en svart fodral.
Skapa konto

Hustru undrar om jag inte ska se fjärde avsnittet av den -Tunna blå linjen - som just börjat och varför jag inte använder bluetooth som funkade på bröllopet.

Närbild på en högtalarförstärkare med Bluetooth-parringsknapp och volymreglage.
Skapa konto

Jag ser på TV och funderar över varför alla dessa sladdar låg med maskinen.
Sen funkar det ju alldeles utmärkt trådlöst och nu får hustru riktigt fnatt för nu låter det riktigt högt i det tidigare så lugna hemmet.
Hörselskydd utdelas.
Tre punkter på planen avklarade.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 17 till
  • Laddar…
Nu på morgonen till punkt 4 i ”planen” överföring av tonens frekvens från högtalaren till lock och botten för att kolla resonansfrekvenser. Lägger locket direkt på högtalargallret men då skakar det bara av.
En ofärdig gitarrkropp som ligger på ett högtalargaller för att testa resonansfrekvenser.
Skapa konto

Lägger skumgummi mellan – men då händer ingenting.

Violinlock placerat på skumgummi över en högtalare ansluten till ljudutrustning på ett trägolv.
Skapa konto

Lägger lite tyg mellan och då verkar det ändå hända nåt i alla fall
Gitarrlock på ett broderat tyg ovanpå en högtalare med experimenteringsutrustning och laddare på ett trägolv.
Skapa konto

Nu måste det till något som kan bilda mönstren som jag beskrev tidigare alltså nåt som är lätt och kan skaka omkring i locket.
Testar allt möjligt som jag har i köket, salt, socker, olika sorters mjöl. Hustru undrar varför köket är i oordning men inget bröd bakat?
Öppna förpackningar av socker, rågmjöl och andra bakvaror utspridda på ett köksbord.
Skapa konto

Bäst hitintills är grovmalet rågmjöl alternativt rörsocker men särskilt mycket mönster blir det inte. Kan bero på mycket - kanske att locket helt enkelt inte är färdigt – hemska tanke.

Gitarrlock med grovmalet rågmjöl ovanpå placerat på en högtalare för att testa resonansfrekvenser.
Skapa konto

Hittar i ”IKEA överblivna grejer lådan” lite skumgummiremsor -bäst hitintills – får resonans på ett ställe och det märks direkt för då hoppar råsockerkornen vid 320 Hz
Högtalare med gallret uppåt testas med skumgummiremsa på för att kolla resonansfrekvenser i ett hemexperiment.
Skapa konto
Ett ofärdigt violinlock ligger på ett högtalargaller för resonanstestning i ett hemexperiment.
Skapa konto

Troligen behöver en del arbete göras på locket som väger ca 7 gram för mycket men var ska jag ta bort material???
Gitarrlock väger 74 gram på en digital våg.
Skapa konto

Måste prova nåt annat sätt att få över maskinens frekvens effektivare till locket. TIPS snabbt!
Det tär på förhållandet när tongeneratorn alstrar sitt ljud som inte är särskilt njutbart och hustru jämför det med krisen när jag lärde mig spela fiol i 20 årsåldern och då var vi ändå nykära.
Tar därför en paus och återkommer när jag köpt hörselkåpor med inbyggd radio till min bättre hälft.

• Gilla
  • Älska
Joakim Alpsten och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Skicka iväg frun på spa, shopping med ditt kort(kanske oläglig just nu) eller köp ett par nc-lurar så hon slipper höra ;)

• Gilla
Eklunda
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skicka iväg frun på spa, shopping med ditt kort(kanske oläglig just nu) eller köp ett par nc-lurar så hon slipper höra ;)
Det senare alternativet är på G!

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vill du ha lite kvällsinspiration så googla Chladni loudspeaker. Där finns rätt många intressanta lösningar på hur man kan separera plattan eller locket ifrån högtalaren men ändå få tillräckligt med ljudtryck för att se egenmoderna. Av ren nyfikenhet, hur kommer man fram till ca 370Hz? Är det ”stämningen” för just den här fioltypen?

• Gilla
Eklunda
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Vill du ha lite kvällsinspiration så googla Chladni loudspeaker. Där finns rätt många intressanta lösningar på hur man kan separera plattan eller locket ifrån högtalaren men ändå få tillräckligt med ljudtryck för att se egenmoderna. Av ren nyfikenhet, hur kommer man fram till ca 370Hz? Är det ”stämningen” för just den här fioltypen?
D.M. D.M. skrev:
Superbra tips - ser direkt att här finns en del att hämta. 370 Hz kommer från en forskare - Carlene Hutchins - som mätt upp en massa bra gamla violiner. Kommer med nya mätningar när jag förbättrat min (som jag nu vet heter) Chladni loudspeaker.

Tur att vi bor lite ensligt och att vi inte alltför ofta får oväntat besök. Höga oljud som varierar i tonhöjd och två pensionärer som går med hörselkåpor i kåken skulle kunna rendera remiss till psyket. Nu verkar psyket inte funka så det kanske inte skulle vara så farligt och inspärrning på obestämd tid osannolik.
Har nu satt på möbeltassar på högtalarhöljet som locket vilar bättre på - fyra punkter. Dessa kan ändras för att nå ”perfektion”.

