52 922 läst ·
202 svar
53k läst
202 svar
Fick ett fiolbygge på halsen!
Så där ja nu igång igen. Klossarna snart klara.
Jobbar med skölpar och filar enligt böckerna och tror jag hittat en egen modell för att använda sicklarna som jag inte sett någonstans. Man kan ju sickla klossarna i motljus för då ser man direkt om det finns några ojämnheter. Har lagt glassicklingen (svårt ord) på hyllan tv. Tränar på vanliga sicklar som nog vinner i längden.
Nu kan jag börja böja till övriga sargdelar 4 stycken. Tar nog några dagar. Ska också hjälpa sonen bygga kök i veckan vilket väl håller mig ifrån fiolverkstan.
Insåg att min hemmabyggda tjockleksmätare var lite osäker så jag köpte en riktig grej – kan ju användas till mycket annat är just fiolbyggande så den investeringen kändes OK. Sargen har rätt tjocklek inför nästa steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jobbar med skölpar och filar enligt böckerna och tror jag hittat en egen modell för att använda sicklarna som jag inte sett någonstans. Man kan ju sickla klossarna i motljus för då ser man direkt om det finns några ojämnheter. Har lagt glassicklingen (svårt ord) på hyllan tv. Tränar på vanliga sicklar som nog vinner i längden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu kan jag börja böja till övriga sargdelar 4 stycken. Tar nog några dagar. Ska också hjälpa sonen bygga kök i veckan vilket väl håller mig ifrån fiolverkstan.
Logga in
Skapa konto
Insåg att min hemmabyggda tjockleksmätare var lite osäker så jag köpte en riktig grej – kan ju användas till mycket annat är just fiolbyggande så den investeringen kändes OK. Sargen har rätt tjocklek inför nästa steg.
Logga in
Skapa konto
Tack för tips om bla Göteborgs fiolbyggarklubb. Har varit i kontakt med dem och fått flera bra tips redan bla på var man kan köpa bra tonträ (ja så heter det) från Italien (och Göteborg) och verktyg i Tyskland. Länkar nedan om någon är intresserad!
https://www.bachmann-tonewood.com/en/
http://www.tonbyggaren.se/
www.dictum.com/en/
Tänkte beställa lite tonvirke från Italien (man håller på och ramlar in i fiolbyggarträsket) inom kort – är någon intresserad så kan vi beställa tillsammans – billigare frakt då.
https://www.bachmann-tonewood.com/en/
http://www.tonbyggaren.se/
www.dictum.com/en/
Tänkte beställa lite tonvirke från Italien (man håller på och ramlar in i fiolbyggarträsket) inom kort – är någon intresserad så kan vi beställa tillsammans – billigare frakt då.
Nu har jag hjälpt sonen med köksrenoveringen (fick med mig en skåpdörr som ska användas till sargslipning senare) och är tillbaka i den vanliga lunken - men det är ruggigt kallt och jag kan inte hålla värmen i fiolverkstan - då går en av faserna i elskåpet. Det blir alltså mer teoretiskt fiolbygge denna vecka. Jag funderar just nu på hur jag skall fixa limningen av sargen mot botten - där måste man ha tvingar mycket tätt - får försöka tillverka något slags flexibel form som kan spännas fast. Det finns naturligtvis såna att köpa men nog ska man kunna fixa nåt med lite trä, vagnsbult, vingmuttrar och brickor. Imorgon ska jag försöka tända upp en gammal kamin som inte varit i bruk på länge i verkstan och se om den fungerar. Kan bli intressanta bilder om den inte gör det. Gör den det blir det böjning av de sista sargerna.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
13 minus ute. Vilka mönster som naturen fixar till!
Måste få varmt i verkstan och där står ju en kamin under bråten. Sotarn kommer nästa vecka för en annan installation (se tidigare inlägg) så om den här fungerar får han väl kolla den också (kanske även om inte)!
Så där ja här är den framplockad – verkat väl OK. Lätt att tända!
Ingen rök inne i verkstan och bra färg på den ur skorsten.
Då så - nu börjar vi böja sarger. Här först vad som behövs. Värmekällan, sargämne, kaffeburksband, böjkloss och vatten.
Här lite bilder på böjningen.
Orkade alltså med tre sarger innan kylan drev mig ut ur verkstan. Särskilt effektiv är inte kaminen.
Logga in
Skapa konto
Måste få varmt i verkstan och där står ju en kamin under bråten. Sotarn kommer nästa vecka för en annan installation (se tidigare inlägg) så om den här fungerar får han väl kolla den också (kanske även om inte)!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så där ja här är den framplockad – verkat väl OK. Lätt att tända!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen rök inne i verkstan och bra färg på den ur skorsten.
Logga in
Skapa konto
Då så - nu börjar vi böja sarger. Här först vad som behövs. Värmekällan, sargämne, kaffeburksband, böjkloss och vatten.
Logga in
Skapa konto
Här lite bilder på böjningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Orkade alltså med tre sarger innan kylan drev mig ut ur verkstan. Särskilt effektiv är inte kaminen.
Logga in
Skapa konto
Fann denna udda, för Byggahus.se, tråd och jag är så glad, blir ett sant nöje att få följa fiolbygget med dalar och toppar, precis som andra byggen.
Min far var tavelkonservator till yrket och lärde mig ett (visst) tålamod, och kunskapen att reparera äldre föremål med varsam hand och använda fisklim och benlim.
Jag ser fram emot att få höra dig spela en truddelutt på denna fina violin, sånt här ska inte stressas fram.
Lycka till! hälsar Maria (vars farmors far vann ett antal priser bla första pris i Spelmanstävlingen i fiol i Gesunda 1906, han hette Timas Hans Hansson).
Min far var tavelkonservator till yrket och lärde mig ett (visst) tålamod, och kunskapen att reparera äldre föremål med varsam hand och använda fisklim och benlim.
Jag ser fram emot att få höra dig spela en truddelutt på denna fina violin, sånt här ska inte stressas fram.
Lycka till! hälsar Maria (vars farmors far vann ett antal priser bla första pris i Spelmanstävlingen i fiol i Gesunda 1906, han hette Timas Hans Hansson).
Timas Hans har en jättefin schottis efter sig som jag spelat för länge sedan - får se om jag kommer ihåg den. Nä stress är inte detta projekts signum - jag ska ju bli klar innan pandemin tar slut och det verkar ju dröja så än håller tidplanen.
10 minus ute – var nere vid den nybyggda bastun med lite lister som fattades. Men fick avbryta – ska nog spika dit dom nästa bastuomgång – då är det ju bättre arbetstemperatur. I verkstan kallt men kaminen igång och den sista sargbiten är klar.
Nu ska det limmas igen – kör med vitlim – har ju gått om tid på mig i den här kylan.
Samma problem med att få dit tryck i hela fogen som tidigare. Prövar lite olika modeller. Bäst är att sitta och hålls fast det med händerna i 10 minuter och sedan blåtejp
Sen en liten tving och blåtejp på nästa! Inte helt enligt boken. Skulle kunna göra mothåll men tar den enkla vägen!
Man ska börja med sargerna på övre delen eftersom man då hinner träna på ihopfogningen där sargerna möts – inte helt enkelt att få till. På övre delen syns inte fogen sen eftersom det är där som ska greppbrädan ska limmas fast.
På några sarger syns resterna efter blodvitet som uppstod pga kylnariga händer och ovass kniv.
Tänkte limma den ena sidan först och sen passa in den andra. Men hur gör man det bäst?
Kan man skära genom båda sidorna med ett snitt? Med vad? Såga?
Gärna ideer!
Nu ska det limmas igen – kör med vitlim – har ju gått om tid på mig i den här kylan.
Samma problem med att få dit tryck i hela fogen som tidigare. Prövar lite olika modeller. Bäst är att sitta och hålls fast det med händerna i 10 minuter och sedan blåtejp
Logga in
Skapa konto
Sen en liten tving och blåtejp på nästa! Inte helt enligt boken. Skulle kunna göra mothåll men tar den enkla vägen!
Logga in
Skapa konto
Man ska börja med sargerna på övre delen eftersom man då hinner träna på ihopfogningen där sargerna möts – inte helt enkelt att få till. På övre delen syns inte fogen sen eftersom det är där som ska greppbrädan ska limmas fast.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På några sarger syns resterna efter blodvitet som uppstod pga kylnariga händer och ovass kniv.
Tänkte limma den ena sidan först och sen passa in den andra. Men hur gör man det bäst?
Kan man skära genom båda sidorna med ett snitt? Med vad? Såga?
Gärna ideer!
Vad sägs om att ha ett litet mellanlägg, typ några lager tejp, såga bägge på en gång och sen ta bort mellanlägget? Några testbitar först så går det kanske sen,
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Efter bastubad införr helgen till verkstan men oj va kallt det blev. Hann i alla fall med att pröva hur jag ska få till skarvarna. Japansåg fixade jag inte- blev lite flikigt - för dålig Japansåg antagligen.
Däremot mattkniv och min bästa slöjdkniv funkade. Första snitten med mattkniven och sedan fintäljning. Har äntligen börjat fatta hur pilligt detta projekt är. Med slöjdkniven kan man ta bort tusendels mm så att varje ojämnhet i fogen kan jämnas ut. Finns nog inget enkelt sätt. Återkommer med bilder när mobilen laddat upp men nu måste jag nog ha nåt värmande i halsen! God helg!!!
Däremot mattkniv och min bästa slöjdkniv funkade. Första snitten med mattkniven och sedan fintäljning. Har äntligen börjat fatta hur pilligt detta projekt är. Med slöjdkniven kan man ta bort tusendels mm så att varje ojämnhet i fogen kan jämnas ut. Finns nog inget enkelt sätt. Återkommer med bilder när mobilen laddat upp men nu måste jag nog ha nåt värmande i halsen! God helg!!!