Högtalarhölje med möbeltassar placerade i hörnen på vit yta för att dämpa resonansfrekvensen.
Skapa konto

Har nu prövat igenom alla livsmedel i köket och kommit fram till det ultimata mönstermedlet! Paprikapulver – ekologiskt! Bra att det har färg för då syns det ju också!

Burk med ekologiskt paprikapulver på ett mönstrat tyg.
Skapa konto

Vad sägs om detta resultat för 5e resonansfrekvensen på 320 HZ eller närmar tonen e –lite lågt (optimalt enligt experter är 370 Hz eller tonen fiss) men ganska bra mönster jämfört bild i tidigare inlägg.
Experiment med paprikapulver på en ofärdig fiolkropp för att visualisera resonansfrekvenser, placerad på ett bord.
Skapa konto

Här 2a resonansfrekvensen på 162 Hz (en oktav under ovan vilket är optimalt –Hasse kunde han) lite skumt mönster men har inte gjort f-hål och basbjälke än.

Ett fiolhölje täckt med paprikapulver som visar ett mönster skapat av ljudresonans vid en specifik frekvens.
Skapa konto

Ska ta bort lite material framför allt på kanterna för att få ner vikten något så att den närmar sig 70 gram då kanske resonansfrekvenserna ökar?
Riktigt stolt över min uppfinning faktiskt!!! Till och med hustru blev impad!

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Fartland och 17 till
  • Laddar…
P
Herregud vad komplicerat det där verkar! :oops:
hur vet man var man ska ta bort material om mönstret inte verkar rätt?
kämpa på förresten,intressant att följa:)

• Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
Riktigt tjusigt! Snacka om yrkeskunnande hos dom gamla italienarna. När gör man f-hål i processen? De borde ju skjuta frekvensen uppåt något då hela locket blir lite vekare samt att du tappar några gram. Har du hunnit göra samma övning för bottendelen?

• Gilla
Eklunda
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Riktigt tjusigt! Snacka om yrkeskunnande hos dom gamla italienarna. När gör man f-hål i processen? De borde ju skjuta frekvensen uppåt något då hela locket blir lite vekare samt att du tappar några gram. Har du hunnit göra samma övning för bottendelen?
Du har säkert rätt att frekvensen går uppåt när f-hålen fixas vilket är nästa steg och sedan en basbjälke. Botten är bara påbörjad och jag tänkte börja med den nu och följa mönstrets förändring allteftersom det avverkas material. Återkommer om det förståss.

Handyman 1 skrev:
Herregud vad komplicerat det där verkar! :oops:
hur vet man var man ska ta bort material om mönstret inte verkar rätt?
kämpa på förresten,intressant att följa:)
Vad som ska bort för att förändra mönstret får man tänka lite över. Kan tänka mig att en uttunning flyttar mönstret bort från det tunnare området. Här tas alla funderingar emot med tacksamhet!

Vojne vojne som farsan brukade säga (från Överkalix). Nu börjar jag undra om inte nörden i mig fått bränsle på elden. Har lusläst böcker om fiolbygge och hittat detta angående vart man ska ta bort trä för att ändra resonansfrekvensen.
Skiss av en fiols lock med markerade områden där trä bör tas bort för att ändra resonansfrekvensen.
Skapa konto
Skiss av en fiollåda med markerade områden där trä ska tas bort för att ändra resonansfrekvensen.
Skapa konto
Schematisk illustration av ett fiollock med markerade områden för avverkning, jämförelse av resonansfrekvenser.
Skapa konto

Kanske klarnar det något men tusan vet!? Tänkte i alla fall försöka fixa till locket och sickla bort lite material. Men först kanske man skulle mäta upp tjockleken på olika delar av locket med min nyinköpta tjockleksmätare.
Så här blev resultatet faktiska siffror och idealsiffror från Stradivarius 1720 inom parentes. Rätt stora skillnader men Stradivarius hade ju också annat trä vuxet i någon avsides alpdal som säkert kan påverka en del.
Ritning av fiollock med utmärkta tjocklekar och jämförelsevärden från Stradivarius i parentes.
Skapa konto

Nåväl jag börjar väl sickla där skillnaderna är störst och ser vad som händer - det värsta som kan hända är väl att man får börja från början igen - men det har ju blivit en vana nu! Återkommer!

• Gilla
cmb och 10 till
  • Laddar…
Det var helt otroligt komplext redan innan du började arbeta med resonasfrekvenserna. Det du gör här är i den högre skolan, hatten av. Du är makalös Eklunda och vad du förmedlar via bild och text är episkt.

• Gilla
lisaskywalker och 2 till
  • Laddar…
P
Alltså den här tråden och dess totala motsats i @tommib Projekt källare, sammanfattar allt som gör att jag hänger på byggahus.

Det otroliga engagemanget, envisheten och målmedveten är fantastisk att få följa, även om jag varken kommer bygga en fiol eller bila ut en källare...

Tack

• Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.